De Rattenvanger van Hamelen (Houot)

Marc Bastijns - 06 februari 2012

André Houots nieuwste is een bewerking van het bekende volksverhaal. Met deze respectvolle interpretatie voegt hij een nieuwe parel aan zijn werk toe. Deze one-shot is een knap voorbeeld van het actualiseren van een stokoud gegeven.

Sinds de vertellingen van de gebroeders Grimm is de Rattenvanger van Hamelen een alom gekende figuur. Als sinds de middeleeuwen doet dit verhaal in verschillende vormen de ronde. Van generatie op generatie wordt het, telkens licht aangepast, doorgegeven. Ook in verschillende boeken worden versies ervan doorgegeven. De bewerking die André Houot in zijn nieuwste stripalbum presenteert, past dan ook perfect in die ketting. Hij behoudt het basisgegeven van de mysterieuze rattenvanger die een stad bevrijdt van de ratten, maar nadien terugkeert om de gierige bewoners te straffen door het weglokken van de kinderen. Tegelijk voegt hij daar een liefdesverhaal aan toe. De mooie Eva wordt door haar medebewoners ten onrechte scheef bekeken als een lichtekooi. Dit gaat zelfs zo ver dat ze haar ter dood willen brengen. Dat ongeluk wordt uiteindelijk haar grootste geluk, wanneer de rattenvanger opnieuw ten tonele verschijnt. Eva’s verhaal vermengt zich naadloos met de volksvertelling.

Houot brengt de nodige intensiteit in het dramatische verhaal. Hij behoedt zich ervoor om dit middeleeuwse verhaal als iets komisch voor te stellen. Net die duistere kant van het verhaal brengt hij knap tot uitdrukking in deze strip. In zijn vorige reeks De Plaag liet hij al zien dat hij een knap scenario kan opbouwen. De spanning is mooi gedoseerd en de sfeerzetting is zonder meer geslaagd. Hij legt voldoende nadruk op het buitengewone van de rattenvanger om de spanning in het verhaal te laten groeien.

Met zijn semi-realistische tekeningen vol schaduwen en groezelige personages creëert hij de perfecte grafische aanvulling op zijn sfeervolle scenario. Met een voorliefde voor middeleeuwse taferelen lijkt dit album wel een terugkeer naar het klassieke drieluik De Gezellen van de Schemering van François Bourgeon. Die maakte aan het einde van de jaren tachtig komaf met de romantische en feeërieke middeleeuwen uit de stripverhalen tot dan toe. In plaats daarvan maakte hij plaats voor de ruwe en menselijke middeleeuwen, met personages van vlees en bloed. Houot schrijft zich met De Rattenvanger van Hamelen resoluut in die traditie in.

Na het verrassende succes van De Plaag gaat uitgeverij Daedalus verder met het vertalen van strips van Houot. Enkele jaren geleden vertaalde Blitz al de science-fiction reeks Septentryon. Stilaan groeit Houot uit tot een vertrouwde naam in het stripaanbod. Hoewel de Fransman al van in de jaren tachtig actief is, heeft hij hier nooit eerder enige bekendheid genoten. De Rattenvanger van Hamelen is alleszins een opmerkelijk album van een getalenteerd auteur.

E-mailadres Afdrukken