The Spirit

3.0
Vincent Van Peer - 05 maart 2009

USA / 2008 / 102 min.

Met 'The Dark Knight Returns' schreef én tekende hij verreweg het beste 'Batman'-verhaal aller tijden, zijn 'Sin City' is nog steeds de coolste strip ooit en hoewel het recentere '300' als film misschien niet even indrukwekkend was, kon die ons met z'n escapistische macho-onzin wél strijdkreten als "eat sword, motherfucker!" ontlokken. En dat voor overtuigd onsportieve pacifisten als wij: Frank Miller heeft het duidelijk, die magische toets die alle grote verhalenvertellers kenmerkt en ervoor zorgt dat ze zelfs een bestelling bij de beenhouwer kunnen opblazen tot Hitchockiaanse proporties. Des te groter is dan ook de ontgoocheling rond zijn regiedebuut 'The Spirit': hoe indrukwekkend zijn vertelkunsten op papier ook mogen zijn, hier is-ie duidelijk in het verkeerde medium beland.

Het verhaal mag dan wel gebaseerd zijn op de 'Spirit'-strips van comic godfather Will Eisner, ik kan mij - zonder ook maar één boek van de man gelezen te hebben - niet voorstellen dat dit verhaal veel te maken heeft met de plots uit diens graphic novels. Miller lijkt een aantal elementen uit de Spirit-mythologie te hebben genomen om er wat vintage Miller aan toe te voegen en het geheel vervolgens in een blender te steken. Daar werd dan schijnbaar - het is onduidelijk of er ook daadwerkelijk een script aan te pas is gekomen - nog snelsnel een verhaaltje rond verzonnen.

Dat verhaaltje draait rond Denny Colt, die na zijn overlijden terugkomt als de regenererende (zou dat nu serieus in die stripboeken hebben gezeten?) superheld The Spirit, de beschermende fantoom van de stad Central City. Deze 'Basin City Revisited' is een broedhaard van vuile misdadigers en maffe gangsters, met The Octopus ruimschoots op kop. De criminele mastermind kruist op een bepaald moment het pad van Denny's jeugdliefde, de anti-heldin Sand Saref. Na een handgemeen zit Sand op het eind van de dag met de buit die The Octopus voor ogen had - een kruik met het bloed van Hercules, of wat dacht u? - terwijl die laatste haar de schat van de Argonauten heeft weten ontfutselen. Vanaf dan gaat het vooral over onsterfelijkheid, goden, de poep van Eva Mendes en heel veel pulpactie zonder logica.

Dat het verhaal niets meer dan een narratieve brij is, heeft meer te maken met Millers gebreken als regisseur dan als scenarist, hoewel zijn schrijverstalent het hier óók fameus laat afweten. Dat zijn eigenzinnige en kenmerkende Raymond Chandler-achtige dialogen zo goed als volledig achterwege blijven om te worden vervangen door nietszeggende flutdialoogjes is op zich al doodzonde, maar het is Millers volledige gebrek aan timing en ritme dat de film pas echt de mist doet ingaan. Scènes lijken op de montagetafel zonder enig gevoel voor opbouw aan elkaar geplakt zonder dat iemand ook maar twee seconden heeft nagedacht over de logica van het geheel. Diepgang wordt vermeden als was het een opvallend agressieve variant van de vogelgriep en spanning lijkt ondergeschikt aan mooie plaatjes.

En toegegeven, mooie plaatjes op het scherm toveren, dat kán Miller. De visuele flair is grotendeels gekopieerd van 'Sin City', maar dan met een duidelijke focus op fel contrasterende witte, zwarte en rode tinten. Er zitten ook enkele duidelijke visuele knipoogjes in naar Rodriguez' meesterwerkje uit 2005, zoals bijvoorbeeld de schoenen van de Spirit en het stukje met de Tyrannosaurus Rex, maar als recyclage en verwijzingen naar je eigen oeuvre zorgen voor de grootste troeven van een voor de rest compleet oninteressante productie, dan is het tijd om toch eens diep beginnen na te denken of je wel geschikt bent als regisseur an sich. Hoe knap sommige beelden ook zijn, het spreekwoord "schoenmaker, blijf bij je leest" was nooit ver van onze gedachten en een afleggertje blijft - ook al ziet het er niet slecht uit - toch altijd maar een afleggertje.

Op de acteurs moet Miller echter ook niet rekenen om de productie van een gewisse dood te redden. Iedereen lijkt zich veel te weinig bewust van het feit dat ze eigenlijk in een veredelde B-film aan het meespelen zijn. Samuel L. Jackson probeert nog te redden wat er te redden valt door zijn rol te injecteren met wat humor, maar het effect is meestal nogal grotesk. Op een slechte manier. Ach wat, Samuel L. Jackson speelt gewoon voor de zoveelste keer Samuel L. Jackson, alleen staat hij hier nog iets meer in overdrive dan anders. Daar komt nog bij dat Gabriel Macht van de Spirit een volledig kleurloze held maakt en dat Eva Mendes wel érg slecht staat te acteren. Daar sta je dan met je film. Als je drie hoofdacteurs al niet meewillen... De leukste vondst is dan nog de gekloonde en ten allen tijde idioot grijnzende henchman van The Octopus, maar die staat er dan weer tussen als een gek met een pompje op een zinkend schip: best grappig, maar veel haalt het niet meer uit. En Scarlett Johansson, tenslotte, krijgt buiten een mooie cleavage-scène amper schermtijd. Frankie Loosveld zei het ooit al: "Zever! Gezever!"

Voor diehard Miller-fans blijft de film nog wel het bekijken waard: zijn visuele handtekening is overduidelijk aanwezig (de nazi-scène!) en zorgt voor enkele indrukwekkende beelden, maar die hadden we ook al eerder én beter gezien. Dat de man ook de tekeningen bij de aftiteling verzorgt, zal de gemiddelde kijker worst wezen, net als de rest van de film eigenlijk. Het verhaal hangt met haken en ogen aaneen, zonder enige narratieve expertise, gevoel voor ritme of talent voor montage en - erger nog - ook de dialogen stellen diep teleur. Alles voelt goedkoop en tweedehands aan - niet alleen de acteurs, maar zelfs de decors - nogal een tour de force als je weet dat alles weer helemaal computergenerated is. All in all lijkt dit nog het meest op een B-kantje van 'Sin City', een afleggertje waarvan we begrijpen waarom het de uiteindelijke versie niet gehaald heeft. Wij houden ons hart in ieder geval vast voor 'Sin City 2' en, tot het zover is, hopen we dat 'Watchmen' onze inner geek nog even tevreden weet te stellen.

The Spirit
USA / 2008
Regie: Frank Miller