Banner

Toneelgroep Amsterdam & NTGent

Opening Night

Brecht Hermans - foto's: Jan Versweyveld - 04 mei 2006

De problematiek van een ouder wordende vrouw. Menopauze wordt niet meteen met goddeau geassocieerd, en wellicht is dat een van de redenen waarom toeschouwers boven de vijfenveertig jaar meer voeling blijken te hebben met de thematiek van Opening Night. Maar ook zonder identificatie zou een voorstelling ons toch iets te zeggen moeten hebben.

Een paar dagen voor de première van De tweede vrouw raakt de belangrijkste actrice van het gezelschap meer en meer in een depressie. Ze heeft moeite met haar rol, en nog meer met haar eigen ouder worden. Geconfronteerd met de regisseur, schrijfster en tegenspelers zinkt zij steeds dieper weg in haar psychologische problemen. Uiteindelijk zal zij, om de rol alsnog te kunnen spelen, moeten afrekenen met haar jongere ik; een moeilijke opdracht. Voor de eerste in een reeks samenwerkingen tussen Toneelgroep Amsterdam en NTGent koos regisseur Ivo van Hove voor een bewerking van de film Opening Night, geschreven en geregisseerd door John Cassavetes. Helaas maakte Van Hove hierbij geen keuze tussen een voorstelling over het theater zelf of over de psychologie van de ouder wordende actrice.

Scenograaf Jan Versweyveld brengt het toneel en alles wat daarbij hoort op het podium. Een leuke vondst is dat hij ook een deel van het publiek op het theater laat plaatsnemen, maar verder is het decor een zoveelste industrieel getinte interpretatie van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, zoals ook al gezien bij stukken als Het temmen van de feeks en Don Carlos. Om een extra dimensie aan het geheel te geven, voegde hij er deze keer grote schermen aan toe, die tonen wat live wordt gefilmd. Behalve een close-up van mimiek, voegt dit weinig toe. Enkel wanneer de spelers voor de toeschouwer onzichtbaar zijn opgesteld, hebben de schermen enige waarde. Helaas is dit een oude truc. Acteurs die de hal van de schouwburg ingaan en daar live worden gefilmd, zagen we vorig seizoen ook al bij De Speler van het Zuidelijk Toneel Hollandia, nu grotendeels opgegaan in het NTGent.

Met de grote cast van Opening Night is veel mogelijk, maar niet alle troeven lijken uitgespeeld. Vooral de acteurs in de kleinere rollen lijken totaal verloren naast het energieke gevecht dat leading actress Elsie de Brauw levert met haar jongere tegenspeelster. In tegenstelling tot de Brauw, die alle registers moet opentrekken, vraagt en krijgt actrice Chris Nietvelt moeiteloos de aandacht. Een woord uit haar mond valt als een donderslag op het toneel, met een vingerknip speelt zij de andere acteurs van de scène. De genietbare energie tussen de acteurs, wordt door deze discrepantie uit balans gebracht.

Ook de muziek lijkt niet optimaal uitgebalanceerd. Eigen aan film is dat er gretig gebruik wordt gemaakt van muzikale begeleiding, maar dit toepassen op theater is andere koek. We hebben hier immers te maken met een heel ander medium, waarin filmische elementen een andere uitwerking kennen. Zowat elke scène wordt overspoeld met muziek, zelfs zo erg dat het gaat irriteren.

Een mooi idee, deze samenwerking tussen twee grootse theatergezelschappen uit Nederland en Vlaanderen. Helaas blijkt dat hoge verwachtingen grote teleurstellingen kunnen creëren. Of Johan Simons met de Oresteia meer uit de mogelijkheden van de gecombineerde krachten van Toneelgroep Amsterdam en NTGent zal weten te halen, blijft afwachten. Het tweede bezoek van Christoph Marthaler aan Gent volgend seizoen is wel iets om halsreikend naar uit te kijken. Of zal ook deze hoogvlieger als een theatrale Icarus ten val worden gebracht?

Opening Night is nog tot 27 mei op tournee in Nederland en Vlaanderen. Voor data, zie de speellijst.

E-mailadres Afdrukken
 
Toneelgroep Amsterdam & NTGent
http://www.toneelgroepamsterdam.nl
www.toneelgroepamsterdam.nl
www.ntgent.be

Recensies:
Maeterlinck

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST