Banner

Mode Landed-Geland

Mutilate?Vermink?

Anne Dekerk - 15 oktober 2001

Mutilatie met een vraagteken. Het mode-lichaam, de berwerkbare canvashuid, de fashion-slaaf… Hoe ver kunnen we daarin gaan? En hoe ver zullen we onze grenzen nog verleggen na al de plastische chirurgie, anorexia, naaldhakschoenen, piercings, tatoeages…? En dit terwijl we de lotusvoeten in China of de lipschijven in Zuid-Amerika en Afrika als barbaars en onmenselijk bestempelen. De tentoonstelling Mutilate?Vermink?, in het kader van Landed-Geland, roept deze en gene vragen op.

Mutilate?Vermink? is een van de vier expo’s in het kader van Landed-Geland, naast 2Vrouwen, Emoties en Radicalen. Het is misschien de expo die nog het sterkst aanleunt bij de taal die gastcurator Walter Van Beirendonck hanteert. In een historische en etnografische context krijg je verschillende vervormingen van het lichaam te zien. Een cultus van het lichaam waarbij men vervormingen nastreeft en aanbrengt, is iets van alle tijden en alle culturen. Het zijn de visuele aspecten van ons bestaan die ons toelaten om bij een bepaalde (sub-)cultuur te horen. Het zijn codes en gedragsvormen die heel diep in een cultuur zijn ingeschreven. Het zijn ankerpunten om zich met bepaalde ideologieën of religieën te identificeren.

"Automutilatie," zullen sommigen zeggen. Het resultaat van een of andere psychische stoornis of een primitieve barbaarse cultuur. Ondertussen zijn we in onze westerse maatschappij maniakaal bezig zijn met onze borsten te vergroten en ons gezicht te liften, leven we op een rantsoen van een blaadje sla en een glas water, laten we ons verleiden tot het grote icoon "light", schrijven we andere culturen af als mensonwaardig en stormen de behaverbrandende feministjes de straat op om te protesteren tegen de vrouwonvriendelijkheid in onze maatschappij.

Amanda Lepore bijvoorbeeld is een transseksueel. Hij liet zich ombouwen tot een stereotiepe blondine met dikke borsten en siliconenlippen. De mannelijke trekken zijn ver te zoeken. Op deze manier wordt het concept van schoonheid in onze schoonheidscultuur nog verder doorgedreven. Amanda wil een tekening van een vrouw zijn, een beeld waaraan ze zichzelf ultiem opoffert. Het lichaam wordt een beeld in klei, dat naar wens en genoegen telkens herkneed kan worden.

Historisch gezien waren het hulpstukken zoals een corset of een cul postiche (een vals achterwerk) die gebruikt werden om tot het ideale silhouet te komen. Met de nieuwe technologieën is dit niet meer nodig en bekomen we een "ideaal" silhouet dankzij de manipulatie van het lichaam zelf.

Ook in de kunstwereld rezen in de jaren zestig en zeventig de performances met het lichaam als medium. Body Art geeft een overzicht van merkwaardige performances waar het lichaam en de manipulatie van het lichaam centraal staan. Zo krijgen we video’s te zien van onder andere Ambramovic, Arnulf Rainer, Bruce Nauman…

Een andere dimensie die het lichaam er dezer dagen bijkrijgt, is het virtuele lichaam in cyberspace. Het woord avatars wordt gebruikt voor de willekeurige verschijningen die we kunnen aannemen in de digitale wereld. Frank Theys creëerde enkele avatars. Wanneer je als toeschouwer in bepaalde richtingen kijkt zal deze elektronische avatar meelopen als jouw eigen schaduw. Een dimensie van het lichaam die nog volop geëxploreerd wordt. Het lichaam kan zo alle mogelijke vormen aannemen en vele vormen tegelijkertijd.

Het vraagteken bij Mutilate?Vermink? is niet misplaatst. Het is een tentoonstelling die veel informatie geeft en vele vragen oproept, zonder een antwoord te formuleren.

De tentoonstellingen van Landed-Geland, Mode 2001 zijn nog te bezichtigen tot 7 oktober 2001 in Antwerpen. Info kan je vinden op www.mode2001.be

E-mailadres Afdrukken