Banner

Fast Five

5.0
Vincent Van Peer - 16 mei 2011




Een flinterdun verhaaltje en zero inhoud, oké, maar ook tientallen vroemende racemachines met een CO2-uitstoot van een klein ontwikkelingsland, babes die zó leken weggeplukt uit een videoclip van Snoop Dogg, én Vin Diesel, die vleesgeworden subwoofer met de blinkende vleesklak: geef toe dat de eerste 'The Fast & the Furious' moeilijk te weerstaan pulpentertainment was. Twee inferieure sequels later - ik wéét echt niet meer of ik ze al dan niet gezien heb - was er een kleine revanche middels 'Fast & Furious', die Vin Diesel terug in de franchise sleepte, maar verder niet bijster interessant bleek te zijn. En nu krijgen de foorapen en/of pornoblondines onzer jeugd eindelijk een échte herkansing: 'Fast Five' blijkt zowaar een welkome game changer in de vastgeroeste bolidensaga.

Aan het eind van 'Fast & Furious' werd Dom Toretto (Vin Diesel) blijkbaar opgepakt voor zijn wandaden. Ik wist dat allang niet meer, maar dat is iets waar zijn zus Mia samen met haar beau Bryan O'Connor (Paul "ik frons dus ik acteer" Walker) hoognodig maatregelen tegen dienen te nemen. (Ze gaan Vin Diesel geen 15 miljoen dollar in de zak steken om gewoon wat in het gevang te zitten, nietwaar.) Na de even dwaze als spectaculaire ontsnappingsscène vlucht het drietal dan maar naar Rio, waar ze het aan de stok krijgen met de corrupte zakenman Hernan Reyes (Joaquim de Almeida) en achter hun gat worden gezeten door de drie keer zo groot als u en ik zijnde Dwayne "The Rock" Johnson. (Hoe zijn personage heet, of welke naam hij ook op de affiche laat zetten, u en ik hebben het gewoon over The Rock, zoals het hoort.) Dom en Bryan krijgen het vervolgens in hun hoofd om aan de haal te gaan met Reyes' geld (100 miljoen dollar, pff, Vin Diesel heeft meer in zijn zak steken als hij een zevental films maakt) en roepen daarvoor een team van oude bekenden op.

Kenmerkend, trouwens, voor de instant vergeetbaarheid van de franchise is dat ik pas halverwege de film doorhad dat we de personages van Dom en Bryan's heist team nog moesten kennen van vorige delen. Vreemd ook omdat Dom en Bryan in 'Tokyo Drift' eigenlijk niet voorkwamen, althans voor zover ik weet of voor zover ik mij dat nog herinner. Maar bon: het hele opzet van de vorige delen - plotconstructies vinden die races toelaten op de minst belachelijke wijze mogelijk - wordt door de toevoeging van dat heist-aspect in teamverband grotendeels achterwege gelaten. 'Fast Five' is eerder een soort 'The Italian Job' geworden dan een op anabole steroïden functionerende racer. En dat werkt wel.

De plot wordt daardoor wel des te lachwekkender. In tegenstelling tot voorgaande delen (met de mogelijke uitzondering van 'Fast & Furious') probeert 'Fast Five' de verhalen van voorgaande delen tot één groot geheel te smeden: opkomend regisseur Justin Lin (druk bezig aan de 'Highlander'-reboot en de nieuwe 'Terminator') probeert de hele franchise samen te smelten om een nieuw vertrekpunt te hebben voor de twee op til staande sequels. Hoeft niet, jongens. Al zorgt de vermenging van heist movie en racefilm dan weer wel voor enkele knallers van dialogen: "We moeten 100 miljoen dollar stelen uit de kluis van de slechterik middenin een zwaarbewaakt politiebureau!", waarop Dom: "We hebben acht snelle wagens en twee koelbloedige chauffeurs nodig!" Ha ja. Euh, dáárom! En toch: als je de debiele plotwendingen, demente dialogen en, tja, Paul Walker even wegdenkt, dan heb je wel een in feite zeer leuk filmpje dat overblijft.

Want waar 'Fast Five' véél meer dan in de laatste drie films echt overeind blijft, is in de soms behoorlijk spectaculaire set pieces. Een mislukte job aan boord van een rijdende trein zorgt voor behoorlijk wat opspattende adrenaline, een achtervolging over de daken van Rio's sloppenwijken is evenzeer pretty wild en de finale vernielingstocht met de op hol geslagen kluis is al helemaal yummy. Als kers op de taart krijg je ook nog eens een langverwacht duel tussen The Rock en Vin Diesel (de Arnold en Stallone van onze tijd, eigenlijk), dat evenwel om zeep wordt geholpen door onkundige regie en flitsende montage. Maar toch: het blijven wel Vin Diesel en The Rock die elkaar meppen zitten te geven, hé. 't Is dat waarschijnlijk dat ze in Japan gevoeld hebben. Over het algemeen valt de film dus pas op zijn gat als Lin het nodig vindt om op emoties te focussen (alsof Vin Diesel emoties nodig heeft: het idéé!) en tijdens het ellenlange middenstuk.

Dus ja, bon: 'Fast Five' is geen triomf en kent weer exact dezelfde punten van kritiek als zijn voorgangers: het seksisme, racisme (check wat Tyrese en Ludacris - spoiler - op het eind met hun deel van het geld doen) en de alle conscious thought op zijn weg genadeloos verpulverende leeghoofdigheid van de vorige delen zijn nog steeds in dikke dosissen aanwezig. Bovendien duurt de prent veel te lang en wordt-ie opgezadeld met een overbodige "hier komt de sequel"-cliffhanger. Maar so fucking what: in dit geval maken de uitzinnige stunts, crappy oneliners en pulserend machismo écht wel veel goed. Plus: The Rock is hier nog meer badass dan normaal. Ga 'm dus even bekijken als u niets anders te doen heeft en aarzel niet om 'm daarna gewoon terug uit uw geheugen te wissen.

E-mailadres Afdrukken
 
Fast Five
VS / 2011
Regie: Justin Lin
Scenario: Chris Morgan
Met: Vin Diesel; Paul Walker; Dwayne Johnson; Jordana Brewster; Tyrese Gibson; Ludacris; Matt Schulze
Duur: 130 min.


Advertentie
Banner
Advertentie

TEST