Banner

Marc Lagrange

20

9.0
Jurgen Boel - 02 november 2012

Indrukwekkend. Een ander woord is er niet voor zowel het boek als het werk zelf. De Antwerpse fotograaf Marc Lagrange legt al twintig jaar voornamelijk vrouwelijk naakt op de gevoelige plaat vast en werd daarvoor gefêteerd met een overzichtstentoonstelling en bijhorend koffietafelboek dat door zijn omvang en dikte de koffietafel in zijn geheel dreigt te bedekken.

Wie met een kunstboek op de proppen wenst te komen, dient aandacht te besteden aan de vormgeving en het gebruikte papier. Waar een roman zelfs in een goedkope paperbackeditie weinig afbreuk doet aan het verhaal zelf (al draagt een verzorgd en fraai vormgegeven boek bij tot de leeservaring), geldt dit hoegenaamd niet voor kunstboeken. De afgebeelde werken komen immers pas tot hun recht wanneer er voldoende aandacht is voor de “randvoorwaarden” die rekening houden met wat gebracht wordt.

In het geval van de hardcovereditie van 20 (het boek wordt vreemd genoeg verkocht onder de titel XXML, terwijl noch op de cover noch op het titelblad van het boek XXML vermeld wordt, enkel de titel 20) is daar alvast meer dan voldoende aandacht aan besteed. Niet alleen weet het glanzende papier de rijke kleuren van Lagrange te vatten, dankzij het grote formaat van het werk (50X70) en het feit dat de foto’s zowat de hele pagina, en in verschillende gevallen zelfs twee, innemen, lijkt het wel of de foto’s op maat van het boek gemaakt werden in plaats van als prints in beperkte oplage. Met 260 foto’s heeft Lagrange daarenboven een mooie, zij het ongetwijfeld beperkte, selectie uit zijn oeuvre gekozen met een opvallende nadruk op zijn “latere” (lees de voorbije jaren) werk. Slechts enkele foto’s uit de jaren negentig maken deel uit van de selectie waardoor een analyse van de evolutie van Lagrange uitblijft.

20 heeft geen academische of kunsthistorische ambities maar wil bovenal een facet van Lagrange belichten en slaagt daar op schitterende wijze in. Lagrange, die zich bekwaamd lijkt te hebben in (half)naakte vrouwen, toont met dit werk een geheel eigen stijl ontwikkeld te hebben die moeiteloos kan staan naast het beste werk van bekende naaktfotografen als Robert Mapplethorpe, Leonard Nimoy, Todd Essick of Helmut Newton. Opvallend is hoe Lagrange naargelang de foto een erotische ondertoon dan wel een naïef-onschuldige blik weet op te roepen. Dat hij hierbij veel aandacht heeft voor de omgeving en inkleding draagt bij tot de individualiteit van elke foto.

Het knappe aan zijn werk is dat hij zowel minimalistische portretten krachtig weet weer te geven als meer georchestreerde stillevens die in een aantal gevallen zelfs een subtiele vorm van humor in zich dragen. Van een rode draad is oppervlakkig gezien geen sprake, alleen de reeks die de Rooms-katholieke symboliek (priesters met Romeinse boord of bisschoppen) in zijn foto’s opneemt, geeft een duidelijk kader mee. De foto’s zelf zijn echter opnieuw gestileerd genoeg om louter op esthetische en artistieke merites te worden beoordeeld zonder er een maatschappijkritische ondertoon in te zoeken. Lagrange blijft een fotograaf die opteert voor een droomwereld die slechts raakvlakken heeft met de realiteit maar die nooit echt betreedt.

20 is indrukwekkend, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Lagrange is een fotograaf voor wie het esthetische primeert en het naakt nooit vulgair maar hoogstens prikkelend en erotiserend werkt. Zijn oog voor detail en het totaalplaatje alsook het vertrouwen dat zijn modellen hem schenken, verlenen aan zijn werk een uniciteit die zeldzaam is. Lagrange mag dan wel al langer bekend zijn bij kenners en verzamelaars, met 20 wordt zijn werk ook bereikbaar voor wie geen 40.000 euro (zijn best betaalde foto, The Last Supper, niet opgenomen in het boek) veil heeft.

E-mailadres Afdrukken
 
Warning: getimagesize(/opt/www/vs08091/web/www.enola.be/images/fotos/boek/k-s/marclagrangece12.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /opt/www/vs08091/web/www.enola.be/templates/enola/html/mod_illustration/default.php on line 91 Warning: Division by zero in /opt/www/vs08091/web/www.enola.be/templates/enola/html/mod_illustration/default.php on line 93