Banner

De Queeste

Kean en zoon

Katelijne Beerten - 01 januari 2002

Twee mannen in een theater backstage. Vader en zoon wachten op het moment dat ze moeten beginnen spelen. Vooraleer het zover is, ontspint zich een dialoog waarin de verwijten rondvliegen.

Edmund Kean was een gevierd acteur in het Engeland van de eerste helft van de negentiende eeuw. Samen met zijn zoon Charles wacht hij in de kleedkamer van een Londens theater op het moment dat hij op moet. Samen spelen ze Othello. Vader is Othello, de zoon Jago. In het historisch correcte verhaal sterft de vader op die bewuste avond op de scène. Kris Cuppens (vader) en Dirk Tuypens (zoon) dachten na en schreven samen een stuk dat zich afspeelt net voor de dood van de vader. Ze vroegen zich af wat er zich die avond in de coulissen afspeelde en kwamen met het verhaal. Het historische gegeven is slechts een vehikel om de vader-zoonrelatie aan op te hangen.

Edmund is de Shakespearekenner. Zijn zoon is ook acteur geworden, maar volgens Edmund lang niet zo goed als hijzelf. Edmund is de man van overacting, het grootse theater. Charles speelt meer ingetogen, realistischer. In de beginscènes is het heel erg duidelijk dat de twee elk uit een andere acteergeneratie komen. Gaandeweg bloeien de karakters open: Charles neemt het heft in eigen handen en overtreft zijn vader.

Gedurende het stuk komen de herinneringen van Charles aan zijn kindertijd boven. De verwijten aan het adres van zijn vader vliegen in het rond. Charles verwijt zijn vader te egocentrisch te zijn en niet voldoende om zijn vrouw en kinderen te geven. Edmund verwijt Charles op zijn beurt dat hij slechts een tweederangsacteur is en nooit zo goed als zijn vader zal worden en verwittigt hem dat hij niet zal toelaten dat hij zijn plaats zal innemen.

De acteursprestaties van de twee heren zijn subliem. Beide zijn ze gekend van de TV1-serie Heterdaad. In tegenstelling tot de meeste televisieacteurs kunnen Cuppens en Tuypens wel diepgang geven aan hun personage. Zij leven een beetje in hun personage. Ook de manier waarop de rollen naar het einde omkeren, waarin de zoon de vader zal overbluffen met grootse gebaren en een drukke speelstijl, past hen op het lijf. Hilarisch zijn de scènes waarin Edmund en Charles uit het hoofd enkele Shakespearemomenten spelen. Verschillende scènes uit Richard III en Hamlet passeren de revue.

Kean & Zoon lijkt een luchtige voorstelling over twee acteurs, toevallig een vader met zijn zoon. Maar als je wat dieper kijkt, ontdek je een indringend verhaal over de complexe vader-zoonrelatie.

E-mailadres Afdrukken