Banner

Martin Suter

De duivel van Milaan

Jurgen Boel - 29 februari 2008

Een vrouwenboek. Althans als we de lovende woorden op de achterflap mogen geloven, die komen immers van magazines als Freundin, Brigitte en Annabelle. Maar De duivel van Milaan is niet zozeer een verhaal rond sterke vrouwen en tegenslagen, als wel een niet onaardige en vlot geschreven thriller.

Het hoofdpersonage Sonia weet met zichzelf na een ontregelende lsd-trip geen blijf meer. De geestesverruimende drug heeft haar latent aanwezige synesthetische vermogens (de mogelijkheid om bijvoorbeeld kleuren te smaken of geluiden te zien) aangewakkerd, waardoor de realiteit soms verstoord op haar afkomt. Bovendien blijven de advocaten van ex-man Frédéric Forster haar bestoken met verzoekschriften opdat Forster vrijgelaten zou worden.

Waaraan hij net schuldig is, wordt pas later in het boek duidelijk, al zijn er van bij het begin meer dan voldoende hints dat er huiselijk geweld aan te pas kwam. Forster behoort immers tot het type succesvolle zakenmannen voor wie een vrouw het zoveelste pronkstuk is uit de collectie, en de schone schijn belangrijker is dan een geslaagd huwelijk. De scheiding en bijhorende schande kon hij dan ook niet verwerken, laat staan over zich heen laten gaan.

In een poging het eigen leven weer op de rails te krijgen en de Forster-clan van zich af te schudden, vertrekt Sonia naar het dorpje Val Grisch waar ze als fysiotherapeute aan de slag kan in het hotel van de steenrijke en gesloten Barbara Peters. Het dorp reageert evenwel veeleer afwijzend op de indringers en in het hotel zelf is van een volkstoeloop nauwelijks sprake. Geen wonder dus dat het personeel tijd te over heeft en Sonia zich verdiepen kan in een plaatselijke sage rond de zogenaamde “duivel van Milaan”, die het herderinnetje Ursina zover krijgt haar ziel te verkopen zodra aan zeven bovennatuurlijke gebeurtenissen is voldaan.

Wanneer er vreemde zaken in het hotel plaatsvinden, gelooft hoteleigenares Peters dat hier niet méér achter te zoeken valt dan enkele vandalenstreken van misnoegde dorpelingen. Maar voor Sonia vertonen ze overeenkomsten met de voorwaarden die Ursina aan de duivel stelde in ruil voor haar ziel. Dat de steenrijke en gesloten Peters af en toe bezoek krijgt van een Italiaanse senator, laat de fantasie van Sonia nog meer op hol slaan. Maar Peters is niet de enige vreemde vogel die door het verhaal waart.

Zo is er Gian Sprecher die het doen en laten van alle hotelbewoners in het oog houdt, maar ook Reto Bazel, die bij boeren de melk ophaalt maar vooral geïnteresseerd in joints en Sonia. En dan ook nog mevrouw Felix, de collega van Sonia -- al kunnen de twee elkaar nauwelijks luchten. Tussen het bonte allegaartje zitten gelukkig ook Malu, de overspelige vriendin van Sonia, Manuel, haar aimabele homoseksuele collega en dr. Stahel, bij wie ze meer dan eens ten rade gaat.

Het boek zelf komt traag op gang, maar eenmaal Sonia voet zet in Val Grisch, komt alles toch nog in een stroomversnelling terecht. De verschillende personages duiken een voor een op en hoewel geen van hen echt veel diepgang krijgt, verzanden ze nergens in karikaturen. De sage rond “de duivel van Milaan” wordt netjes in het verhaal verwerkt zonder ridicule of ongeloofwaardige plotwendingen.

Grootse literatuur is De duivel van Milaan uiteraard niet geworden. Doorgewinterde thrillerliefhebbers zullen het verhaal bovendien wat aan de magere kant vinden. De duivel van Milaan is dan ook een boek dat bij voorkeur gelezen wordt tijdens een vakantie ergens op een (exotisch) strand in de brandende zon.

E-mailadres Afdrukken