Banner

Summer's Here

de blockbusters komen!

Dennis Van Dessel - 05 mei 2008





Er zijn heel wat mensen die - niet geheel ten onrechte - klagen over de oppervlakkigheid en banaliteit van de gemiddelde Hollywood-blockbuster. Oké, het mag dan wel allemaal mainstream entertainment zijn voor een zo groot mogelijk publiek, maar wil dat dan zeggen dat er niet een klein beetje een scherp randje aan mag zitten? Dat er nergens een origineel of gedurfd idee te bespeuren mag zijn? Het antwoord is natuurlijk: nee. Let's face it, als je 200 miljoen dollar in een film investeert, dan wil je zo'n bedrag niet inzetten op een wilde gok; dan wil je dat de schrijvers en regisseur die zich ermee bezig houden, zoveel mogelijk op veilig spelen om je investering te beschermen. 'Pirates of the Caribbean', 'Spider-Man' of 'Iron Man' zijn voorspelbare producten die hun financiële betrouwbaarheid zo veel mogelijk op voorhand dienen te bewijzen. In die zin klopt het cliché dat grote budgetten eerder beperkend dan bevrijdend werken voor een film - creatief beperkend, dan toch. Zelfs de beste blockbusters bieden zelden of nooit iets nieuws; hooguit geven ze ons de leukste variaties op wat we al kenden. Iedereen had de mond vol over de "gedurfde duistere sfeer" van Christopher Nolans 'Batman Begins', maar als puntje bij paaltje kwam werd er in die film niets gedaan dat de franchise kon schaden. Ze zouden maar gek zijn geweest. De meer realistisch getinte reboot van de James Bondserie met 'Casino Royale' past in hetzelfde rijtje: het is een andere benadering van hetzelfde principe. Maar het principe blijft behouden.

Geen enkele uithoek van de filmindustrie is dan ook zo genadeloos als die van de blockbuster. 'Speed Racer', de nieuwe film van de gebroeders Wachowski ('The Matrix') kwam een week geleden uit in de VS en flopte fenomenaal. Internationale verdeler 20th Century Fox stuurde kort daarop een bericht rond dat de Belgische bioscooprelease werd geschrapt. De film zal nu straight-to-dvd gaan. Een slecht openingsweekend voor een dure film is per definitie de financiële doodsteek geworden - dit soort film krijgt geen kans om te groeien of een publiek te vinden, het moet en zal een instant succes zijn. Rond de blockbuster is een sfeer ontstaan van alles-of-niets en nu-of-nooit, die niet bevorderlijk is voor creativiteit.

Met de release van 'Iron Man' is het seizoen van de megafilm alweer op gang gekomen en op het moment van schrijven zijn de laatste 48 uur ingegaan voordat de ultieme held van onze woensdagnamiddagen nog eens zijn hoed opzet en zijn zweep ter hand neemt onder begeleiding van een welgemeend ta-taratàààm-ta-tarààààm! Hoog tijd dus om even de blockbusters van de komende zomer op een rijtje te zetten. Je kunt tenslotte toch geen drie maanden aan een stuk op een strand gaan liggen, barbecueën of 'Fata Morgana' kijken.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
De moeder van alle blockbusters keert terug: bijna 20 jaar na Indy's laatste avontuur, 'The Last Crusade', komt de man met de leren vest en de stoppelbaard nog eens ass kicken. De reacties van op het Filmfestival van Cannes, waar de prent zijn première beleefde, zijn matig enthousiast. De meeste mensen spreken van een onderhoudende avonturenprent, die beter is dan het gros van zijn genregenoten, maar die ook de magie van de eerdere films niet weet te vatten. Hoewel de vergelijking met de vorige films natuurlijk altijd al moordend ging zijn.
Release: 21 mei

Sex and the City: the movie
Een buitenbeentje in de blockbusterlijst, in de zin dat er geen superhelden of spectaculaire effects in voorkomen (voor zover we weten, tenminste), maar niettemin box office gold in wording. Zelf zijn we nooit fan geweest van de Flair-perikelen van de 'Sex and the City'-dames (het kan mij verdorie niet schelen met hoeveel venten ze hun nest induiken, zeg ik u!), maar de doelgroep staat nu al in van oestrogeen doordrongen kuddes aan te schuiven.
Release: 4 juni

The Happening
M. Night Shyamalan mag proberen om de zure nasmaak van 'Lady in the Water' weg te spoelen met 'The Happening'. De plot wordt voorlopig nog strikt geheim gehouden, maar de (veelbelovende) trailer suggereert een thriller waarin buitenaardse gebeurtenissen worden gemaskeerd als een terroristische aanval. Shyamalan zal heksentoeren moeten uithalen om zijn reputatie te herstellen, maar we zijn wel benieuwd.
Release: 11 juni

The Incredible Hulk
Edward Norton als de hulk, het klinkt als een slechte grap, maar schijnbaar betreft het een eerlijke poging om de Marvel comic bookheld te redden van de ondergang die Ang Lee ei zo na over hem uitriep met zijn gruwelijke 'Hulk' uit 2002. Naar goede gewoonte had Norton alweer ruzie met de producerende studio: de acteur had het script grotendeels herschreven, maar de scènes waarin hij zijn personage "uitdiepte" bleven allemaal achter op de vloer van de montagekamer. Het resultaat belooft dan ook knal-boem-pats te worden zonder veel meer.
Release: 25 juni

The Chronicles of Narnia: Prince Caspia
Het tweede deel uit C.S. Lewis' 'Narnia'-reeks. De eerste film bezorgde ons vooral uitslag op niet nader te benoemen plaatsen, maar het schijnt dat de christelijke symboliek in deze sequel alvast sterk is afgezwakt. Nu nog een sterke verhaallijn, een beetje humor en betere special effects en we zijn er.
Release: 2 juli

Hancock
De prijs voor "domste blockbuster-titel van het jaar" mag nu al worden afgehaald door de makers van 'Hancock', een superhero movie waarin Will Smith een bezopen superheld speelt die dik tegen zijn goesting af en toe de wereld redt. Naar de trailer te oordelen zou dit best nog wel geestig kunnen zijn. Hoewel, Will Smith is de laatste tijd ook dikke Scientology-vriendjes met Tom Cruise, dus als dat iets zegt over zijn smaak in filmscripts...
Release: 9 juli

Leatherheads
Een commerciële tegenvaller die op z'n minst nog een kans krijgt in onze zalen. 'Leatherheads' is de derde, en schijnbaar verreweg de minst ambitieuze film van George Clooney als regisseur. Een romantische sportkomedie (jawel) waarin Clooney mag aanpappen met Renee Zellweger (the horror!). De zware politieke thema's blijven dus even achter slot en grendel, wat ervoor zorgde dat de meeste mensen 'Leatherheads' afdeden als een betekenisloos tussendoortje.
Release: 23 juli

X-Files 2
Tien jaar nadat we voor het laatst gehoord hebben van Mulder en Scully krijgen we zowaar een nieuwe X-Files film. Niemand, behalve misschien een paar nerds die zijn bleven steken in de jaren negentig, zat daar nog op te wachten, maar daar gaat-ie dan. We vragen ons alvast af of ze deze keer ook effectief iets zullen oplossen.
Release: 30 juli

Wall-E
Eigenaardig beestje, deze Disney-Pixar animatiefilm. Het verhaal is verrassend negatief voor kindervoer (de laatste robot op aarde probeert de planeet te redden) en er zou nagenoeg geen dialogen in voorkomen. Dan toch nog een grote Amerikaanse productie die risico's durft te nemen, stel je voor.
Release: 30 juli

En daarmee zijn we aan augustus aanbeland. De eerste helft van de zomer belooft alvast matig interessant te worden, met een paar projecten die echt de moeite beloven te zijn. Hoe dan ook, first up is een 65-jarige die mag bewijzen dat de derde leeftijd nog straf uit de hoek kan komen. Ta-taratààà, ta-taràààà...

E-mailadres Afdrukken
 
Summer's Here

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST