Banner

De Belgen. Een onverwacht modeverhaal

Bozar, Brussel

8.0
Tamara Beheydt - 07 augustus 2015

Ongeveer een tiende van de modeshows op de Parijse Fashion Week is tot stand gebracht door Belgen. Nochtans staan de wereldberoemde Antwerpse Zes net bekend voor hun rebelse outsider-attitude. De Belgen. Een onverwacht modeverhaal bewijst dat zij geen uitzondering vormen: de Belgische ontwerpers tonen zich pioniers in het doorbreken van conventies en net daarom hebben ze de modewereld veroverd.

‘Mode, dit is Belgisch’. Met deze slogan wilde de Belgische overheid de textielsector promoten. Als onderdeel van het Textielplan werd in 1981 de Gouden Spoelwedstrijd ingericht. Verschillende jaren op rij werd deze steeds prestigieuzer wordende competitie gewonnen door een lid van dezelfde vriendengroep. In 1986 trokken Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Marina Yee, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs en Dries Van Noten samen naar de British Designers Show in Londen, waar ze van de verwonderde journalisten de bijnaam kregen die hen voor altijd zou binden. Een andere hoofdrolspeler in de expo is Martin Margiela, een generatiegenoot van de Zes, die in Parijs furore maakte met zijn gedurfde no-nonsense ontwerpen.

De inleidende ruimte toont de vaderlandsliefde van enkele ontwerpers. In een op maat gemakte kijkkast prijken onder meer “Manneken Pis gekleed als de lederbewerker Delvaux” en de “Mussels Hat” van Elvis Pompilio. Een afbeelding van een middeleeuws Vlaams wandtapijt siert de achtergrond. De eerste zaaltekst leidt de expo in door de Belgische mode te bestempelen als ‘non-conformistisch’ en ‘surrealistisch’.

In een van de thematisch ingedeelde zalen wordt de nadruk gelegd op de link tussen de Belgische mode en beeldende of performatieve kunsten. In academies zoals La Cambre in Brussel, de koninklijke academie in Antwerpen en KASK in Gent worden de ontwerpers in de eerste plaats als kunstenaars opgeleid. Zij zijn bijgevolg vaak geïnspireerd door beeldende kunst. Raf Simons werkt de laatste jaren zeer nauw samen met kunstenaar Sterling Ruby, Demeulemeester maakte een jurk voor een mariabeeld en Van Beirendonck ontwierp kostuums voor een opera van Philip Glass. De inspiratie is bovendien wederzijds. Een jurk van Maison Norine, het eerste Belgische modehuis, is vergezeld van een portret van Norine De Schrijver en haar echtgenoot door de Vlaamse expressionist Frits Van den Berghe. Ook het beroemde portret van Diane Von Furstenberg door Andy Warhol is hier te zien.

In de zaal met het thema “Portretten: ontwerpers met een zeer eigen stijl” wordt dieper ingegaan op de unieke stempel die elke designer op haar of zijn werk drukt. Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Elvis Pompilio, Olivier Theyskens en de in België geboren Diane Von Furstenberg krijgen elk een eigen hoekje met een ovale spiegel, een drietal paspoppen met kenmerkende ontwerpen en een artistiek portret. Deze ruimte vormt de spil van de expo. Niet alleen omdat hier getoond wordt hoe Belgische ontwerpers zich onderscheiden, maar ook omdat het de meest harmonieuze en creatieve ruimte is. Curator Didier Vervaeren ziet zijn project kennelijk ook als persoonlijke expressie. De voormalig artistiek directeur van Delvaux en huidig ‘fashion curator’ bij MAD, het centrum voor mode en design in Brussel, maakt de expo tot een verrassend en magisch geheel.

Naar het einde toe legt de expo steeds meer nadruk op de toekomst. Een hele zaal is gewijd aan mode en ecologie. Een zeer gedurfd thema, gezien de kritiek die de textiel- en confectie-industrie recent kregen. Ook hier wijzen ‘de Belgen’ de weg naar vernieuwing. Bruno Pieters biedt met zijn merk Honest By extreme transparantie. Voor elk ontwerp is een document gepubliceerd met de afkomst van elk materiaal, en dat tot het kleinste draadje toe. In de laatste zaal presenteert Vervaeren een tiental ontwerpers van de nieuwe generatie. Als het aan hen ligt, staat de Belgische mode nog een mooie toekomst te wachten. Sommige jongelui halen duidelijk inspiratie uit het werk van hun voorgangers, maar ook bij hen zijn originaliteit en non-conventionaliteit kernaspecten.

De Belgen. Een onverwacht modeverhaal bezit alle eigenschappen van een uitstekende tentoonstelling. Vervaerens doel is niet zozeer kunstwerken tonen, als wel het oeuvre van ongeveer zeventig kunstenaars onderzoeken en in een samenhangende, vernieuwende synthese gieten. Bovendien is de bezoeker in dit verhaal niet passief. Je leert niet enkel een geschiedenislesje; je leert ook naar mode kijken en de unieke kenmerken van elke ontwerper onderscheiden. De uitzonderlijke expertise en creativiteit van de curator maken dat deze expo veel meer is dan de som van haar delen.

De Belgen. Een onverwacht modeverhaal loopt nog tot 13 september 2015 in Bozar, Brussel.

E-mailadres Afdrukken