Banner

Rick De Leeuw

Comeback!

Matthieu Van Steenkiste - 05 april 2004

Een reünie van de Tröckener Kecks zit er niet in, maar eeuwige jongeling Rick De Leeuw blijft bezig. Op tournee met Jan Hautekiet, gast in de Laatste Show,… Nu staat hij er ook met zijn eerste roman, waarvoor hij gretig putte uit twintig jaar ervaring in de Nederlandse rock ’n roll-wereld.

Niets hangt meer samen met de wereld van de rock ’n roll dan een comeback. Het lijkt wel inherent aan de Peter Pan-wereld die het nu eenmaal is: afscheid nemen, maar het eigenlijk niet kunnen, telkens weer opnieuw aansluiting willen vinden met een verloren jeugd. En dus staan de Rolling Stones nog steeds op TW Classic, headlinet David Bowie dit jaar opnieuw Rock Werchter en bracht Red Zebra maar weer een nieuwe single uit.

"Je stopt altijd te vroeg, tot het te laat is", zo verrechtvaardigde Rick De Leeuw de split van de Kecks, en natuurlijk heeft hij gelijk. Toch kan ook hij de comeback niet uit zijn hoofd zetten, zij het dan een gefantaseerde: in zijn eerste roman schetst hij het verhaal van Jimmy d’Amore, een wat uit the picture geraakte rocker van 55. Na jaren in de luwte (en stamcafé De Laatste Pomp) besluit hij zijn memoires op schrift te stellen, maar dan wordt hem het aanbod van een comeback-tournee gedaan.

In korte hoofdstukjes vertelt De Leeuw het verhaal van de mislukte pogingen tot het schrijven van d’Amore: wat zijn eigen herinneringen moeten worden, wil hij al snel verschuiven naar een fictief niveau, maar het wil maar niet vlotten. En dan duikt er plots een wat schimmige manager op die een comeback helemaal ziet zitten. Vanaf dan verschuift de focus naar het heden, een realiteit waarin de zanger als een zeurend kind regelmatig moet worden aangespoord door zijn nieuw lief.

Hilarisch is De Leeuw soms, zoals in de openingsscène. Een moeder vraagt haar zoon bij zijn afstuderen tevreden of ie nou eindelijk de rockmuziek ingaat. Als ze dat echt wil — al was hij liever een ernstig vak gaan studeren —, maar: "ik ga niet aan de heroïne! Als jullie dat maar weten. Ik heb ook zo mijn grenzen!". Het is een gemakkelijke omkering, maar tegelijk leuk genoeg gedaan om de toon te zetten: Comeback is met een monkellach geschreven. De auteur kent het zelf allemaal wat té goed om geen mededogen te hebben met zijn personages.

De Leeuw is te gepokt en gemazeld in het rockwereldje om er de (veronderstelde) glamourkant van te schetsen. Eerder toont hij de achterkant van het rockcircuit van de Lage Landen zoals hij dat zelf ook kende: de verlopen kleedkamers, de spaghetti in het café om de hoek,… Dat maakt het boek ook zo amusant. Niets zou vervelender zijn dan te moeten lezen over het succes van een ander.

Met Comeback! maakt De Leeuw een mooi romandebuut. Stijlvast, in een heldere taal, bespeelt hij de clichés over het rockwereldje en vermengt ze met de grauwere werkelijkheid. De leugens die die oudere mannen zichzelf nog wijsmaken, de louche managers met hun ongebreideld geloof in hun nieuwste ontdekking, de vaders die hun zoon het ver willen zien schoppen als gitarist…. Dit is aangename ontspanningsliteratuur, uitermate geschikt voor de saaie momenten op een zonovergoten festivalweide. Het rock-equivalent van strandlectuur, zeg maar.

E-mailadres Afdrukken