Banner

Meunier in Leuven

Museum M, Leuven

3.5
Tamara Beheydt - 23 oktober 2014

Museum M kan een aantal belangrijke werken van Constantin Meunier tot haar vaste collectie rekenen. Dit is onder meer zo omdat Meunier een tijdlang in Leuven woonde en werkte, en enkele van zijn bekendste werken er het levenslicht zagen. Het is daarom ook niet meer dan logisch dat de retrospectieve van Meunier in KMSKB een staartje krijgt in Leuven.

De zaal met de Meuniers is normaal gesproken één van de mooiste zalen van M’s vaste collectie, gedomineerd door “Het grauwvuur”, de levensgrote sculptuur die Meunier maakte na de mijnramp in Quaregnon in 1887. Het is een zeer expressief beeld van een moeder die haar overleden zoon beweent. Vaak wordt het een “moderne pietà” genoemd. Nu staat dit meesterwerk echter tegen een muur van de zaal, waardoor het midden van de zaal wordt gedomineerd door leegte. Volgens de zaaltekst gaat deze tentoonstelling op zoek naar beelden, objecten en thema’s die Meunier mogelijk geïnspireerd hebben tijdens zijn verblijf in Leuven. Daarom ligt er vóór “Het grauwvuur” nu een beeld van “Christus in het graf”. Deze associatie is simplistisch en vergezocht. Het is onmogelijk erachter te komen of Meunier dit beeld gezien heeft, laat staan of het hem geïnspireerd zou hebben tot het maken van “Het grauwvuur.” Hij kan zich evengoed geïnspireerd hebben op een afbeelding van de pietà van Michelangelo... of op een ooggetuigenverslag van de ramp in Quaregnon. Op de muur tegenover “Het grauwvuur” hangt “De Heilige Maagd en het kind Jezus” van Joos van Cleve. Hoe dit werk Meunier concreet geïnspireerd of beïnvloed zou hebben, is volkomen onduidelijk.

Het is voor de bezoeker ook een volkomen mysterie wie Karl Meunier is. In de zaal hangen verschillende tekeningen van zijn hand, allemaal in een stijl en met thema’s gelijkaardig aan die van Constantin Meunier, maar niet gedateerd. Het blijkt om Constantin Meuniers jongere broer te gaan. Nergens wordt echter uitgelegd waarom zijn werken in deze tentoonstelling aanwezig zijn of op welke manier de beide broers elkaar beïnvloed hebben. De tekeningen zijn stilistisch wel van een hoge kwaliteit en tonen uitzichten van verschillende plekken die ook Constantin Meunier bezocht, zoals de Borinage.

Veruit het interessantste gedeelte van de tentoonstelling wordt gevormd door een aantal oude plannen van Leuven. In de jaren 1930 was de stad immers op zoek naar een geschikt ontwerp voor een openluchtmuseum van Meunier. Henri Lacoste stelt bijvoorbeeld “De graanmarkt verbonden aan het Sint Donatuspark de mgr. Ladeuzeplaats, veranderd in Constantin Meuniers museum” en “Het stadspark met Monument aan de arbeid” voor. Helaas zijn deze plannen nooit tot uitvoering gebracht en ook de reden daarvoor is informatie die de tentoonstellingsmakers besloten voor zich te houden.

De enige kracht van deze tentoonstelling zit in de getoonde werken zelf. De belofte van de inleidende zaaltekst (een onderzoek naar Meuniers invloeden in Leuven) wordt niet nagekomen, de bezoeker wordt niet begeleid en aan de scenografie is absoluut geen aandacht besteed. Meunier in Leuven voegt helaas niets toe aan de retrospectieve in KMSKB en is op zichzelf eerder een teleurstelling.

Meunier in Leuven loopt nog tot 11 januari 2015 in Museum M, Leuven.

E-mailadres Afdrukken