Banner

Bert De Beul

Schilderijen

Katelijne Beerten - 01 april 2002

In de jaren zeventig beweerden critici dat de schilderkunst dood was. Onder "kunst" verstond je niet langer schilderijen, maar wel installaties, fotografie, video, … Vandaag, enkele decennia later, mag schilderkunst weer, en dat hebben we te danken aan de jonge garde schilders die in de jaren tachtig aantoonde dat schilderkunst wél kon.

Samen met Luc Tuymans is Bert De Beul een van de bekendste kunstenaars die in de jaren tachtig bewust voor schilderkunst kozen. Omdat hun werk aanvankelijk een zekere stijleenheid kende, was men snel geneigd om het werk van beide schilders in één adem te noemen, als stonden zij aan de wieg van een tweede Antwerpse schildersschool. Tegenwoordig echter verschilt hun werk behoorlijk van elkaar, en het mag blijken dat die eerste associatie tussen Tuymans en De Beul niets meer betekende dan een euforische ode aan de schilderkunst die ze beide brachten.

Zowel publiek als critici onthaalden de zogeheten nieuwe schilderkunst bijzonder positief. Oorzaak was wellicht het gebruik van een herkenbare taal: er werd weer figuratief geschilderd, en dat was haast een eeuwigheid geleden. Het contrast met de toenmalige gangbare expressieve beeldentaal was enorm.

Bert De Beul schildert een vertrouwde werkelijkheid die steeds vertrekt vanuit een banaal uitgangspunt, bijvoorbeeld foto’s of zijn omgeving. In de leefwereld van Bert De Beul staat de tijd stil, en is het leven ver weg. In zijn schilderijen legt hij associaties. Voorwerpen die niet meteen met elkaar te linken zijn, plaatst hij samen in een tafereel, of aan gewone voorwerpen verandert hij iets. Zo schildert hij bijvoorbeeld huizen zonder ramen en deuren, en gezichten waar de ogen ontbreken. Kortom, we herkennen in de schilderkunst van De Beul alledaagse dingen, maar geen van die dingen geeft hij exact weer. We zien de werkelijkheid, maar ze wordt in onze herinnering herdacht. Met de tijd vervaagt de herinnering, er ontbreken elementen in het verhaal. En aan dat verhaal worden er nieuwe elementen toegevoegd zoals bijvoorbeeld een knalgele luifel aan een etalage.

Er zijn twee groepen schilderijen te onderscheiden op de tentoonstelling. Enerzijds zijn er de schilderijen met strakke lijnen en duidelijke grenzen tussen de kleurpartijen onderling, anderzijds tref je een groep beelden aan met zeer wazige contouren, waardoor ze lijken gedrenkt in een unheimliche sfeer.

De verzameling schilderijen van Bert De Beul toont in het MuHKA een representatieve keuze van diens oeuvre. En ja, schilderkunst leeft!

Het werk van Bert De Beul is tentoongesteld in het Museum voor Hedendaagse Kunst, Leuvenstraat, Antwerpen, en dit tot en met 21 april. Info: 03/216 24 86, of via e-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

E-mailadres Afdrukken