Banner

Diep in het woud

Michael De Cock & Gerda Dendooven

Andreas Delanoye - 10 juni 2011

In de reeks Kleine klassiekers van Davidsfonds Uitgeverij zijn nu naast de Odysseus en Minotaurus ook een aantal verhalen uit de Metamorphosen van Ovidius in een voor kinderen aangepaste vorm beschikbaar. Tekst, illustraties en hoorspel zijn een harmonisch geheel dat als perfecte initiatie in de klassieke mythologie kan dienen.

Dat de Romeinse schrijver Publius Ovidius Naso aan zijn monumentale epos Metamorphosen begon te schrijven nadat hij door keizer Augustus naar een uithoek van het Romeinse rijk verbannen was, is gemeenzaam bekend. De eenzaamheid die met deze ballingschap gepaard ging, vormt de rode draad in Diep in het woud. Dit is letterlijk te nemen, want de prelude, de intermezzo’s en de epiloog die over de schrijver Naso gaan, zijn in het rood gedrukt. De tekeningen van Gerda Dendooven zijn hier opgesteld in een idioom dat doordrongen is van een grote melancholie, met warme kleuren waarin een zwarte figuur beweegt: die van de kunstenaar.

Deze stukken worden afgewisseld met de door Michael De Cock herschreven verhalen over gedaanteverwisseling die hun oorsprong voor het grootste deel in de Griekse mythologie vinden. Beknopt, met zin voor de essentie en ook humor, zijn deze teksten bijzonder goed aangepast aan kinderen. Ook de selectie is weldoordacht met bekendere en minder bekende figuren, waarbij er toch telkens een morele boodschap kan worden uitgelicht. Als eerste kennismaking met de klassieke mythologie is Diep in het woud daarom absoluut aan te bevelen. Een verklarende namenlijst achteraan het boek maakt dit nog gemakkelijker. Dat de verhalen ook uitermate geschikt zijn om voor te lezen, bewijst de bijhorende cd waarop zes verhalen in een hoorspel zijn gegoten. Alle lof overigens voor de stemmen en de muzikale ondersteuning door het Brussels Jazz Orchestra.

De tekeningen die bij de metamorfosen zelf horen, worden gekenmerkt door lichtere, quasi mediterrane kleuren en een Matissiaanse lyriek. Ze bevinden zich paginagroot aan het begin van een vertelling, soms aangevuld met een miniatuur op het einde. Het is fantastisch dat ouders en kind binnen een dergelijk esthetisch kader op zoek kunnen gaan naar de betekenislagen van de afzonderlijke verhalen. Over (on)matigheid of over de schoonheid en rijkdom van de natuur tot op metaforische wijze over de onvergankelijkheid van het kunstwerk en het sterven.

Op alle gebieden is deze Kleine klassieker geslaagd. Hopelijk wekt het mooi afgewerkte eindproduct de leeslust van veel kinderen op, zoals de inhoud van Ovidius’ Metamorphosen die zoveel mensen in latere eeuwen inspireerde.

E-mailadres Afdrukken