Pablo

1. Max Jacob (Julie Birmant en Clément Oubrerie)

Eric d'Hooghe - 21 mei 2012

De wereld van de schilderkunst lijkt de laatste tijd een vruchtbare bron van inspiratie voor striptekenaars! Na Secrets door Frank Giroud en Chagall in Rusland van Joann Sfar levert Blloan ons weer een knap album. Het beslaat de latere jeugdjaren van de ontluikende beroemde Spaanse schilder Pablo Picasso, terwijl de kunstenaar in het begin van zijn kubistische periode zit.

Het boek is des te meer fascinerend omdat de levenswandel van de jonge Picasso, die voor het eerst aankomt in het bruisende artistieke Parijs van de vroege twintigste eeuw, wordt verteld door Fernande Olivier, geboren als Amelia Lang in het beroemde Montmartre. Ze was Picasso’s eerste liefde en stond model voor een honderdtal van zijn schilderijen. We krijgen een kleurrijk verhaal van een roerig leven waar passie en romantische avonturen met elkaar vervlochten zijn en waarin heel wat iconische en getormenteerde personages een rol spelen. In dit eerste deel is er bijvoorbeeld een grote rol weggelegd voor de dichter, criticus en schrijver Max Jacob, aan wie de titel van dit eerste deel zelfs gewijd is.

We schrijven hier herfst 1900. Parijs is in de ban van de grote Wereldtentoonstelling. Picasso, net negentien, ontdekt voor het eerst Parijs met zijn ateliers, cafés en knappe meisjes. Tegelijkertijd, op enkele kilometer afstand, staat de zeventienjarige Amelie Lang op het punt haar jawoord te geven aan een man waar ze niet van houdt. Na jaren van vernedering en mishandeling, vindt ze de moed om haar man te verlaten en als een bohemien te gaan leven in het artistieke Parijs. Daar vindt ze gauw werk als model voor talloze kunstenaars. Dankzij gemeenschappelijke vriend Max Jacob, kruisen haar wegen die van Picasso in de donkere gangen van het beroemde Bateau-Lavoir.

Al dit moois komt uit de pen van Julie Birmant, journalist, toneelschrijver en producer voor France Culture, die het in eerste instantie schreef als een roman. Ze biedt het manuscript vervolgens aan Clement Oubrerie aan om er een tekenverhaal van te maken. Die laatste blijkt zeer geïnteresseerd (zijn eigen grootvader was een vriend van Max Jacob), maar hij is net bezig met de verfilming van Aya van Yopougon, geschreven door Marguerite Abouet, en kan zich niet concentreren op de adaptatie van het manuscript. Julie Birmant roept voor deze toch niet onbelangrijke stap de hulp in van haar metgezel: Jul, beroemde cartoonist en gewend aan onverwachte bestsellers (Silex and the City of La Planète des sages). Het resultaat: een efficiënte en verlichte lay-out, geheel in lijn met het moderne karakter van de tekeningen, even kleurrijk als warm. Dit alles gecombineerd met de epische adem van deze pagina uit de kunstgeschiedenis.

Het is even wennen aan de schetserige tekenstijl van Oubrerie en de tekstballonnen in handschrift. Maar al na enkele pagina’s zie je de meerwaarde van deze stijl, die zeer goed aansluit bij de sfeer van het verhaal. Gewoon hopen dat,na dit eerste deel de magie nog steeds zal werken met de andere drie geplande delen van deze fantastische "biopic"!

E-mailadres Afdrukken