De Kleine Wereld 1

Vamos, vamos! (Terada & Morvan)

Marc Bastijns - 20 november 2005

Uitgeverij Dargaud startte begin dit jaar de nieuwe collectie Cosmo. Hiermee wilde ze strips aanbieden die de tradities uit het Europese, Japanse en Amerikaanse beeldverhaal vermengen. Na het eerste deel van Vuur verschijnt nu een tweede reeks, De Kleine Wereld.

Jean-David Morvan is een bezige bij. Hij schrijft tal van reeksen voor even verschillende uitgeverijen. Zijn werk situeert zich erg vaak in de hoek van de fantasy of sciencefiction. Het actuele en moderne spelen steeds een belangrijke rol, wat we duidelijk zien in de eerste twee delen van Robbedoes en Kwabbernoot die hij schreef. Daarin overgiet hij de klassieke personages en gegevens met een modern actiesausje, dat volgens heel wat lezers verdacht veel naar manga smaakt. Morvan is dan ook de geknipte auteur voor een verhaal in de collectie Cosmo. Samen met Toru Terada (XX) brouwt hij een actuele versie van het oude Peter Pan-verhaal.

Piedra is een kleine jongen die in de sloppenwijken aan de rand van de stad woont. De rijke mensen uit de stad noemen deze wijken de Kleine Wereld, en mijden ze als de pest. De kleine Kumiko raakt gefascineerd door die wereld. Achter de rug van haar ouders ruilt ze zelfs een droomtoestel dat haar naar deze wereld kan brengen. Tijdens het slapen zetten de kinderen een dergelijk toestel op, maar bij Kumiko is het scenario van de droom enigszins anders. Piedra figureert in Kumiko’s droom, maar komt ook in het echte leven binnen in haar wereld. Piedra nodigt Kumiko en haar broertjes uit om met hem mee te komen naar de Kleine Wereld, maar dat blijkt niet zo’n onschuldig uitstapje te worden als eerst gedacht.

De hyperkinetische mangastijl die Terada hanteert, past perfect bij het TGV-scenario van Morvan. De vreemdste camerastandpunten volgen elkaar op en scheppen op die manier een sfeer zoals we die in de beste Japanse stripverhalen vinden. Het vreemde droomtoestel van de kinderen, de zogenaamde dreamweaver, bezorgt hen de dromen die ook in Peter Pan centraal staan. Om in de Kleine Wereld te raken, moeten ze zichzelf injecteren met een vloeistof. Deze aanpassingen zijn kenmerkend voor Morvans adaptatie van James Barrie’s oorspronkelijke Peter Pan-verhaal. Waar Barrie de droom als enige uitweg uit de grauwe realiteit toont, haalt Morvan dit onderuit door de droom en de droomwereld toe te schrijven aan het bedrog van virtuele realiteit en drugs.

Dit eerste deel van De Kleine Wereld mogen we dus zeker geslaagd noemen. In die andere Cosmoreeks, Vuur, bleef het vermengen van de verschillende stripculturen vrij beperkt. De Kleine Wereld brengt daarentegen iets nieuws en dat is op zich al de moeite waard. Dat de personages vooralsnog niet goed uit de verf komen, is dan ook niet meer dan een schoonheidsfoutje. De Kleine Wereld toont ons twee auteurs in topvorm.

E-mailadres Afdrukken