Banner

Tobias Wolff

Hier begint het verhaal

Marc Bastijns - 22 oktober 2010

Lang leve het kortverhaal. Al te ver weggedrukt in de literaire marge doet Tobias Wolffs Hier begint het verhaal nu een stevige poging tot erkenning voor het genre. Deze bundel bevat oud en nieuw werk van de Amerikaanse meesterverteller.

Als spaarzaam auteur van voornamelijk kortverhalen heeft Tobias Wolff nooit veel bekendheid genoten. Eén roman en twee memoires ronden zijn oeuvre af dat in hoofdzaak draait rond zijn verspreid verschenen kortverhalen die in tal van bundels en bloemlezingen in druk verschenen zijn. Bij Atlas verschijnt nu eindelijk een greep uit ouder werk, aangevuld met een tiental nieuwe verhalen. Zo krijgen we de kans om ’s mans geniale werk ook in de eigen taal te ontdekken.

Het kortverhaal biedt de auteur slechts een beperkte omvang waarbinnen een universum geschapen moet worden en een plot gebouwd moet worden. Bij vele schrijvers geeft een kortverhaal dan ook eerder aanleiding tot het leveren van losse flodders die in de toekomst kunnen uitgroeien tot een roman. Wolff beschouwt het kortverhaal echter op de eigen merites en biedt in elk verhaal een compleet en verslavend verhaal. Zijn verhalen draaien rond gewone Amerikanen in steeds verschillende sociale milieus. Wolff heeft duidelijk een voorkeur voor de militaire en universitaire omgeving, waarin hij zijn personages confronteert met autobiografisch geïnspireerde dilemma’s. Hij geeft in interviews steeds aan dat het merendeel van zijn verhalen een autobiografische kern hebben. Daaromheen weeft hij dan een fictieve wereld en daarin toont hij zich een ware meester.

Het openingsverhaal "In de hof van de Noord-Amerikaanse martelaren" is meteen een perfecte kennismaking met Wolffs stijl en aanpak. Het element van de verrassing is belangrijk in zijn verhalen. Hij wil de lezer regelmatig op het verkeerde been zetten en slaagt er in om met enkele zinnen zijn verhaal voort te stuwen en tegelijk een onverwachte wending mee te geven. De leesbaarheid is ook cruciaal in het werk van Tobias Wolff. "De Leugenaar" stuwt hij voort terwijl de lezer steeds tussen begrip voor en afkeer van het hoofdpersonages geslingerd wordt.

In de nieuwe verhalen uit deze bundel lijkt de auteur eer toenadering te zoeken met de actualiteit. Zo vormt het groeiende wantrouwen tegenover moslims het uitgangspunt in het verhaal "De Witte Bijbel". Toch overheerst de boodschap en de politiek nooit in Wolffs verhalen. Het blijven de personages en hun relaties die centraal staan en waarmee hij steevast intrigerende resultaten bereikt. Hier begint het verhaal is een bundel met het betere kortverhalenwerk van een fel ondergewaardeerd verteller.

E-mailadres Afdrukken