Banner

Dromen en nachtmerries

de films van Terry Gilliam

Dennis Van Dessel - 07 september 2007


Monty Python and the Holy Grail - Jabberwocky - Monty Python's Life of Brian - Time Bandits - Monty Python's The Meaning of Life - Brazil - The Adventures of Baron Munchausen - The Fisher King - 12 Monkeys - Fear and Loathing in Las Vegas - Lost in La Mancha - The Brothers Grimm - Tideland - enola interviewt Terry Gilliam (Nederlands) - enola talked to Terry Gilliam (Engels)

Terry Gilliam heeft nog nooit een film gemaakt waar hij geen ruzie over heeft moeten maken, of het moest al 'The Fisher King' zijn. Van nature een rebel, een product van de generatie van mei '68, was Gilliam voorbestemd om een troublemaker te worden, en dat gebeurde dan ook.

Hij ging van start als animator, die heerlijke stukjes tekenfilm voorzag voor 'Monty Python's Flying Circus', en af en toe bekken kwam trekken in de serie zelf. Toen de Pythons de overstap naar de cinema maakten, nam hij plaats achter de camera als (co)-regisseur en productie designer. Zijn uniek visueel oog en zijn bizar gevoel voor humor zorgden er voor dat de Pythonfilms meer werden dan zomaar een doorslagje van de serie.

Zijn eigen thema's begonnen naar de oppervlakte te komen toen hij zijn solocarrière begon: de wereld waarin kinderen leven, hun naïviteit in een cynische wereld van volwassenen. Droom versus realiteit en de grens tussen waanzin en gezond verstand. Boeiende ideeën die verpakt zaten in hallucinante films, maar die ook voor de nodige problemen zorgde. Studio Universal wilde van Gilliams magnum opus 'Brazil' een licht verteerbare versie van maken van anderhalf uur, met een toeter van een happy end - wat allemaal haaks stond op Gilliams duistere, negatieve visie. Hij moest bijna een jaar vechten om de prent in de zalen te krijgen op zijn manier.

Daarna ging het van kwaad naar erger: zijn versie van 'The Adventures of Baron Munchausen' werd een peperdure productie, met een chaotische set waar bijna iedereen een andere taal sprak, moeilijke speciale effecten, én een regimewisseling bij de studio die ervoor zorgde dat de film nauwelijks gepromoot werd. Hij werd dan ook een zware finaciële teleurstelling.

Gilliam kwam er weer boven op met 'The Fisher King' en '12 Monkeys', twee relatief commerciële projecten die zijn geloofwaardigheid herstelden, maar zijn verfilming van 'Fear and Loathing in Las Vegas' bracht aan dat alles weer een einde. De wereld keerde zich af in walging van de chaos en excessen die Gilliam in beeld bracht.

En toen kwam 'The Man Who Killed Don Quichote', de éne gelegenheid waarbij Gilliam het echt niet haalde. Door waanzinnige weersomstandigheden, de prostaatproblemen van de hoofdrolspeler en een te krap budget moesten de pogingen om dit ultieme Gilliamproject te maken, in 2000 worden afgeblazen. De filmmaker droomt er nog steeds van de film ooit af te werken.

Het duurde tot 2005 vooraleer hij terugkeerde met twee films op rij: 'The Brothers Grimm' en 'Tideland', die allebei - zoals eerder - op zeer gemengde reacties werden onthaald. De box office was teleurstellend en de toekomst is onzeker voor Gilliam, die (fluister het) de zeventig begint te naderen. Tijd voor een evaluatiemoment, misschien? Eens even kijken wat er geweest is en wat er nog te komen staat?

Monty Python and the Holy Grail - Jabberwocky - Monty Python's Life of Brian - Time Bandits - Monty Python's The Meaning of Life - Brazil - The Adventures of Baron Munchausen - The Fisher King - 12 Monkeys - Fear and Loathing in Las Vegas - Lost in La Mancha - The Brothers Grimm - Tideland - enola interviewt Terry Gilliam (Nederlands) - enola talked to Terry Gilliam (Engels)

E-mailadres Afdrukken