Banner

Honoré d'O

All The Details Extended, en Fractures Recomposées

Katelijne Beerten - 01 februari 2002

Honoré d’O is als kunstenaar een veelgevraagd man. Momenteel kan je ons land drie installaties van hem bekijken. Niet slecht voor een kunstenaar die het grootste deel van het jaar in het buitenland vertoeft.

Bij Roomade in Brussel, op Attachment + in Brugge en in het MuHKA in Antwerpen kan je terecht voor werk van Honoré d’O. En dat is nog niet alles. Onlangs raakte bekend dat de Gentse kunstenaar Brugge in het kader van het cultuurjaar 2002 met zonnebloemen zal opsmukken. All the details extended, en fractures recomposées maakte Honoré d’O in 2000 in de FRAC Champagne-Ardennes te Reims. Daarna werd het werk in twee verdeeld, en een helft werd door het MuHKA aangekocht.

In de bovenste zalen van het MuHKA tref je een bont allegaartje van voorwerpen. Gaande van een ziekenhuisbed tot kinderspeeldgoed, van een landkaart tot piepschuimen dozen. Alles, maar dan ook écht alles, kan je terugvinden in de werken van Honoré d’O. Rode draad doorheen de installatie - hoewel Honoré d’O beweert dat er geen leidraad aanwezig is - lijkt de operatiekamer. Verschillende voorwerpen, zoals het bed, de maskers, de watten, de handschoenen verwijzen naar het ziekenhuis.

Op twee manieren kan je de installatie aanschouwen. Je kan de details bekijken en vanuit de details de totaliteit zoeken. Of, je kan omgekeerd kijken en vanuit het geheel de verschillende details be-zoeken. Die twee mogelijkheden verwijzen naar de interesse van Honoré d’O. Hij meent dat de toeschouwers deel uitmaken van het kunstwerk. In All the details extended, en fractures recomposées is er plaats voor de toeschouwer om in zijn gedachten de details te verlengen en opnieuw samen te stellen tot een geheel. Kunst is open: kunst is uit details opgebouwd, maar die details vormen een totaalbeeld. Waar het totaalbeeld begint of waar de details eindigen, maakt de toeschouwer voor zich uit. En de toeschouwer is op zijn beurt een detail in het totaalbeeld dat hij aanschouwt.

Eigenlijk is de tentoonstelling een presentatie-registratieproject. Terwijl het werk wordt geïnstalleerd, wordt het geregistreerd en beschreven. Honoré d’O is geboeid door de problematiek van behoud en beheer van zijn eigen kunstwerken.Omdat het werk nu in zijn min of meer definitieve vorm zal bewaard blijven in het museum, was het van belang dat alles goed beschreven en geregisteerd zou worden. Daartoe logeerde Honoré d’O twee weken in het museum, om het werk op een creatieve wijze uit te pakken en te reconstrueren. Hij beschreef elk detail, er werden richtlijnen opgesteld voor het behoud en het beheer van het werk. Dat kunst de tand des tijds doorstaat, is helaas geen evidente zaak.

Honoré d’O: All the details extended, en fractures recomposées, 2001 nog tot en met 21 april in het Museum voor Hedendaagse Kunst, Leuvenstraat, Antwerpen. Info: 03/216 24 86, of via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

E-mailadres Afdrukken