Inception

10.0
Vincent Van Peer - 15 augustus 2010

Als er één ding is dat u moet weten over 'Inception' voor u gaat kijken, dan is het wel dat u er op voorhand zeker geen recensies of artikels over moet lezen. Het waanzinnige nieuwe project van Christopher Nolan - sinds 'The Dark Knight' op handen gedragen in Hollywood - ondergaat u best zonder enige voorkennis, zonder specifieke verwachtingen en vooral zonder vooroordelen. Het is gemakkelijk om naar de bioscoop te trekken en al op voorhand je mening te vormen. Of je nu vastberaden bent om de film op te hemelen omdat Nolan nu eenmaal achter de camera staat, of om net tegen de stroom in te zwemmen omdat je de man zwaar overschat vindt, laat die vooringenomenheid vooral varen. 'Inception' is immers zo'n unieke cinema-ervaring dat je verwachtingen - positief of negatief - bijna gegarandeerd op een betonnen muur kapot zullen knallen. En hoe je ook buiten wandelt - ontgoocheld of in extase - je zal niet kunnen ontkennen dat je net naar een speciale film hebt zitten kijken. Filosofie op steroïden. Met een shotgun. Zoiets.

De man die zich samen met P.T. Anderson de beste regisseur van zijn generatie mag noemen gaat met razende bulldozer doorheen alles wat naar klassieke regeltjes of genregerelateerde beperkingen ruikt. Hij neemt enorm veel hooi op zijn vork, bestelt er nog een biefstuk bij en dipt het allemaal in de mayonaise. Less is niet altijd more en voor 'Inception' haalt Nolan dan ook werkelijk alles uit de kast. Verwonderlijke speciale effecten, immense decors, grote set pieces, knallende ontploffingen én een intellectuele diepgang om u tegen te zeggen; dit is wel degelijk een megalomane onderneming die wellicht evenveel voor- als tegenstanders zal gaan kennen. Het zij zo. Magistraal gestileerd, zenuwslopend entertainend en ondersteund door een pompende score van Hans Zimmer, is 'Inception' vooral een natte droom voor menig filmliefhebber.

Enfin, de film dus! Het verhaal uit de doeken doen, heeft alvast weinig zin. De plot is immers zo absurd complex en gelaagd - Nolan gebruikt alle truuken van de foor om je op het verkeerde been te zetten, je in de war te brengen en de plot holes hier en daar liefdevol te bedekken - dat een poging tot synopsis niet alleen zinloos is, maar zelfs grenst aan de waanzin. Weet gewoon dat de film draait rond de mentaal instabiele Dom Cobb (Leonardo DiCaprio), een man die gespecialiseerd is in het stelen van ideeën - letterlijk, door in iemands dromen binnen te dringen. Op een dag krijgt hij van de mysterieuze zakenman Saito (een geweldige Ken Watanabe) de opdracht om in plaats van een idee te stelen, een idee te planten; de zogenaamde inception. In het team van Cobb herkent u ijzersterke acteurs als Joseph Gordon-Levitt en Ellen Page, die samen met Cobb zullen afdalen in de schimmige droomwereld waarin een duizelingwekkend aantal zijnsniveaus in de hoofden van verschillende mensen met verschillende belevenissen van tijd ook uw hoofd twee uur en half zullen doen tollen. Volgt u nog?

Het is op zich al een tour de force dat Nolan een helder, bijna logisch verhaal weet te destilleren uit zo'n immens gesofisticeerd kluwen van plotdraden, metafysische ideeën en menselijke emoties. Hij had er gemakkelijk een trilogie van kunnen maken, à la 'The Matrix', maar hoewel 'Inception' wel degelijk gelijkenissen vertoont met de films van de Wachowski's, is 'Inception' een stuk meer to the point. Geen ellenlange filosofische mumbo jumbo van witharige wijsgeren dus. De uitleg over plot en thematiek gebeurt voortdurend in het verhaal, waardoor de actie vrijwel nooit stil komt te liggen. Het eerste uur is eigenlijk louter set-up voor de gigantische heist die het grootste deel van de film uitmaakt (de eigenlijke inception, dus), maar toch ligt het tempo ook dan al waanzinnig hoog en zit de film barstenvol pompende actie. (Nolan zelf noemde dit niet voor niets zijn "James Bond-film".)

Hoe ingewikkeld en intelligent ook, 'Inception' blijft een blockbuster, al is het een héél speciale. Geen haar op ons hoofd dat eraan denkt dat Nolan deze film had kunnen maken voor 'The Dark Knight'. Na zijn zegetocht kreeg hij er echter uitpuilende geldzakken voor (zo'n tweehonderd miljoen dollar maar liefst). (Had hij van dat geld een romantische komedie over nymfomane dwergen in de toekomst willen maken met Tom Cruise in de hoofdrol, het was waarschijnlijk nog dik oké geweest voor de bobo's.) Het is gelukkig money well spent, want 'Inception' is een visueel kunstwerk. Een stad wordt dubbel geplooid, een trein rijdt dwars door de straten van een metropool en enkele vechtscènes die klooien met de zwaartekracht ogen niet minder dan hallucinant. 'Inception' ziet er absoluut ongelooflijk uit. DiCaprio vond Nolan al wat op Scorsese lijken en die vergelijking is lang niet gek. 'Shutter Island', eerder dit jaar, was echter een cinematografisch kunstwerkje dat leed onder een flauw verhaaltje, terwijl 'Inception' het visueel gezien nóg beter doet, en gedreven wordt door een ijzersterk scenario.

Tussen het verwijzen naar andere films (van 'On Her Majesty's Secret Service' tot '2001: A Space Odyssey') en het balanceren op de perfect uitgekiende lijn tussen actie en diepgang door, raakt Nolan zelfs een gevoelige snaar. Het duurt even voor de subplot over Cobb en zijn overleden echtgenote die voortleeft in zijn dromen (Marion Cotillard) vaart krijgt, maar tijdens het slot weet 'Inception' dan toch te ontroeren - iets dat we Nolan nog niet te vaak hebben weten doen. En passant zet hij een boom op over schuld, verlies en verlossing, geeft-ie de even onvoorspelbare als onvoorstelbare complexiteit van de menselijke geest weer in opwindende achtervolgingsscènes (faut le faire!), en net als in 'The Prestige' gebruikt hij zijn plot (over realiteit, herinneringen, dromen en de onbetrouwbaarheid van zulke beelden) als een metafoor voor het maken van films. 'Inception' is duidelijk op elk niveau - en het zijn er heel wat - een intens persoonlijk project geworden.

Het is nog te vroeg om 'Inception' echt op waarde te kunnen beoordelen, en dat hij momenteel de derde beste film aller tijden wordt genoemd op imdb moet je vanzelfsprekend met een stevige korrel zout nemen. Nolan heeft hier echter wél een buitengewoon fascinerende, ingewikkelde en meesterlijke blockbuster weten af te leveren die radicaal nieuwe dingen durft te doen, zonder dat hij daarom probeert weg te lopen van het label "populair entertainment". Er is een verschil tussen intelligent en intellectueel. 'Inception' is dat eerste, hoewel Nolan er nooit voor terugdeinst om zijn kunnen te etaleren. Maakt niet uit: 'Inception' is een heerlijke brok pure cinema zoals je die niet elk jaar tegenkomt. Hallucinant goed.

Inception
Regie: Christopher Nolan
Scenario: Christopher Nolan