Banner

Look & Smile

Ben

Heidi Van Hout - 15 oktober 2001

Musical is duidelijk in. Op dit moment lopen er in Vlaanderen maar liefst vier musicals, waarvan twee creaties van eigen bodem. Eén ervan is Ben van Look & Smile, die op 28 september in de Waagnatie in Antwerpen in wereldpremière ging.

Het is eens wat anders, een musical in een oude fabrieksloods. Anders, maar daarom niet minder aangenaam. Integendeel. In de omgebouwde loods ontstaat een sfeer die perfect bij de muziek en het verhaal past en die in een gewone schouwburg niet tot uiting kan komen. Ondanks de beperkingen van de locatie — het ontbreken van elke techniek — zijn de makers erin geslaagd om een indrukwekkende set neer te zetten en precies de juiste sfeer te scheppen. Alleen de akoestiek laat te wensen over. De muziek van het orkest weergalmt zodanig hard dat sommige acteurs nauwelijks verstaanbaar zijn en je soms de indruk krijgt dat je eerder naar een rockconcert dan naar een musical zit te kijken.

Centraal in de musical staat het noodlot. Ben Vaes staat op het punt het te maken in het leven. Hij studeert rechten en zal binnen niet al te lange tijd zijn vader opvolgen aan het hoofd van diens bedrijf. Dan ontmoet hij Sarah. Na een uit de hand gelopen poging om haar te helpen, komt Ben in de gevangenis terecht. Wanneer hij enkele maanden later vrijkomt, begint hij in Brussel een nieuw leven als portier in een nachtclub. Lang kan hij niet van zijn vrijheid genieten want Michel, zijn aartsrivaal uit de gevangenis, laat hem met de hulp van een corrupte politieagent opdraaien voor de moord op een hoertje. Ben belandt opnieuw in de gevangenis, deze keer voor meerdere jaren. Na zijn vrijlating loopt hij Sarah weer tegen het lijf. Ze besluiten om het samen te proberen, maar het noodlot slaat opnieuw toe…

De cast bestaat grotendeels uit bekende tv-gezichten. De meeste van hen hebben hun musicalsporen al ruimschoots verdiend: Jan Schepens, Chris Van Tongelen en Daisy Thijs bewijzen nog maar eens hun talenten en Dieter Troubleyn maakt een meer dan aardig musicaldebuut. Het is vooral Maike Boerdam die — zowel vocaal als qua acteren — enorm veel indruk maakt in de rol van Sarah.

De muziek is geschreven door Fonny De Wulf. Hij schreef al eerder de muziek voor series als Windkracht 10 en Flikken en zet in Ben de daarin gecreëerde muzieklijn verder. De nummers zijn zeer tegenstrijdig, nu eens opzwepend en hard, dan weer sober en breekbaar. Swingende nummers als "De Fabriek", Schepens’ "Vrijheid" en Van Tongelens "Eens een dief altijd een dief" houden de vaart erin. "Wat een ellende" en "Sarah" zorgen dan weer voor de nodige bezinningsmomenten. Zeer leuk zijn de typische nachtclubsongs met ietwat ongewone tekst die Daisy Thijs op sensuele wijze vertolkt.

Bovendien zorgden de makers voor een leuk extraatje. Een aantal locaties uit Ben — de fabriek en de gevangenis — worden buiten de zaal verder gezet. Terwijl je voor de voorstelling van een drankje geniet, sleuren figuranten in overall met buizen over je hoofd en maken ze je stoel schoon terwijl je er nog opzit. Tijdens de pauze verhinderen diezelfde figuranten — deze keer als gevangenisbewakers — dat je bestolen wordt waar je bijstaat. Origineel en vooral bijzonder grappig.

Ben is een ander soort musical dan we tot nu toe in Vlaanderen te zien kregen. Wie houdt van het meer traditionele werk zal in Ben niet echt zijn gading vinden. Maar wie het concept een kans geeft, geniet drie uur lang van een dynamische voorstelling met vlotte muziek en goede acteerprestaties.

E-mailadres Afdrukken