Stalner

Lijst 66

3. Kansas

Eric d’Hooghe - 02 juli 2012

Netjes op tijd voor het jaarlijkse deel, valt deel 3 van Lijst 66 in de bus. Na de spannende road comics Illinois en Missouri krijgen we nu Kansas voorgeschoteld. Meer van hetzelfde? Graag! Iets anders? Enkel als het niveau behouden blijft.

Uitgeverij Medusa, ontstaan uit de stripofiele stripwinkel Alex in Berchem, zet het nobele doel verder dat de uitbaters eertijds in eigen beheer al voorop stelden. Ze geven vertalingen uit van kwaliteitsvolle strips die nog niet vertaald werden en zetten series verder waarvan de vertaling plots werd stopgezet. Aan hen danken we onder andere de verderzetting van Victor Sacksville, Jeremiah en Jessica Blandy. Toch niet van de minsten.

Ook deze Lijst 66, die oorspronkelijk door Dargaud werd uitgegeven, kreeg zijn Nederlandse vertaling bij Medusa. Gelukkig, want de reeks biedt alles wat een spannende strip nodig heeft. Een prachtig decorum, het Amerika van 1966, een gestoorde seriemoordenaar, ‘de Clown’, die zijn slachtoffers als clown gegrimeerd achterlaat, en een getormenteerde speurder, Alex Poliac. Deze laatste is net weduwnaar geworden en moet willens nillens zijn zoontje op sleeptouw nemen.

De reeks volgt Route 66. Maar dat is niet de reden voor de reekstitel: de willekeurige slachtoffers van de Clown blijken allemaal op een lijst te staan met 66 namen. Een lijst waar als rode draad spionage en contraspionage doorheen lopen. We bevinden ons niet voor niets in het midden van de koude oorlog waar de KGB en de CIA elkaar het leven zuur maken.

Intussen weten we al na deel 2 dat de Clown in dienst is van de KGB. Na de dood van Stalin kreeg hij de opdracht om alle 66 ex-spionnen die voor de KGB werkten, op te ruimen. Nu is advocaat Carl Menson, de volgende op de lijst, aan de beurt. Alex en zijn zoontje Rob doorkruisen de staat Kansas, die net een zware overstroming achter de kiezen heeft. Alex wil Menson waarschuwen, maar komt bijna te laat. De Clown wordt op heterdaad betrapt door een politiepatrouille, waarbij een agent de dood vindt. De Clown laat zijn partner in crime vermoord achter zodat de politie die als enige verdachte zou beschouwen. Alex en Menson denken daardoor dat de kust veilig is, maar dan gebeurt het onvermijdelijke: het zoontje van Alex valt in handen van de Clown. Je voelde het aankomen maar toch zorgt het voor extra spanning.

Eric Stalner weet hoe hij een verhaal moet opbouwen en alles op zijn plaats kan laten vallen. Het tekenwerk is misschien wat minder dan wat we van hem gewoon zijn, maar de actie en de degelijke inkleuring zorgen ervoor dat we dat maar als een fait divers gaan beschouwen. Het zal lang wachten zijn tot volgend jaar wanneer Oklahoma/Texas en het jaar daarop …Californië, het eindpunt van Route 66, uitkomen. Laat maar komen!

E-mailadres Afdrukken