Banner

Paul Verrept & Paul van Ostaijen

Rodica en Dodica

Frida Dewitte - 25 maart 2011

De eenvoudige, haast kinderlijke tekenstijl van Paul Verrept is inmiddels welbekend onder lezers die de Vlaamse jeugdliteratuur in het oog houden. Zijn boek Het meisje de jongen de rivier, waarvoor Jan van Outryve de muziek schreef, groeide uit tot een bekroonde miniklassieker. Met dit project rond de poëzie van Paul van Ostaijen profileert Verrept zich bovendien eens te meer als iemand die de kinderlijke lezer niet wil onderschatten.

Vier bekende gedichten dienden voor Verrept als inspiratiebron. Het intieme “Berceuse Nr. 2”, een prachtig slaapmutsje dat in het Nederlandse taalgebied amper zijn weerga kent, het ludieke “Berceuse presque nègre” en de vloeiende regels van “Marc groet ’s ochtends de dingen” werden door Verrept zin voor zin voorzien van passende tekeningen. Het langere gedicht “Rodica en Dodica” interpreteert Verrept vrijer en in grotere blokken, maar de illustrator komt alweer niet helemaal los van de tekst. Voor de volwassen lezer is het alvast spijtig dat Verrept zo letterlijk mogelijk heeft willen tekenen: vrijwel alle elementen uit de tekst (“Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem”) worden integraal weergegeven. Je kan je dan de vraag stellen in welke mate Verrept fantasierijk te werk is gegaan. Door zich strikt aan de tekst te houden, blijft de mogelijkheid om een gans nieuw universum op te roepen naast het bestaande, tekstuele, helaas onbenut. Hoewel jonge lezers met een dergelijk experiment misschien te veel hooi op hun vork zouden nemen.

Toch kan de keuze van Verrept ook als een positief iets worden beschouwd. Van Ostaijens vindingrijkheid blijkt hier namelijk niet alleen uit de dichtregels, maar evenzeer uit de beelden die de man wist op te roepen. En de manier waarop Verrept deze plaatjes eenvoudigweg weergeeft, moet op zijn minst doeltreffend genoemd worden. Na “Slaap als een reus, slaap als een reus” komt bijvoorbeeld plots het hilarische “reus van een roos”, hetgeen Verrept met accurate precisie weergeeft. Anderzijds is het spijtig dat slechts vier gedichten van de dichter werden gebruikt. Had het niet interessant kunnen zijn een bredere selectie aan de kinderen voor te leggen? Aangezien van Verrept louter een illustratieve aanpak verwacht werd, moet het ook voor hem mogelijk geweest zijn meer dan vijfendertig tekeningen te maken. Door zijn beperkte omvang heeft Rodica en Dodica nu slechts een half overtuigende impact.

Gelukkig is de kostprijs in balans met wat de (voor)lezer ervoor terugkrijgt. Amper tien euro betaal je voor deze mooie creatie, een schappelijke prijs die dit weinig ambitieuze maar secuur uitgevoerde en mooi vormgegeven project perfect past. Wie zijn kind als een dichter(es) in spe ziet, kan het met Rodica en Dodica al enkele basisprincipes aanleren -- of juist de techniek om die te omzeilen. Een introductie in de beeldende kunsten krijgt de jonge lezer er gratis bovenop.

E-mailadres Afdrukken