Slumdog Millionaire

8.0
Barbara Van Ransbeeck - 14 januari 2009

120 min. / GB-VS/2008

Ons filmgevoelig hart is groot, maar genrehoppers kunnen bij ons net op dat tikkeltje meer respect rekenen. Regisseurs die zichzelf steeds opnieuw durven uitvinden, die hun grenzen blijven verleggen, dát zijn de interessante mannen. Danny Boyle is zo'n kameleon. Van de desolate milky ways uit interessante mislukking 'Sunshine' naar mierennest Mumbai voor het originele stadssprookje 'Slumdog Millionaire': een grote stap voor zijn publiek, een kleine voor de getalenteerde Trainspotter. Hoe divers zijn palmares ook is qua genre, thematiek of setting, één ding hebben al zijn films gemeen: ze laten een zinderende indruk na op het netvlies. Bij de feelgoodromance 'Slumdog Millionaire' kom je alvast een paar zintuigen te kort. Het overweldigende kleurenfestijn dat Boyle op de Bollywoodbeats van guerrilla groove princess M.I.A. onze richting in katapulteert laat ons de zoete smaak van de kalverliefde proeven en bedwelmt ons met de verleidelijke geur van de overwinningsroes: de eerste topper van 2009 is binnen!

Is dit je definitieve antwoord? De 18-jarige Jamal (Dev Patel) zit op de hoge, ongemakkelijke stoel van de Indische versie van het spelprogramma 'Who wants to be a Millionaire?'. Nog één vraag moet hij juist beantwoorden en dan rijft hij een slordige 20 miljoen roepie binnen. Maar dat is buiten de politie gerekend, die hem arresteert en hem op de rooster te sudderen legt. Zijn hoerenchance doet namelijk menig wenkbrauw fronsen. Als zelfs dokters en advocaten nooit zover in het spel geraken, hoe kan een sloppenkind dan zomaar alle antwoorden weten? Speelt hij vals? Heeft hij geluk? Is hij een genie? Of is het zijn lot? Waar hij de antwoorden vandaan haalt, komen we te weten aan de hand van flashbacks naar de harde kindertijd van weeskinderen Jamal en zijn opstandige broer Salim. Eén naam duikt verrassend vaak op in het verhaal en dat is die van Latika (Freida Pinto), Jamals jeugdvriendinnetje dat hij onderweg kwijtraakt en waar hij door de jaren heen obsessief naar op zoek blijft gaan. Hij zal haar vinden, al martelen ze hem dood.

Twee straatkinderen die bij elkander niet kunnen komen? Ja, 'Slumdog Millionaire' is een heel klassiek liefdesverhaal. Het onderscheidt zich echter van andere 'wij-zijn-voor-elkander-geboren'- en from-zero-to-hero-films door zijn hip gemonteerde stijljacket en zijn origineel verpakte verteltechniek: de vragen uit het kansspel dienen als kapstok om Jamals levensverhaal aan op te hangen en zijn historie geeft dan weer de puzzelstukjes vrij voor zijn verdienste in de televisieshow. Een scenario dat strak en onfeilbaar als een slang in haar eigen staart bijt. Danny Boyle switcht met gemak tussen heden en verleden en voor dode momenten is er geen tijd. Beter dan bij zijn andere hoopvolle parabel 'Millions' weet Boyle gelukkig ook de juiste toon te vatten. De sentimentele kraan gaat niet lekken, hij omzeilt immers al te kleffe romantiek en blaast doorheen de zware thematiek vertederende humor (de toiletscène uit 'Trainspotting' wordt met gemak overtroffen) en concentreert zich met succes meer op een goddelijke welnessbeurt voor onze ogen.

De achtervolging door de met wasdraden behangen rommelsteegjes, de avonturen van de koters bovenop de runaway train, een dansende Latika gespot door een sleutelgat... De op hectische locatie gefilmde beelden van de twee broertjes in het ontluikende maar gevaarlijke Mumbai daveren opdringerig ons gezichtveld binnen. De camera van Anthony Dod Mantle gaat straaljagerhard en legt slechts af en toe het knipogen stil om in close-up de vastberadenheid of vertwijfeling te registreren in Jamals glinsterende ogen. Vooral het survivaluniversum van de vuilnisbeltkinderen, dat echo's oproept naar 'Cidade De Deus', weet Boyle indrukwekkend creatief en oogstrelend in beeld te brengen. Vergis je niet, de film is een 'feelgoodmovie' en vangt de stad Mumbai misschien onder de schoonste lenzen en felste zonnestralen, maar schrikt evenmin terug om ook haar duistere geheimen bloot te geven: straatkinderen worden er zodanig mishandeld en gebruikt dat het een wonder mag heten dat Jamal zo'n eerlijke en trouwe jongen is gebleven. Een rol die 'Skins'-ontdekking Dev Patel met veel charme neerzet. Niet alleen Patel en Indië's bekendste exportproduct Irrfan Khan in de rol van de ondervragende politieagent weten het verhaal geloofwaardigheid mee te geven, de volledige cast, zeker de fotogenieke kindacteurs, zet de Dickensiaanse personages overtuigend en met de juiste vertederende naturel neer. Het enige mespuntje van kritiek is misschien het personage van Latika, dat iets meer uitgewerkt mocht zijn, maar zijn muzes niet net bedoeld om geïdealiseerd te worden?

'Slumdog Millionaire' is een geslaagde smeltkroes tussen oost en west: een universeel liefdesverhaal op bruisende, kinetische Bollywoodbodem gekweekt (inclusief danspasjes!) en door een Westerse camera naar filmbeeld vertaald. Het beste van twee werelden is ook verzameld in de aanstekelijke soundtrack; de dominant aanwezige muziek die perfect gemonteerd is op het actieritme van de film en de juiste knopjes indrukt, is met de melange van Indische popdeuntjes van A.R. Rahman en de papieren vliegertjes en gunshots van M.I.A. een bom van een soundtrack! Dekking zoeken heeft geen zin, 'Slumdog Millionaire' blaast u omver met zijn fruitige kleuren, pakkende beelden, grootste cinema en peperkoeken hartje. Een terecht prijsbeestje waar helemaal niet zo bescheiden over gedaan hoeft te worden.

Slumdog Millionaire
Regie: Danny Boyle; Loveleen Tandan
Scenario: Simon Beaufoy en Vikas Swarup