Banner

Kick-Ass (Positief)

9.0
Vincent Van Peer - 26 april 2010




(illustraties)

Het genre van de superheldenfilm zit in een dip. 'The Dark Knight' was twee jaar geleden nog een artistiek en commercieel monstersucces, maar sindsdien is het stil geworden rond onze spandexdragende vrienden. Misschien is dat niet al te gek. Akkoord, 'The Dark Knight' was steengoed en verdiende zijn succes, maar het was tegelijk een wel erg serieuze bedoening die het gegeven van de superheld zo ver dreef als maar kon. 'The Incredible Hulk' was even routineus als saai, 'Spider-Man 3' meer een speciale effectenshow dan een echte film en 'Iron Man' een Robert Downey Jr.-vehikel dat niets te bieden had naast een geinige hoofdacteur. En 'Hellboy 2'? Dat zag er erg mooi uit en had een paar memorabele scènes, maar echt indruk maken deed het nu ook weer niet. Enter 'Kick-Ass', het wild om zich heen schoppende geesteskind van comicauteur Mark Millar dat nu naar het grote scherm wordt gebracht door Guy Ritchie-protégé Matthew Vaughn. 'Kick-Ass' neemt het superheldengenre, keert het binnenstebuiten, wringt het een paar keer goed uit, dient het enkele welgemikte elleboogstoten toe en zwiert het als herboren weer de zaal in. Het resultaat is een subversieve en heerlijk verfrissende cinefiele party van heb ik jou daar, één van de beste comicverfilmingen ooit en één van de films van het jaar. Damn straight, it kicks fucking ass!

'Kick-Ass' - héérlijke titel - is het verhaal van de nerdy Dave Lizewski (Aaron Johnson), een onopvallende tiener wiens grote talenten bestaan uit het lezen van comic books, masturberen en onzichtbaar zijn voor meisjes. Dave vraagt zich of waarom veel mensen zo verslingerd zijn aan superheldenverhalen, maar niemand ooit zelf probeert om een superheld te worden. Hoe moeilijk kan dat zijn? Naïviteit en een ontwapenend gevoel voor gerechtigheid drijven hem naar eBay, waar hij een groen wetsuit en enkele gummiknuppels op de kop tikt: Kick-Ass is geboren. Van crimefighten komt aanvankelijk nog niet veel in huis - in een hilarische scène gaat Kick-Ass in z'n groene maillot mensen op straat aanspreken om te vragen of ze nergens een verloren kat hebben gezien - maar wanneer een filmpje van een heldhaftige vechtpartij dan toch z'n weg naar YouTube vindt, wordt Kick-Ass een nationaal fenomeen. Dat is echter niet naar de zin van de lokale maffiabaas (Mark Strong), die denkt dat Kick-Ass achter zijn organisatie aanzit. Vanaf dan wordt het pas echt tijd voor Dave om een stevig potje ass te gaan kicken.

Onbekend gezicht Aaron Johnson - deze week ook te zien als de jonge John Lennon in 'Nowhere Boy' - doet het meer dan goed als verlegen tiener met superheldencomplex, maar het zijn Nicolas Cage en (vooral!) Chloë Grace Moretz die de show stelen als het dodelijke vader-dochterduo Big Daddy en Hit-Girl. Cage levert hier na zijn hoofdrol in de 'Bad Lieutenant'-remake van Werner Herzog een tweede glansprestatie op rij. In zijn rol van Big Daddy is Big Nic (zonder pruik, met snor) tegelijk manisch en vertederend, psychotisch en geestig. Veel meer dan zomaar een bijrolletje in een comicadaptatie. Natuurlijk is het Moretz - het kleine zusje van Joseph Gordon-Levitt in '(500) Days of Summer' - die de meeste harten zal veroveren, en terecht. Ook zij laat tegelijk een breekbare en moordzuchtige indruk na en zet als Hit-Girl een van de sterkste vrouwelijke personages van de afgelopen jaren neer. The Bride van Kill Bill, maar dan in zakformaat en dodelijker. Ma Flodder, maar dan vuilgebekter en - mèh - stijlvoller. Lisa Simpson, maar dan met ballen en een scherp zwaard.

Hit-Girl belichaamt natuurlijk ook alle controverse die rond 'Kick-Ass' hangt. Een elfjarig meisje dat haar vijanden met venijnig plezier in stukken hakt, headshots uitdeelt met de regelmaat van de klok en haar vijanden uitdaagt met een kloek "come here, you cunts!"? Dat is vragen om problemen natuurlijk. 'Kick-Ass' werd dan ook zo goed als uitgespuwd door conservatief Amerika, met verwijten als 'onverantwoord', 'immoreel' en zelfs 'pornografisch'. Het zij zo. Dit is dan ook geen film voor mensen die zweren bij politieke correctheid. No, baby, in deze superhero movie geen proper PG-13-geweld, nette scheldwoorden als 'damn' of garanties op een netjes gepolijst happy end. 'Kick-Ass' geeft je op tijd en stond een rake klap in het gezicht, en dat op momenten wanneer je het écht niet zag aankomen. "Zouden ze echt zo ver durven gaan?" vraag je je soms af in het begin van een scène. Wel, ja.

Big Daddy belooft zijn dochter een ijsje als ze niet zeurt wanneer hij van op enkele meters afstand een kogel tegen haar kogelvrij vest jaagt. Kick-Ass wordt tijdens zijn eerste vechtpartij met een mes in de buik gestoken. En ook andere passages doen je soms even slikken dan wel grijnzen door een onverwachte brutaliteit. Verder is ook de humor volledig toepasselijk - de personages nemen hoegenaamd geen blad voor de mond. 'Kick-Ass' is niet alleen een Tarantino-achtige hommage aan de verzamelde comicverfilmingen van over heel de wereld, maar brengt ook uitgebreid hulde aan de slacker-humor van Judd Apatow en de zijnen. 'Superbad' is met alle seksueel getinte dialogen ("I, for one, would definitely fuck his brains out.") nooit veraf. Matthew Vaughn (nogmaals: protégé van Guy Ritche, hé - of all people!) weet de verschillende stijlen naadloos tot een coherent geheel te smeden en hoewel de felle kleuren soms niet écht mooi zijn om naar te kijken, passen ze wel perfect in de over-the-top comicwereld.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over Daves lichtjes geniepige, maar o zo begrijpelijke versierpoging van Katie (de verrukkelijke Lyndsy Fonseca), de knetterende actiescènes (een live-executie zorgt voor kippenvel) of de bespottelijke pimp mobile van McLovin (übergeek Christopher Mintz-Plasse heet hier Red Mist). Laten we dan maar besluiten door te zeggen dat 'Kick-Ass' een dijk van een film is die alleen zal uitgespuwd worden door mensen met een komkommer in hun gat en doemdenkers die ook 'Inglourious Basterds' postmoderne rommel vonden. Vaughn zet de superheldenfilm in zijn hemd en versiert hem met een volledig nieuwe garderobe die zó in je gezicht springt. Subversief en ultracool, maar ook diepgaand en hilarisch grappig. Schot in de roos. Of beter: kick in de ass. En for the record: Chloë Moretz, dertien jaar oud, dat is onze nieuwe Clive Owen. Oh yeah.

E-mailadres Afdrukken
 
Kick-Ass (Positief)
USA / 2010
Regie: Matthew Vaughn
Scenario: Matthew Vaughn en Jane Goldman; naar de strip van Mark Millar en John Romita Jr.(illustraties)
Met: Aaron Johnson; Chloë Grace Moretz; Nicolas Cage; Mark Strong; Christopher Mintz-Plasse; Lyndsy Fonseca
Duur: 117 min.



Advertentie
Banner
Advertentie

TEST