Het Konvooi 1

Het gewicht van het verleden (Beroy & Toussaint)

Marc Bastijns - 02 april 2012

De wereldoorlogen blijven fascineren. Ook in Het Konvooi ligt een persoonlijk relaas ten grondslag aan het verhaal. Het dynamische tekenwerk geeft het zwaarmoedige verhaal de nodige ademruimte.

Vooraan in dit eerste deel van een tweeluik staat een tekst van Simon Gronowski, waarin die aangeeft dat Het Konvooi gebaseerd is op zijn persoonlijke ervaringen met de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. We volgen drie personages doorheen in de tijd, met elk hun aparte verhaallijn. Kid Toussaint koppelt deze verhalen aan het historische gegeven van de aanval op het jodentransport in Boortmeerbeek in Vlaams-Brabant. Daar werden in 1943 bij een aanval door het verzet (het zogenaamde Twintigste Konvooi), maar liefst 231 joden bevrijd uit een trein die via Leuven in de richting van het kamp van Auschwitz reed. Het geldt als de enige geslaagde poging ooit om een deportatie te dwarsbomen tijdens de oorlog. Simon Gronowski was de jongste gedeporteerde die de bevrijdingsactie van het verzet overleefde. Zijn verhaal was de basis voor Het Konvooi.

In dit eerste deel maken we kennis met de drie hoofdpersonages Olya, Wilhelm en Theo. Zij geven respectievelijk het joodse, het Duitse en het Belgische standpunt van het verhaal. Elke verhaallijn kruist de andere voortdurend, en we springen ook voortdurend tussen punten in de tijd die aan de oorlog voorafgaan. Langzaamaan zien we de gevoelens van haat groeien. Scenarist Kid Toussaint staat in voor een genuanceerd verhaal, waar hij de verschillende partijen aan bod laat komen. Er is geen ruimte voor misplaatste heroïek. Toussaint begon vol overtuiging aan dit verhaal na een bezoek aan het Mechelse deportatiemuseum. Het hele album ademt ook dat respect uit. Het gewicht van het verleden is een heel toegankelijk album, maar gaat verder dan een plat sentimenteel klaagverhaal.

De Belgische Toussaint vond in de Spanjaard José Maria Beroy zijn perfecte kompaan voor het tekenwerk in dit tweeluik. Heldere en gedetailleerde personages en mooie decors maken zijn pagina’s onberispelijk. Voor Beroy is Het Konvooi zijn debuut in het Nederlands. Hij publiceerde eerder enkel in het Spaans.

Casterman kondigt het afsluitende deel van dit tweeluik aan voor augustus. Wij vinden het alleszins opmerkelijk hoe de auteurs erin geslaagd zijn om een aangrijpend verhaal te vertellen dat toch niet gedompeld gaat in een verstikkende doemsfeer. Vele verhalen die gebaseerd zijn op een waargebeurd feit, trappen in de val om die bron te slaafs te willen volgen. Zo komen dergelijke verhalen nooit echt op gang en beklijven ze ook niet. Het Konvooi is verrassend sterk. Beroy en Toussaint maken indruk met dit eerste deel. Het zal ons dan ook benieuwen wat het slot te bieden heeft.

E-mailadres Afdrukken