Banner

Nicole Krauss

Het Grote Huis

Marc Bastijns - 03 januari 2011

Na haar wereldwijde bestseller De Geschiedenis van de Liefde, komt Nicole Krauss vijf jaar later met een ambitieuze opvolger. Het Grote Huis is een schatkamer van ideeën en verhalen, ideaal voor wie aan zijn boeken graag een stevige kluif heeft.

Hoofdpersonages heeft deze roman niet. In een minutieus uitgetekend raamwerk van vervlochten verhalen, haalt Nicole Krauss de belangrijkste historische thema’s uit de Joodse cultuur naar boven. Vier grote verhaallijnen beheersen de roman, verteld aan de hand van een Amerikaanse schrijfster, de familie van een antiekhandelaar, een hoogleraar uit Oxford en een nostalgische vader die na jaren zijn zoon opnieuw ontmoet. Een imposant bureau fungeert als rode draad doorheen deze verhalen; een bureau dat in zijn vele laden herinneringen en verhalen van de verschillende personages herbergt. Aan dit bureau is ook de Chileense dichter Daniel Varsky verbonden, die als een afwezige protagonist met iedereen in dit boek een relatie lijkt te hebben. Krauss slaagt er in om Het Grote Huis als één groot verhaal op te bouwen, ondanks de gefragmenteerde structuur van zijn onderdelen.

In haar vorige romans Man komt Kamer binnen (2002) en De Geschiedenis van de Liefde (2005) liet de auteur al blijken een voorliefde te hebben voor het spelen met de verhaalstructuur. Toch bleef de verhaallijn altijd relatief conform de klassieke romanstructuren. In Het Grote Huis gaat ze een stap verder en benadrukt de roman als een "groot huis" vol met verhalen, die niet allemaal in een vastomlijnde volgorde aan de lezer worden aangeboden. We worden in deze roman dan ook overdonderd door de verschillende richtingen waarin de plot zich ontspint. Toch blijft de leesbaarheid primeren bij Nicole Krauss, bij haar geen experiment om het experiment.

Net als in De Geschiedenis van de Liefde verweeft Krauss biografische elementen met oude culturele thema’s uit het Jodendom tot een boeiend verhaal waarin we nooit de draad verliezen, maar wel steeds aangemoedigd worden om als lezer het verstand erbij te houden. De geschiedenis van haar familie leest als een reis tussen Europa, Israël en de Verenigde Staten en ook in Het Grote Huis speelt het verhaal zich op verschillende plaatsen op diverse momenten in de tijd af.

Dat speelse omgaan met de wetten van de vertelling wekt bij sommige critici de indruk dat het schrijven voor Nicole Krauss een vrijblijvende oefening zou zijn waarbij ze er enkel op gebrand is om zoveel mogelijk van haar culturele bagage te etaleren. Naar onze mening missen al deze hoog intelligente heren en dames dan wel de warme en gloeiende kern waaruit deze roman is opgebouwd. De verhalen van verschillende kleine mensen die in combinatie meer dan de som van het geheel zijn en die de eeuwenoude Joodse thema’s opnieuw tot leven brengen in een actueel verhaal. Het Grote Huis is opnieuw een grootse prestatie van Nicole Krauss.

E-mailadres Afdrukken