Banner

Deborah & Virginie Bailly en Wesley Meuris in het Stuk

Anneleen Cosemans - 01 mei 2002

Tot en met 30 mei kan je in de Expozaal van kunstencentrum STUK het werk van de zusjes Bailly en Wesley Meuris gaan bekijken. De drie jonge kunstenaars staken samen een tentoonstelling in elkaar. Daaruit blijkt een bijzondere interesse voor architecturale patronen, bouwkundige constructies en ruimtelijke ingrepen. Een korte schets.

Een kans om haar tentoonstelling te mislopen, gunt het driekoppige kunstenaarscollectief je niet. De parketsculptuur van enkele vierkante meters is markant aanwezig op de binnenplaats van het kunstencentrum. Meuris geeft hier een voorproefje van de serie maquettes die hij boven in de Expozaal neerpootte.

Daar aangekomen stoot een eerste vluchtige blik op de twee hagelwitte wanden die Deborah Bailly, het jongste lid van het trio en studente architectuur aan het Brusselse Sint-Lucas, voor de gelegenheid in elkaar stak. In de eerste plaats bedoeld als achtergrond voor het werk van zus Virginie Bailly trekken ze op een hoogst individuele manier de aandacht. Na intensief rekenwerk en wiskundige reflecties slaagde de eenentwintigjarige studente erin de wanden zonder enig raakpunt met vloer noch zoldering in de ruimte op te hangen. Ze komen je als het ware tegemoet gezweefd.

De fotoprints van zus Bailly vinden in de drijvende constructie hun ideale omlijsting. De impressionistische foto’s verraden de opleiding schilderkunst die de artieste erop heeft zitten. De prints danken hun ontstaan aan Baillys interesse voor stedelijke structuren, stadsplannen en buizenstelsels. Met speciale aandacht voor kleur en vorm van de omgeving die ze fotografeert, bewerkt ze haar foto’s tot schilderkunstige beelden. Zo is de grootste foto een weergave van de Berlijnse Potsdamer Platz. Door een doorgedreven bewerking van de verschillende opnames die ze van het plein nam, blijft een abstract beeld over dat in niets verwijst naar de Duitse trekpleister. Bailly reduceert hier het medium fotografie tot een middel om haar eigen beeldtaal te ontplooien. In een donker achterkamertje van de expozaal stoot je op een projectie die hetzelfde doel voor ogen heeft. De simpele compositie van raam en boom benadrukt nog maar eens het beeldend vermogen van de kunstenares.

De mini-parketjes die Meuris in STUK toont, vallen in tegenstelling tot Baillys werk op door hun materialiteit. De maquettes lijken wel grondplannetjes van een kamer, hal of gang. Als een ware ambachtsman puzzelde de kunstenaar met minuscule stukjes fineerhout miniatuurparketvloeren in elkaar die elk een ander motief meekregen. De sculptuur op de binnenplaats vindt hier aansluiting bij het geheel. Vanuit het rechterraam van de tentoonstellingsruimte zoekt het grote parket, met de kleine vloertjes op de voorgrond, zich een plaats tussen de andere.

Een mooi detail nog: de met fijn wit gaas bedekte ramen filteren op originele wijze het invallende licht. Op sommige momenten van de dag baadt de ruimte in een nevelachtige, dromerige waas.

Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
© goddeau.com

De werken van Wesley Meuris, Virginie en Deborah Bailly vind je nog tot donderdag 30 mei in de Expozaal van STUK. De tentoonstelling is van 10u00 tot 18u00 op weekdagen en van 14u00 tot 17u00 op zaterdag gratis toegankelijk. Bij een voorstelling in de Soete- of Labozaal blijven de deuren open tot 20u30.

E-mailadres Afdrukken