Geheimen

De slang onder het ijs 1 & De splinter 1 (Jovanović, Duvivier & Giroud)

Marc Bastijns - 15 oktober 2004

Met twee delen lanceert uitgeverij Dupuis meteen overtuigend de nieuwe reeks Geheimen. Na zijn project De Tien Geboden begint schrijver Frank Giroud aan een nieuw groots fresco. Net als bij die vorige reeks is ook de start dit keer veelbelovend.

De Tien Geboden was de eerste reeks die binnen een vast aantal albums werkte met een verschillende tekenaar voor elk deel. Deze formule sloeg meteen aan en maakte het mogelijk op korte tijd veel albums te publiceren. Ditmaal kiest Giroud voor een aantal reeksen van kortere adem met één onderliggend thema. De geheimen van families staan centraal in zowel De Slang onder het IJs, dat in totaal drie albums zal tellen, als De Splinter, een tweedelig verhaal.

Met tekenaar Milan Jovanovic serveert Giroud in het eerste verhaal een spionagethriller van het zuiverste water. Valentin Kozlov groeit op in Frankrijk, maar zijn vader is afkomstig uit Rusland. Na diens dood gaat Valentin op onderzoek uit en probeert hij het verleden van zijn vader te ontdekken vanuit diens nagelaten spullen. Stilaan komt hij meer en meer stukjes van de waarheid te weten, een waarheid die hij misschien liever nooit had gekend. Jovanovic tekent dit verhaal in een perfect aansluitende stijl. Realistische personages acteren volledig gepast in deze thriller en de tekenaar gaat zich nergens te buiten aan overdreven opzichtige pagina’s. Waar zijn tekeningen soms nog wat onvast lijken, toch weet hij de aandacht vast te houden en toont hij in zeer leesbare tekeningen het intrigerende verhaal van Valentin Kozlov.

In De Splinter draait alles dan weer rond een familie op het Franse platteland. De twee jongvolwassen dochters studeren allebei in Parijs, terwijl de overbezorgde moeder en de wat afwezige vader achterblijven. Aan het einde van de zomervakantie pleegt de vader zelfmoord, de ganse familie is met stomheid geslagen. Hélène en Annette proberen deze onverklaarbare wanhoopsdaad te doorgronden, terwijl ze studeren in het woelige Parijs van einde jaren zestig. De Splinter is dan ook een wat intimistischer verhaal dan de suspens uit De Slang onder het IJs. Giroud toont aan dat geheimen binnen gezinnen vaak de meest fascinerende zijn en even vaak ook de meest onrustwekkende. Marianne Duvivier brengt een gevoelige variant op de klassiek-realistische avonturenstrips in een stijl die vaak doet denken aan Benoit Roels (Oknam, De Blauwe Hagedis) en zelfs François Bourgeon (Kinderen van de Wind, Gezellen van de Schemering) is nergens ver weg. Toch overtuigen haar tekeningen nergens en blijft ze steken in een wat onbeholpen variant op bovengenoemde collega’s.

De eerste twee albums uit de reeks Geheimen overtuigen dus zeker en vast. Allebei maken ze de lezer benieuwd naar het vervolg en kunnen ze boeien door hun goed uitgewerkte plots en degelijke tekeningen. Daarbij wint De Slang onder het IJs het op punten, alhoewel beide verhalen moeilijk te vergelijken zijn. Beiden draaien rond een geheim, maar de uitwerking van de zoektocht naar dat geheim is volledig verschillend. Net dat doet uitkijken naar de volgende reeks binnen Geheimen, een reeks die getekend zal worden door Ruben Pellejero (Blauwe Rook, Aromm).

E-mailadres Afdrukken