Banner

Association Fin Novembre

A L’oeil Nu

Maarten van Meer - 28 oktober 2005

Reeds twaalf edities staat het Klapstukfestival onvermoeibaar op de uitkijk naar nieuwe tendensen in het landschap der hedendaagse dans. Al op de vorige editie bleek dat men niet zo nodig meer hoeft te dansen in dansvoorstellingen. Onder invloed van geinponem Jér&ocircme Bel en de performancevorm werd er ook twee jaar geleden al meer conceptueel bewogen dan gedanst op het Leuvens internationaal dansfestival.

Hoezeer een mens ook kan houden van klassieke of hedendaagse dans, en hoezeer we op een onbewaakt moment allemaal geneigd zijn tot behoudsgezind gewauwel: dat conceptueel bewegen is best een boeiende kunstvorm. Het levert regelmatig intelligente, grappige, desoriënterende en een enkele keer zelfs ontroerende voorstellingen op.

In de twaalfde editie gaat Klapstuk nog een stapje verder. Het festival wil niet langer enkel hedendaagse dans brengen, maar trekt voluit de kaart van de interdisciplinariteit en kijkt gulzig over muurtjes richting beeldende kunst, performance, muziek en film en haalt deze met graagte neer.

Zo onderzoekt Association Fin Novembre in de openingsvoorstelling "A L’oeil Nu #4" de relatie tussen fictie en realiteit in een film-performance. De voorstelling wordt grotendeels gedragen door videofragmenten, waaraan de performers live elementen toevoegen. De intrigerende architectuur van het Stukgebouw — een klein doolhof van nieuwbouw en gerenoveerde collegezalen — speelt een belangrijke rol in de voorstelling.

Doorheen de vele deuren die naar het podium van de soetezaal leiden, wandelt een acteur het podium op en af. Telkens wanneer hij achter een deur verdwijnt, verschijnt hij op het scherm in een van de gangen van het gebouw. Al gauw blijkt dat het op video getoonde traject niet het reële traject is dat de performer aflegt. Via een ingenieus gefilmde ’point-of-view’-sequentie wordt bovendien gesuggereerd dat de man iets later onzichtbaar over het podium dwaalt, op zoek naar de uitgang.

Het is een boeiend spel met fictie en realiteit waarvoor de performers op alle mogelijke manieren de relatie tussen beelden onderzoeken en hierdoor tussen de regels (beelden) door een verhaal oproepen bij de toeschouwer. Door de (deels) live uitvoering is het een vrij ongebruikelijke ervaring voor de toeschouwer, althans in een theaterzaal. De relatie tussen beelden is echter ook het basisprincipe van de montage, waar reeds honderd jaar mee geëxperimenteerd wordt in film en iets minder lang in strips. Het verhaal zit niet alleen in wat je ziet, maar ook in het verband dat je als kijker tussen de beelden legt. De vraag is dan ook wat Association Fin Novembre met deze performance precies wil onderzoeken. Het live uitproberen van montagetruukjes is een fijne vondst, maar levert (onder meer door de herkenning uit andere kunstvormen) nauwelijks spanning op.

In het tweede deel van de voorstelling verdwijnt de spanning tussen live-actie en film bijna volledig. In een reeks genreparodieën en herspeelde scènes uit filmklassiekers, speelt het Stukgebouw nog steeds een prominente rol, maar het doel lijkt helemaal zoek. Er wordt nog wel gespeeld met herhaling in verschillende terugkerende shots, die door kleine en grote veranderingen in het shot en een andere context, een nieuwe betekenis krijgen. Dat levert de nodige grappige momenten op, maar bovenal blijf je je als toeschouwer afvragen waar het eigenlijk naartoe gaat.

Spelen met perceptie, desoriënterend werken en de toeschouwer (mentaal) actief betrekken in de voorstelling zijn populaire uitgangspunten voor de conceptueel bewegende stroming in de hedendaagse dans, maar in het geval van "A L’Oeil Nu" blijft de voorstelling helaas in een opeenvolging van schetsen en ideeën hangen. Los van de semiotische boom die men over dit alles kan opzetten, is "A L’Oeil Nu" vooral een opeenvolging van het conceptuele equivalent van special effects. Goeie vondsten, knappe beelden en technisch perfect in beeld gebracht, maar het voelt aan als een work in progress. Zodra er een voldragen voorstelling uit dit onderzoek van Association Fin Novembre komt, moet het de moeite waard zijn, maar nu is het hoogstens interessant.

E-mailadres Afdrukken
 
Association Fin Novembre
http://www.klapstuk.be
www.klapstuk.be

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST