Rik Wouters

Het zotte geweld (1912)

Katelijne Beerten - 01 april 2002

De schilder-beeldhouwer Rik Wouters staat in de belangstelling, getuige hiervan de retrospectieve in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. Op enkele werken na, is zijn oeuvre voor de meesten onder ons nog een grote onbekende. Zonder twijfel is Het zotte geweld zijn bekendste beeldhouwwerk.

Het zotte geweld is eigenlijk de bijnaam die in de loop der jaren aan De dwaze maagd gegeven werd. In het beeld komt de levensvreugde tot uiting. Wouters was een man die bijzonder positief ingesteld was en veel levensvreugde had, totdat hij tijdens de oorlog naar Nederland gevoerd werd. Enkele jaren later stierf hij daar ten gevolge van een tumor in zijn keel. Om die reden uit de levensvreugde zich in zijn latere werk minder.

De naakte jongedame steunt uitsluitend op het linkerbeen, het rechterbeen houdt ze gebogen omhoog, haar lichaam leunt naar achter. Ze spreidt de beide armen, de linkerarm naar omhoog, de rechterarm is horizontaal gestrekt. Op het gezicht zien we een uitbundige schaterlach.

Het twee meter hoge beeld staat op een sokkel. Die sokkel dient niet om de vrouw te verheffen boven de toeschouwers. In tegenstelling tot de sokkel in de geschiedenis van de beeldhouwkunst gaat het hier niet om een heroïsch voetstuk, of om een pied-de-stal die slechts dient om de aandacht op het/de gebeeldhouwde te vestigen door het beeld hoger te plaatsen dan de toeschouwers. Neen, het is een sokkel die deel uitmaakt van het beeld. Doordat Wouters het beeld op een sokkel plaatste, staat de jongedame inderdaad hoger dan de toeschouwers, maar dit is slechts een manier om de vreugde-uitbarsting, om de vrolijkheid van de vrouw te benadrukken. De dansende houding van de vrouw komt op die wijze veel meer tot uiting. Wij bekijken het beeld hierdoor van beneden waardoor de vrouw lijkt omhoog te springen. De sokkel is geen doel op zich bij Wouters, maar draagt bij tot de expressieve eenheid van de gehele compositie.

In Het zotte geweld zie je niets anders dan dyonisisch levensgevoel, uitbundigheid en vitalisme. Dit alles uit zich niet alleen in de schaterlach van de jonge vrouw, maar ook in de houding.

Dit beeld was ongetwijfeld een keerpunt in het leven van Rik Wouters. Door het zien ervan werd de Brusselse galerijhouder Georges Giroux ervan overtuigd om Wouters financieel te ondersteunen. Toen Wouters in 1912 als eerste bij Giroux een contract tekende, was hij de eerste kunstenaar die een maandloon van een galerist ontving.

E-mailadres Afdrukken
 
Rik Wouters

Advertentie
Banner
Advertentie