The Town

6.0
Dennis Van Dessel - 10 oktober 2010

There are no second acts in American lives,
heeft F. Scott Fitzgerald ooit geschreven (een citaat dat in dit geval een dubbele functie dient, omdat ze toepasselijk is én omdat ze de suggestie wekt dat ik veel heb gelezen van F. Scott Fitzgerald). Over het algemeen had hij misschien gelijk, maar er zijn altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen. Tot een jaar of drie geleden zat de carrière van voormalige wonder boy Ben Affleck gevaarlijk in het slop. Bijna een decennium aan flops en een relatie met Jennifer Lopez die op haast ziekelijke wijze gevolgd werd door de gespecialiseerde media, hadden hem een groot deel van zijn krediet gekost. Gedeeltelijk was dat terecht - 'Paycheck' en 'Surviving Christmas' staan allicht bij niemand in de "top tien aller tijden" - maar gedeeltelijk lag het ook aan de hyenasfeer die er rond Affleck was ontstaan. Hij werd the guy you love to hate. Niet erg leuk voor hem, maar wat Fitzgerald ook mag zeggen, de laatste jaren lijkt het er dan toch op dat het tij aan het keren is. Als acteur dook hij op in interessante projecten als 'State of Play' en 'The Company Men', en vooral als regisseur liet hij zich opmerken met 'Gone Baby Gone' en nu 'The Town'.

Van 'Gone Baby Gone' waren we minder onder de indruk dan de meeste mensen, hoewel dat meer met het verhaal van Dennis Lehane te maken had dan met Afflecks capaciteiten als regisseur. In 'The Town' zie je Affleck verder de limieten van zijn vaardigheden aftasten - geleidelijk aan ontdekt hij zelf wat zijn krachten en zwaktes als verhalenverteller zijn, en dat is boeiend om te volgen. Vooral omdat de film die hij in de tussentijd heeft afgeleverd, ondanks al zijn duidelijke gebreken, best de moeite is.

Het verhaal draait rond Doug MacRay (Affleck zelf), een working class kerel die opgroeide in een foute buurt van Boston en bijgevolg haast vanzelf in de criminaliteit terechtkwam. Samen met de losgeslagen James (Jeremy 'The Hurt Locker' Renner) en nog twee vrienden, maakt hij deel uit van een goed geolied team bankovervallers. Tijdens één van hun klussen zien ze zich verplicht om bankmanager Claire (Rebecca Hall) mee te nemen als gijzelaar om hun aftocht te dekken. De overval is een succes en de mannen laten Claire gaan, maar achteraf besluiten ze de dame toch maar in het oog te houden, voor het geval ze iets gezien zou hebben dat hen in de problemen kan werken. Doug stelt zich vrijwilliger om Claire te schaduwen en u mag twee keer raden of hij misschien geen boontje voor haar krijgt.

Nee, originaliteitprijzen zal Affleck niet winnen voor 'The Town', een film die er een punt van lijkt te maken om toch maar elk cliché rond bankovervallers een plekje te geven. We hebben de sympathieke boef, die eigenlijk de kwaadste niet is, maar door zijn omgeving en zijn moedercomplex van het rechte pad wordt afgeleid. We hebben de foute vriend van de sympathieke boef, die de gave heeft elk probleem nog eens tien keer erger te maken. We hebben de onmogelijke liefde tussen de sympathieke boef en een meisje dat niet mag weten dat hij een boef is. We hebben de van een fotogenieke stoppelbaard voorziene flik (Jon Hamm, van 'Mad Men'), die dan wel aan de juiste kant van de wet staat, maar van wie we toch hopen dat hij faalt in zijn zelfverklaarde missie om Doug in een gevangenis vol flink uit de kluiten gewassen zwarten te steken. En uiteraard hebben we die Ene Laatste Klus, die hopeloos fout gaat.

Yup, op papier lijkt 'The Town' weinig meer dan een compendium aan clichés, en er zijn dan ook mensen die de film daar definitief op hebben afgerekend, als een soortement 'Heat'-van-den-Aldi. Lucky me, ik was sowieso al niet zo gek op 'Heat', wat óók een compendium aan clichés was (de getormenteerde flik en schurk die respect krijgen voor elkaar, alsof u die nog niet eerder had gehoord!), maar dan een exemplaar dat om geen enkele aanwijsbare reden ook nog eens dik tweeënhalf uur duurde. (Kom maar op, 'Heat'-fanatici!) Wat mij betreft, is 'The Town' niet clichématiger dan 'Heat', maar wél een pak strakker in elkaar gestoken. Ben Affleck weet de problemen met het scenario grotendeels te verdoezelen met een regie die geen enkel dood moment toelaat - hij laat zijn film ademen wanneer dat nodig is, maar de prent duurt echt geen seconde te lang.

Bovendien ontpopt Affleck zich tot een erg bekwaam actieregisseur. Er zitten drie overvallen in de film, en telkens gaat hij op zoek naar een ander accent, om te vermijden in herhaling te vallen. Eerst krijgen we een traditionele bankoverval, inclusief bankbediende die met bibberende handjes verplicht wordt de kluis open te maken; daarna krijgen we een scène waarin de overval zelf hooguit een minuut duurt, maar er daarna wel een knap geënsceneerde autoachtervolging ontstaat; en ten slotte zien we opnieuw een korte overval, gevolgd door een ouderwetse shoot out. Al die scènes zijn individueel ook weer afkomstig uit het boekje van Hollywoodiaanse actieclichés, maar ze zijn ook ijzersterk in elkaar gestoken en bijgevolg verrassend spannend. De car chase is wat mij betreft de beste van de drie. Affleck vermijdt goddank de shaky cam, houdt het allemaal overzichtelijk en weet verdomd goed hoe hij zijn scène moet timen. Waar versnel en vertraag je de montage, waar voeg je een regel dialoog toe, waar liggen je pauzes? Er zijn maar weinig regisseurs die dat echt goed kunnen, maar Affleck doet het drie keer met flair.

De pogingen van de regisseur om met zijn film een statement te maken over het leven in de foute buurten van Boston, zijn maar deels succesvol. Enerzijds heeft hij wel degelijk een prent gemaakt met behoorlijk wat street credibility: de taal en het gedrag van de personages komen authentiek over, met scherpe dialogen (Claire tegen Doug: 'Hoe kan ik weten dat je me nu de waarheid vertelt?' Doug: 'Omdat je de antwoorden op je vragen zult haten!') en goede acteerprestaties. Vooral Jeremy Renner komt sterk uit de verf, hoewel hij natuurlijk ook gewoon de meest showy rol heeft.

Anderzijds komt de regisseur in zijn analyse van de sociale miserie in die wijken niet veel verder dan de vaststelling dat een leven in de criminaliteit van vader op zoon wordt doorgegeven, en dat het moeilijk is om zo'n bestaan te vermijden als er vanaf je jeugd sowieso niets anders van je wordt verwacht. 'The Town' mikt op grotere conclusies dan dat, maar raakt er niet.

Zeker geen perfecte film dus, maar toch... Met al z'n gebreken was ik wel méé met het verhaal. Clichés of niet, 'The Town' is meeslepend, altijd onderhoudend en soms zelfs bijzonder spannend. Wie geen ontzagwekkend meesterwerk verwacht, zal hier dus absoluut plezier aan beleven.

The Town
Regie: Ben Affleck
Scenario: Peter Craig; Ben Affleck; Aaron Stockard