Iron Man 2

4.0
Vincet Van Peer - 30 april 2010

Twee jaar geleden was 'Iron Man' een relatief aangename verrassing. In se wist de film met haar fletse scenario en dito regie bijlange niet hetzelfde niveau te halen als een 'X-Men', een 'Spider-Man', een 'Watchmen' of een 'Batman', maar de aanwezigheid van Robert Downey Jr. alleen al was genoeg om Jack Sparrow-gewijs de hele film in een hogere versnelling te schakelen. Ergens hadden wij na het bekijken van die franchisestarter al meteen zin in de sequel - en dat gebeurt niet elke dag - omdat de obligate set-up na deel één definitief uit de weg was. Bigger, faster en louder, dat ging 'Iron Man 2' toen al ongetwijfeld worden, maar we hoopten ook stiekem op better, cooler en exciting... er. Nu dat tweede deel ook daadwerkelijk een feit is, zijn we - we moeten daar eerlijk in zijn - lang niet zo enthousiast. Waarom? Omdat het verhaal alle kanten tegelijk uitgaat zonder ook ergens naartoe te leiden, omdat de sterrencast gerust gehalveerd mocht worden als we daarvoor in de plaats ook echte personages hadden gekregen en omdat zelfs de schalkse lach van Downey Jr. niet meer genoeg is om ons de saaie conversaties en routineuze actie te doen vergeten.

'Iron Man 2' pikt de draad weer op waar we hem lieten liggen in deel één. Tony Stark (Robert Downey Jr.) heeft zich geuit als Iron Man en spendeert zijn dagen met het beschermen van de wereldvrede en dan vooral die in Amerika. Het publiek is gek op hem, maar het leger begint ongeduldig te worden en eist dat Tony zijn geheime wapen aan hen overlevert. Corporate sleazeball en concurrerende CEO Justin Hammer (Sam Rockwell) probeert zo goed als hij kan een eigen versie van het pak te bedenken, maar hij heeft pas succes als hij een deal sluit met de contactgestoorde Rus Ivan Vanko (Mickey Rourke). Vanko heeft echter een eigen agenda: het vermoorden van Tony Stark, koste wat het kost. Ondertussen kampt Tony met gezondheidsproblemen (de batterij die hem in leven houdt, vergiftigt zijn lichaam langzamerhand), relatieproblemen (Gwyneth Paltrow mag als Pepper Potts de zeur komen uithangen) en hormonenproblemen (courtesy of Scarlett Johannson). Hulp komt van oude kameraad Rhodey (Don Cheadle vervangt Terrence Howard) en de mysterieuze Nick Fury (Samuel L. Jackson), die Tony verrassend nieuws over zijn vader brengt. U kunt nog volgen? Nee? Wacht maar gewoon tot de grote robots het op een knallen zetten.

'Iron Man 2' mag je al meteen in het rijtje zetten van de hordes aan films waarvan je de coolste stukken al hebt gezien wanneer je de trailer hebt bekeken. Niet dat er over de plot veel verklapt wordt (er is dan ook niet veel om te verklappen), maar alle actiescènes en drie vierde van de leukste quotes heb je op een dikke twee minuten wel gezien. Het toont alleen maar aan hoe arm 'Iron Man 2' wel niet is. Een groot deel van de onschadelijke fun factor die het origineel nog charmant maakte, is hier verdwenen. Tony begint megalomane trekjes te vertonen en gedraagt zich bij momenten ronduit irritant, terwijl Downey Jr. een vermoeide indruk maakt. Zijn ironische, flamboyante en schurkachtige présence werkt hier nog net, maar het begint tijd te worden dat hij eens uit een ander vaatje tapt. Het lijkt alsof hij er niet echt veel zin meer in heeft en dat is begrijpelijk, maar dat maakt de film er niet beter op. Zo is het ook met de rest van de prent. De fut is er veel te vroeg uit en enkele opmerkelijke momentjes kunnen een acuut - haha - ijzertekort niet goedmaken.

De onopmerkelijke regie van Jon Favreau - ook te zien in de film als Happy de bodyguard - zit er ook voor iets tussen. Er zit werkelijk niets suspense of spankracht in 'Iron Man 2'. De actie is snel, gewoontjes en voorspelbaar. Alleen in een knappe scène op een racecircuit in het begin van de film gaan het tempo en de spanning heel eventjes de hoogte in. Er zit evenwel opvallend weinig kanongedonder in 'Iron Man 2' - die scène op het racecircuit, een even vervelend als overbodig partijtje catch tussen Tony en Rhodey, en de bombastische finale, dat is het - dat vooral met lange praatscènes aan elkaar hangt. Aangezien de dialogen, op enkele uitzonderingen zoals een dronken verjaardagsfeestje na, niet bijster interessant zijn, krijg je met 124 minuten een film die niet alleen lang duurt, maar vooral ook lang aanvoelt. Dat is nooit een goed teken. Als je ziet aan wat voor snelheid pakweg 'Back To The Future II' destijds voorbijraasde, dan lijkt 'Iron Man 2' haast op een avondje 'Ran'. Alleen is Favreau - nee, echt - geen Kurosawa.

Tussen de rommelige plotdraden - hier en daar slingert er wel eentje rond - lopen de bijpersonages er ietwat verward en verloren bij. Samuel L. Jackson mag aan het eind van de film even de 'Avengers'-film komen introduceren (een soort van Marvel-superproject met o.a. Robert Downey Jr. als Iron Man en Edward Norton als de Hulk), Sam Rockwell doet het oké in een rol waar echt niks vlees aan zit en Scarlett Johansson is dan weer bloedgeil als een roodharige en wél goed in het vlees zittende superagente. Serieus, Scarlett Johansson met rood haar: wauw. Het is echter Mickey Rourke die de show steelt als de Russische zonderling die Tony omwille van een familievete een kopje kleiner wil maken. Hij ziet er in ieder geval ongemeen indrukwekkend uit met zijn vuile haar, gouden tanden, vieze littekens en rollende spieren. Om over zijn rollende r-en nog maar te zwijgen. Alleen krijgt hij hier slechts bitter weinig interessants doen en zien we hem vooral aan het werk als veredelde mecanicien.

'Iron Man 2' is dus, in het kort, een teleurstelling. Enkele leuke scènes hinten naar de film die dit had kunnen worden, maar een leuk vondstje hier en daar - een dronken Iron Man! een gigantisch suit voor Mickey Rourke! Scarlett Johansson met rood haar! - is spijtig genoeg too little, too late. Een geconcentreerde plot, een kleinere cast en - wellicht - meer Scarlett Johansson hadden wonderen kunnen doen. Nu zit er helaas al na twee films stevig wat - hoho! - roest op de 'Iron Man'-formule.

Omdat wij echter de kwaadsten niet zijn en om toch nog op een positieve manier te eindigen: wie niet al te veel van een film verlangt en zich gewoon wil amuseren met wat hersenloos entertainment zal zich aan 'Iron Man 2' allerminst storen. Alleen had het allemaal veel meer, veel beter kunnen zijn. En gewoon, nog één keer, om u alsnog met een grote glimlach bedwaarts te sturen: Scarlett Johansson met rood haar! Gère gedaan.

Iron Man 2
Regie: Jon Favreau
Scenario: Justin Theroux