Modern Family

9.0
Raf Njotea - 09 november 2011

Huis-, tuin- en keukensociologen die in deze moderne tijden en vogue willen zijn, moeten maar over één ding kunnen meepraten: nieuwe gezinsvormen. We worden ermee om de oren geslagen. In toenemende mate ruimt het traditionele gezin (ook wel kerngezin genoemd, door kenners) plaats voor nieuw samengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, homogezinnen, pleeggezinnen of co-ouderschap. Het lijdt geen twijfel: nieuwe gezinsvormen zijn de toekomst. Dat die boodschap ondertussen ook tot in de tv-wereld is doorgedrongen, bewezen Steven Levitan en Christopher Lloyd toen ze in 2009 de sitcom losweekten van haar eeuwenoude partner, de disfunctionele familie, en het genre eindelijk weer verfrissend eigentijds maakten. Enter 'Modern Family'.

De serie is opgevat als een mockumentary. Een cameraploeg volgt drie gezinnen voor een tv-show en registreert, zoals dat meestal gaat met reality, hun niet altijd even normale dagelijkse leven.

Phil & Claire: min of meer conventioneel gezin, twee dochters en een zoon. Mama (Julie Bowen) is de verantwoordelijke en een beetje een controlefreak. Papa (Ty Burrell) heeft een opvoedingstheorie die voornamelijk draait rond één ding: ervoor zorgen dat je kinderen je cool vinden. Die kinderen zijn Haley, de populaire whatever-tiener, haar absolute tegenpool Alex (slim en weinig vrienden) en jongste zoon Luke, wiens eigen wereldje vaak enkel verbonden is met ons aardse rijk via zijn pa, die eigenlijk net zo kinds is als hij.

Jay & Gloria: nieuw samengesteld gezin, één (stief)zoon. Een oldtimer (Ed O'Neill ofte Al Bundy) die van zijn oude dag wil genieten met zijn kersverse vrouw, een dertig jaar jongere Colombiaanse furie (Sofia Vergara). Dat dat niet altijd even vanzelfsprekend is, is grotendeels te danken aan Gloria's zoon uit haar vorige huwelijk Manny, een romanticus van de oude stempel gevangen in het lichaam van een 11-jarige.

Mitchell & Cameron: homogezin, één dochter. Herkenbaar stereotiep van de rustige, nette, lichtjes timide homo (Jesse Tyler Ferguson) meets nog herkenbaarder stereotiep van de extravagante, zelfbewuste drama queen (Eric Stonestreet). Met andere woorden: een complementair homokoppel, dat na vijf jaar beslist om samen een Vietnamees baby'tje, Lily, te adopteren.

De rode draad die de drie gezinnen met elkaar verbindt, is de Pritchett-bloedlijn. Jay Pritchett is de vader van Mitchell en Claire, die dus broer en zus zijn, waardoor de drie totaal verschillende, moderne gezinnen ook nog eens één grote familie vormen. En nu Jay hertrouwd is met Gloria leidt dat tot een kronkelige stamboom waarin Phils tweede schoonmoeder een tijger van jewelste is en Manny de stiefbroer van Claire en Mitchell en dus de nonkel - volgt u nog? - van Haley, Alex en Luke.

Er valt veel voor 'Modern Family' te zeggen, te beginnen bij de haast perfect getypeerde personages. Elk lid van de Pritchett-clan is griezelig herkenbaar. Dat was natuurlijk de bedoeling van de schrijvers en die zijn daarbij ontzettend zorgvuldig te werk gegaan. Wanneer een personage voor de eerste keer in beeld komt, kan je als kijker al na tien seconden exact zeggen wat voor iemand het is. Tegen het einde van de eerste aflevering heb je je hele kennissenkring onderverdeeld in Phils, Alexen, Glorias enzovoort. Dat is mooi. En erg grappig. Bij elke kijkbeurt hoor ik mezelf twintig keer denken 'that is só Cameron' of 'that is such a Phil thing to say!', compleet met de gay intonatie van Mitchell erbij. Gelukkig houdt het daar niet op; hoe hilarisch herkenbaar die typetjes ook zijn, ze kleuren vaak genoeg buiten hun haarfijn getrokken lijntjes om verrassend te blijven. In tegenstelling tot de platgetredenpadensitcom valt er bij 'Modern Family' doorheen de afleveringen een evolutie op te tekenen in het gedrag en karakter van de familieleden. En dat is meteen de reden waarom de zeker in de eerste afleveringen kleverige moraal die op het einde vaak met een voice over (!) geëxpliciteerd wordt toch verteerbaar blijft. Er viel écht iets bij te leren.

Met de keuze voor een mockumentary namen de makers een risico. Te veel vrijblijvendheid had gemakkelijk kunnen resulteren in de uitholling van een genre dat alleszins voor mij altijd gelijk is blijven staan met 'The Office'. Maar de toegevoegde waarde is er wel degelijk. Het meest herkenbare formatelement van 'Modern Family' zijn wel de zogenaamde dagboekfragmenten waarin de personages alleen of met een paar voor de camera zitten en uitleg geven bij hun doen en laten. De makers springen er inventief mee om. Door die fragmenten slim tussen beelden van de gewone 'volgcamera's' te monteren, kunnen ze bijvoorbeeld een statement dat iemand overtuigd lanceert meteen weer onderuit halen. Dat wordt ook wel humor genoemd, door kenners. Bovendien is het een ideaal platform voor oneliners ("I've always said that if my son thinks of me as one of his idiot friends then I've succeeded as a dad."). Wat de serie wel van 'The Office' heeft overgenomen, zijn de blikken die de personages op een onbewaakt moment wel eens in de camera durven werpen. En het werkt even goed: wanneer de camera's draaien - en ze draaien altijd - wil iedereen zich van zijn beste kant laten zien. Eigenlijk spelen ze een rolletje en het is maar een kwestie van tijd voor ze daar onvermijdelijk even uit vallen...

Een laatste gegeven dat 'Modern Family' boven de concurrentie hijst, zijn de steengoede acteurs. Toegegeven, geloofwaardig beschaamd zijn is misschien niet heel moeilijk als je gewoon met een betrapte blik in de camera kunt kijken, maar toch. Het is niets minder dan bewonderenswaardig hoe Ty Burrell Phil als eeuwige wannabe toch een geheel eigen cool weet mee te geven. En ook Rico Rodriguez verdient respect voor het gemak waarmee hij Manny geloofwaardig maakt als die weer maar eens met een satijnen dinner jacket en een dubbele espresso de woonkamer komt binnengesloft. Maar het zijn vooral Jesse Tyler Ferguson en Eric Stonestreet die als gays van dienst de show stelen. De chemie tussen de twee acteurs spat van het scherm en hoewel Ferguson degene is die ook in het echt homo is, is het Stonestreet die als campy Cam elke aflevering het potje heerlijke flamboyance brengt waarop je telkens opnieuw aan het wachten was.

Ondertussen is in de States het derde seizoen een feit. En terecht. Feelgood-tv die ook minder voor de hand liggende onderwerpen durft aansnijden - mét een boodschap. Toch alweer even geleden dat we die combinatie nog eens voorgeschoteld kregen.

Modern Family
USA / 2009 - ?
Creators: Steven Levitan, Christopher Lloyd