Banner

Philippe Lebeau 70 jaar

Eastman Gallery, Zuivelmarkt Hasselt

7.0
Gino Vandenborne - 12 juni 2014

De popart-beweging is net als haar grote namen Roy Lichtenstein en Andy Warhol wereldvermaard. Dat er ook in onze contreien nog altijd bekende kunstenaars zijn die kunst fabriceren in het verlengde van de vaak als oer-Amerikaans getypeerde beweging is weinig geweten. Een van de grootste Belgische vertegenwoordigers, Philippe Lebeau, exposeert naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag in de Eastman Gallery in Hasselt.

Philippe Lebeau vond als jonge kunststudent in het Luikse kunstenaarsmilieu van midden jaren zestig onderdak en leek alvast niet voorbestemd om een van de Belgische exponenten van de popart te worden, hoewel hij er tegenwoordig steevast mee vereenzelvigd wordt. Ook de tentoonstelling in de Hasseltse Eastman Gallery sluit aan bij het beeld van Lebeau als popart-exponent. Mede omwille van het kleinschalige karakter van de galerie, werden voor deze overzichtstentoonstelling slechts een vijftiental werken uitgekozen. Ondanks het uitgebreide oeuvre van Lebeau en het feit dat de kunstenaar door diverse stromingen ging alvorens bij popart uit te komen, stammen alle werken die aan de witte muren van de ruimte uitgestald worden uit zijn popart-periode. De term ‘retrospectief’ blijft gelukkig achterwege in de communicatie rond de tentoonstelling.

Uiteraard bestond de popart-beweging al toen Lebeau nog in zijn tienerjaren zat en ze na haar beginperiode in de jaren vijftig tot wasdom kwam in de jaren zestig. Lebeau was bovendien in een eerste periode sterk gefocust op het surrealisme en ondervond een sterke invloed van het werk van Salvador Dalí. Hij blonk daarnaast uit in het gebruik van nieuwe mediavormen. Pas na een reis begin jaren tachtig doorheen de Verenigde Staten kwam hij in 1981 artistiek bij popart terecht. Lebeau verwoordde echter bijna uitsluitend de Amerikaanse concepten van de beweging. Veel meer dan bij anderen komen bij hem de kernbegrippen uit de Amerikaanse consumptiecultuur terug in zijn schilderijen: we zien de onvermijdelijke verwijzingen naar blikken Campbell’s Soup, naar blikjes Cola en naar de Amerikaanse filmindustrie.

Niettemin slaagt Lebeau erin een aantal verwijzingen naar de onderliggende verhoudingen in de Amerikaanse samenleving te maken via zijn werken. Zo portretteert hij de befaamde Amerikaanse president Lincoln enerzijds als standbeeld en anderzijds op een postzegel. Geregeld slaagt hij er ook in via bekende iconische natuurbeelden zoals de Grand Canyon een verwijzing hiernaar te maken, aangevuld door een tekst die het typisch Amerikaanse gevoel van uitverkorenheid samenvat. Daarnaast sluipt er ook af en toe een verwijzing naar Europese gebeurtenissen in zijn werk, ondermeer door een referentie naar het inpakken van de Deutsche Reichstag door de wereldkunstenaar Christo.

Qua kleurgebruik sluit de kunstenaar naadloos aan bij het typisch coloriet van de oer-popart uit Amerika, met zijn overvloed aan heldere, vrolijke kleuren, voornamelijk rood. Geregeld duiken echter ook donkere kleuren zoals zwart en grijs op in de schilderijen. Niet zelden als verwijzing naar onderliggende maatschappelijke thema’s. Lebeau vergeet overigens zijn Belgische connecties niet. Dit valt onder meer op door een allusie die hij maakte op het oeuvre van Koen Vanmechelen, via een kip in de typische rood-witte Campbell’s kleuren.

De tentoonstelling pretendeert geen retrospectief te zijn, daarvoor is de beschikbare ruimte te klein. De bedoeling schijnt vooral het tonen van een aantal goed scorende en onmiddellijk herkenbare werken uit de commercieel meest interessante periode van de kunstenaar te zijn geweest. In dat opzicht bereikte men zijn doel, maar de bezoeker zou wel eens met een onvervuld verlangen naar meer kunnen achterblijven. Lebeau is immers een bekende naam en tegelijkertijd van zoveel markten thuis dat hij zelfs twee jaar geleden het portret van een voormalig voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers mocht borstelen. Jammer dat deze veelzijdigheid maar weinig aan bod komt in Eastman Gallery.

Philippe Lebeau 70 jaar nog tot 22 juni in Eastman Gallery in Hasselt, open van dinsdag tot en met zondag van 14 uur tot 18 uur.

E-mailadres Afdrukken