Banner

De top en flop van 2010 volgens Vincent

Vincent Van Peer - 24 december 2010



Top 10

1) The Social Network
Hands down dé film van het jaar. De beste dialogen sinds 'Deadwood', het meest uitgekiende gevoel voor mise-en-scène en tempo sinds 'No Country For Old Men' en de best studie over modern Amerika sinds 'There Will Be Blood': 'The Social Network' is een eindeloos fascinerend tijdsdocument dat zonder franjes het verhaal van enkele briljante yuppies uit Harvard in beeld brengt. Finchers beste totnogtoe is ook zijn meest alledaagse van onderwerp, maar blijft in alle andere opzichten buitengewoon.

2) Inception
'Inception' is en blijft entertainment, maar de energieke mix van Bond-films, heist movies, 'The Matrix' en de complexe genrefilms met een twist die we kennen van zowel Hitchcock als Nolan zelf, bewijst bovenal dat entertainment daarom niet minder diepgravend moet zijn dan arthouse. Nolan speelt met de conventies van de blockbuster en laat plotgewijs wel wat steekjes vallen in deze hyperambitieuze productie, maar maakt dat ruimschoots goed met een visueel overrompelende regie, enkele hallucinante actiescènes én een intelligent scenario.

3) Scott Pilgrim vs. the World
Niet dat 'Scott Pilgrim' perfect is, daarvoor is het laatste kwart toch net iets te overladen, maar het is wel verreweg de meest originele film van het jaar die visuele elementen uit comic books, videogames en -welja - cinema vermengt met auditieve snoepjes gaande van knettergekke Sega-bliepjes tot hippe indierock. Onder al die waanzin klopt echter een warm hart, en het is als postmodern liefdessprookje dat 'Scott Pilgrim' nog de diepste indruk achterlaat.

4) The Ghost Writer
Dat Polanski een grote meneer is, wisten we al. Maar dat hij op deze leeftijd nog met een klepper als 'The Ghost Writer' op de proppen zou kunnen komen, dat hadden we nu ook weer niet zien aankomen. Als volleerd cineast neemt hij rustig de tijd om zijn Hitchcockiaanse thriller op te bouwen naar een verontrustend einde. Toch zijn het vooral de onheilspellende sfeer waarin de film baadt, Polanski's klinische stijl en de indrukwekkende vertolking van Pierce Brosnan die het meest bijblijven.

5) Fantastic Mr. Fox
De eerste animatiefilm van perfectionist Wes Anderson is meteen een visueel overrompelend, humoristisch onderkoeld staaltje stop-motion cinema om poten en klauwen bij af te likken. 'Fantastic Mr. Fox' is een geestige fabel gebaseerd op een verhaal van Roald Dahl waarin sluwe vos George Clooney het aan de stok krijgt met drie kwaadaardige boeren. 'Chicken Run', maar dan waanzinnige gestileerd en badend in prachtige herfstkleuren.

6) A Serious Man
De Coen-broertjes moeten tegenwoordig hun inspiratie rechtstreeks krijgen ingefluisterd van Apollo himself, want hun creativiteit kent de laatste jaren geen grenzen. Na instant classic 'No Country For Old Men' en het onderschatte 'Burn After Reading' keren Joel en Ethan terug naar hun joodse roots in deze tegelijk droeve en donkerkomische variant op het boek Job. 'A Serious Man' is diep ongemakkelijke, maar wel onmisbare cinema.

7) Toy Story 3
Wij zijn hier bij enola altijd grote Pixar-fans geweest, maar naast haar belang als pionier heb ik nooit echt wakker gelegen van de twee 'Toy Story'-films. Toen deel drie eraan kwam heb ik rustig gewacht met een gevoel van "we zien wel". Het resultaat: een door en door nostalgische, hartverwarmende en diepontroerende animatieprent die nog maar eens laat zien dat er maar één koning is in het land der animatie.

8) Kick-Ass
Naast 'Scott Pilgrim' was er dit jaar geen enkele film die zo speelde met postmoderne conventies als 'Kick-Ass': een beenhard superheldenverhaal dat alle clichés van het genre in hun hemd zette en meteen mocht gelden als nieuwe standaard voor comic book-verfilmingen. Het brutale geweld en de (nochtans geweldige) rol van 11-jarige killer Chloë Moretz stootten heel wat mensen tegen de borst, al gold 'Kick-Ass' voor mij alvast als een viscerale, intelligente actiefilm waarin de vele knipoogjes voor één keer meer waren dan holle hipdoenerij.

9) L'Illusioniste
'L'Illusioniste' is alweer de derde animatiefilm in dit rijtje en toont nogmaals aan waartoe het genre in staat is. Deze postume ode aan "mon oncle" Jacques Tati vertelt het vertederende relaas van een oude, moegeleefde goochelaar die zich ontfermt over een klein, wereldvreemd meisje en het haar in de grote stad zoveel mogelijk naar haar zin probeert te maken. Even prachtig als subtiel geanimeerd laat 'L'Illusioniste' je achteraf zitten met een tevreden krop in de keel.

10) Predators
Een mens zou bijna vergeten dat er naast al die prestigieuze boekverfilmingen, postmoderne spektakels en blockbusters met hallucinante budgetten ook nog bescheiden B-films bestaan! Deze was in ieder geval - sorry, 'Piranha 3D' - de beste van het jaar: producent Robert Rodriguez en regisseur Nimrod Antal maakten van 'Predators' een dodelijk plezierige hommage aan eighties-actie in het algemeen en 'Aliens' in het bijzonder. Het resultaat geldt als een grof onderschatte terugkeer naar de heerlijke sfeer van ons aller favoriete James Cameron-klassieker.

Zouden mijn top 20 vervolledigen: 'Up In the Air', 'Piranha 3D', 'The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans', 'Shutter Island', 'Green Zone', 'Jackass 3D', 'The Imaginarium of Doctor Parnassus', 'Buried', 'Harry Potter and the Deathly Hallows, Part 1' en 'Adem'.

Flop 5:

Waar het vorig jaar nog een Flop 10 was, ga ik er dit jaar minder woorden aan vuilmaken. Het was een beter filmjaar dan 2009 en mijn tijd ging dan ook betrekkelijk meer naar betere cinema. Onderstaande 5 hadden het wel in zich om plezierig te zijn, maar draaiden uit op irritante drollen. Te mijden als de pest:

1) Due Date
2) Wolf
3) Dinner For Schmucks
4) American Trip (Get Him To the Greek)
5) Iron Man 2

En omdat het nu eenmaal leuk is om awards uit te delen, hier nog een overzichtje van enkele van de meest gedenkwaardige filmmomentjes van het jaar:

Beste films die ik wegens omstandigheden dan wel luiheid (nog) niet heb gezien: 'Des Hommes et des Dieus', 'Mary & Max', 'Never Let Me Go', 'A Single Man', 'An Education'
Soundtrack van het jaar: 'Scott Pilgrim vs. the World'
Politieke boodschap van het jaar: 'Machete'. Deed veel mensen opnieuw nadenken over de immigratiepolitiek in Amerika.
Villain van het jaar: de zwembadstofzuiger uit 'Paranormal Activity 2'. Ruiken wij daar een threequel?
Gag van het jaar: de tortilla uit 'Toy Story 3'
Krop in de keel van het jaar: het einde van 'Toy Story 3'. Snif.
Coolste quote van het jaar: "I'm the one you don't fuck with." Laurence Fishburne was weer geweldig in 'Predators'.
Guilty pleasure van het jaar: 'Jackass 3D' en vooral ook 'Piranha 3D'
"Ouch!"-momenten van het jaar: de griet van de mislukte goocheltruc, het haar in de motorschroef en "They took my penis!", allemaal uit 'Piranha 3D'
Belediging van het jaar: "Space faggot!" Shane uit 'The Shield' is altijd goed, ook in 'Predators'.
Beste sterfscène van het jaar (waar geen piranha's aan te pas kwamen): Shane uit 'The Shield', na een lichte inschattingsfout tegenover een pissige Predator.
Cameo van het jaar: Christopher Lloyd in 'Piranha 3D'
Beste "Plot Keywords" (op imdb) van het jaar: "Nude Woman Murdered", "Female Frontal Nudity", "Binge Drinking", "Skin Tore Off", "Exploding Head", "Leg Spreading", "Animal In Title", "Severed Penis", "Female Rear Nudity", "Lesbian Sex", "Vomit" en "Severed Face", allemaal uit 'Piranha 3D'
Meest vrouwonvriendelijke film van het jaar: 'Piranha 3D'
Beste tettenfilm van het jaar: 'Piranha 3D'
Nu wij er even over nadenken: Film van het jaar: 'Piranha 3D'

Dat was het weer voor 2010, wat ons betreft een uiterst memorabel filmjaar! Tot de volgende!

E-mailadres Afdrukken