Banner

Het Koninklijk Ballet Van Vlaanderen

Jekyll & Hyde

Heidi Van Hout - 01 oktober 2001

Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft in het verleden al bewezen dat het weet wat een goede musicalproductie inhoudt. Met de musical-thriller Jekyll & Hyde voegt het weer een pluim toe aan zijn palmares.

Het verhaal uit het gelijknamige boek van Robert Louis Stevenson onderging de nodige wijzigingen om er een avondvullende voorstelling van te maken. Waar in de roman de lezer pas op het einde ontdekt wie Hyde precies is, weet het publiek hier meteen hoe de vork in de steel zit. Om de romantische zielen ook wat te gunnen, is er een heuse liefdesdriehoek aan het verhaal toegevoegd. Ook bevat het veel meer hoofdpersonages — en dan vooral vrouwelijke — dan het oorspronkelijke verhaal en wordt alles veel meer verduidelijkt.

Dokter Henry Jekyll heeft een remedie gevonden om het kwade voorgoed uit de mens te bannen. Hij wil het middel op een menselijk proefkonijn uittesten, maar wordt langs alle kanten tegengewerkt, dus test hij het op zichzelf uit. Het kwade in hem verpersoonlijkt zich in de figuur van Edward Hyde. Hij vermoordt iedereen die Jekyll in zijn experiment heeft tegengewerkt en gaat ook achter de twee vrouwen in zijn leven aan: zijn verloofde Emma en het hoertje Lucy. Hyde wil echter meer: hij wil Jekyll elimineren om te kunnen blijven voortbestaan in diens lichaam. Dit leidt tot een ultiem gevecht tussen beide persoonlijkheden.

De voorstelling begint zeer ingetogen om bij het tweede nummer uit de startblokken te schieten met het schitterende ensemblenummer "Schone schijn", dat overigens nog vier keer terugkomt doorheen de musical. Daarna valt alles even stil, totdat het publiek getrakteerd wordt op de sensuele verschijning van Hilde Norga, die in "Het is weer raak" al haar talenten toont. Dan volgt hét nummer van de avond: "Mijn groots moment" waarin Hans-Peter Janssens even duidelijk laat zien en horen waarom hij een van de beste musicalacteurs van het moment is.

Wat daarna volgt, is een pure streling voor het oog en het oor. Leslie Bricusse heeft een geweldige score geschreven waarin duistere, opzwepende nummers als "Ik leef!" en "Moord en doodslag", ingetogen liedjes als "Komen dromen uit?" en "Een nieuw doel" en prachtige duetten als "In de ban van die man" en "Spelen met vuur" elkaar perfect afwisselen. Hans-Peter Janssens is subliem in de dubbele hoofdrol van Jekyll en Hyde en glijdt moeiteloos van het ene in het andere personage. Het ultieme hoogtepunt is "The Confrontation" waarin hij zowaar een duet met zichzelf zingt en alleen op zijn enorme talent en een schitterende belichting kan terugvallen om duidelijk te maken wanneer hij wie is.

Deze productie van Jekyll & Hyde is de tweede ter wereld — na New York — en de première voor het Europese vasteland. Het Ballet van Vlaanderen heeft er een zeer sterke voorstelling van gemaakt, met de voor hen typische kenmerken: een vrij eenvoudig, maar multifunctioneel decor en een goed doordachte belichting. Voeg daarbij een topcast, aangevoerd door Hans-Peter Janssens, Hilde Norga, Rein Kolpa en An Lauwereins, en een ensemble dat zoals gewoonlijk niet hoeft onder te doen voor de hoofdrollen, en je weet dat je deze musical gewoon niet mag missen.

E-mailadres Afdrukken