Banner

The Passion of the Mel

Apocalypto en The Passion of the Christ Revisited

Dennis Van Dessel - 06 maart 2007





Wat er precies mis is met de lucht in Los Angeles weet niemand, maar er moet toch iets zijn dat niet pluis zit. Britney Spears laat zich kaal scheren en rent door de stad als een tot leven gekomen methadonbusje, Michael Jackson plant z'n come-back, en dan is er natuurlijk nog Mel Gibson. Ooit was hij de grootste ster ter wereld, tegenwoordig een soort rariteit die erin slaagt om telkens opnieuw films af te leveren die je gezien moét hebben. Niet ondanks zijn reputatie van religieuze weirdo, maar juist daaróm.

'The Passion of the Christ' was waarschijnlijk de meest controversiële film van de voorbije tien, twintig jaar. Conservatieve christenen waren er gek van, historici en theologen lachten er eens goed mee, de liberale media en vooral de joodse gemeenschap werden er behoorlijk pissig van. In copywriter-bullshit speak noem je dat dan "een film die niemand onberoerd laat". Voorbije zomer kreeg die hele affaire nog een onwelriekende coda toen Gibson gearresteerd werd wegens rijden onder invloed en de politieagenten in kwestie dan maar even begon uit te schelden voor smerige joden. Bad timing, want de man had ondertussen zijn volgende project, 'Apocalypto', bijna afgewerkt.

Niet dat dat uiteindelijk veel invloed had op de prestaties van Gibsons nieuwste film: 'Apocalypto' kreeg overwegend positieve kritieken en scoorde mooi aan de box office. Antisemiet of niet, het publiek trok er zich niks van aan en ging gewoon kijken.

De hele figuur Mel Gibson en zijn 'Passion of the Christ' blijven een boeiend discussiepunt: is de film antisemitisch? Maar écht dan, als je alleen kijkt naar wat er effectief in de film te zien is, is dat dan een anti-joodse prent? Of hebben we er allemaal teveel van gemaakt? Waarom moest het allemaal zo bloederig zijn, heeft dat geweld een geldig punt te maken, een degelijke motivatie, of is het toch alleen maar wat effectenbejag?

Een oude prof van mij zei altijd: "als je religieuze fanaten op andere gedachten wil brengen, volstaat het niet om met seculiere argumenten aan te komen zetten - je moet hun geloof béter kennen dan zijzelf en ze verslaan met hun eigen wapens." Als je ooit een moslimterrorist ontmoet, moet je hem niet zeggen dat het niet netjes is om mensen op te blazen, je moet hem de Koran in z'n handen steken en hem uitleggen dat dat boek daar écht nergens om vraagt. En als je wilt begrijpen waar katholiek fundamentalisme vandaan komt, moet je gewoon die stoffige bijbel van de zolder gaan halen en nagaan waar die weirdo's over zitten te mekkeren. Vandaar dat ik naar aanleiding van de release van 'Apocalypto' een artikel publiceer dat ik in 2005 heb geschreven als onderdeel van een cursus. Het is een lang artikel (9 pagina's) over de achtergrond en de bronnen van 'The Passion of the Christ', dat ik nu up to date heb gebracht om recente gebeurtenissen in aanmerking te nemen. Om het scrollen enigszins te beperken, is het artikel over drie pagina's verdeeld. In zekere zin is dit een experiment, omdat het de eerste keer is dat zo'n lang artikel op enola verschijnt. Laat dus zeker uw feedback achter, want dit is een probeersel. Bent u geïnteresseerd om in de toekomst meer van dit soort lange artikels te lezen op enola, of vindt u onze gewone recensies al megalomaan en pretentieus genoeg?

Enfin, Mel Gibson is terug in actie geschoten en dat zult u geweten hebben. De recensie van 'Apocalypto', een artikel over 'The Passion of the Christ' én een wedstrijd waarmee u gratis duotickets kunt winnen om naar de nieuwste van Malle Mel te gaan kijken. En kom nu niet klagen dat we nooit iets voor u doen.

Lees de recensie van Apocalypto!
Lees het artikel over 'The Passion of the Christ!'
Lees de originele recensie van 'The Passion of the Christ'!

E-mailadres Afdrukken