Banner

Han Soete e.a.

Media-activisme

Andy Van Pachtenbeke - 09 augustus 2004

"Don’t hate the media, be the media" is niet enkel een principe dat we bij Goddeau al enige tijd zelf in praktijk brengen, het is ook het motto achter Indymedia én dit boek van Han Soete, Raf Custers en Bruno De Bondt. Media-activisme is, zoals de titel het zelf zegt, een praktische gids voor activisten die via de media hun meningen willen spuien. En, niet te vergeten, een beschuldigende vinger naar de traditionele media.

Wie Indymedia een beetje kent, weet ook meteen waaraan hij zich in dit boek mag verwachten: scherpe, soms wat chaotische, maar vooral heel erg links gekleurde stukken, waarin voortdurend afgerekend wordt met alle mogelijke pijlers van het establishment. Niet dat we daar ook maar iets op tegen hebben, maar het is nu niet bepaald wat je noemt objectieve journalistiek. Hoeft ook niet volgens de schrijvers van Media-activisme, want objectiviteit in de media is niet meer dan een illusie.

Een mooie, doorlopende en gestructureerde tekst zal je in dit boek niet vinden. De auteurs hebben gekozen voor een verzameling losse betogen, afgewisseld met anekdotes en feitjes die ons moeten overtuigen van het kwaad dat schuilt in de traditionele media. De gewone lezer komt deze indeling niet meteen ten goede. Maar laat ons niet vergeten dat Media-activisme in de eerste plaats een handboek beoogt te zijn. Het boek is dan ook uitermate geschikt om vlug iets op te zoeken zonder ellenlange teksten te moeten doornemen.

Inhoudelijk valt Media-activisme in te delen in twee grote blokken. Het eerste is gewijd aan waar het precies allemaal verkeerd is gegaan met de traditionele media. Een tweede blok belichaamt meer het motto "don’t hate the media, be the media". Een handvol nuttige tips over hoe je moet interviewen, filmen, een sterke website in elkaar boksen en andere onmisbare aanwijzingen om een doorwinterde mediamilitant te worden. Zelfs wij bij Goddeau, toch altijd al een baken van onfeilbaarheid, konden nog wat opsteken van wat deze heren te vertellen hebben.

De uiterst kritische stukken over de bestaande media en hun ontelbare gebreken zijn een ander verhaal. Vrees niet, iedereen komt wel eens aan bod. Van Disney tot De Morgen. Aandelenstructuren en machtsconcerns met politieke verstrengelingen worden genadeloos blootgelegd. Hier en daar krijgen we ook meer stichtende voorbeelden gepresenteerd. Passages over de Levi’s-Arbeidsters van de film "Ouvrières du Minde" en Michael Moore tonen aan dat niet iedereen een door het bedrijfsleven gemanipuleerde rechtse carrièrist is. De vraag is wie de auteurs hier proberen te overtuigen. Wie het eens is met hun visie, zal hooguit nog eens zijn mening bevestigd zien. De anderen zullen het boek wellicht gewoon niet lezen. Op zijn best kunnen ijverige activisten deze betogen vanbuiten leren en ze gebruiken om hun tegenstanders bij discussies met feiten om de oren te slaan.

Media-activisme is vooral een heel handig werkinstrument voor al wie zichzelf in de wereld van de onafhankelijke media wil storten. U vindt hier alle basisvereisten om meteen van start te gaan. De overige passages kunt u ofwel gretig verorberen ofwel er schouderophalend bijnemen. Voor wie toch voor het eerst met deze ideeën in aanraking komt, kan Media-activisme een opstapje zijn naar Indymedia en gelijkgezinden. En als u echt te lui bent om er zelf aan te beginnen, kunt u natuurlijk ook gewoon goddeau blijven lezen.

E-mailadres Afdrukken