Catch and Release

1.0
Peter De Backer - 07 juni 2007

Hier had ik niet op gerekend. Zowel een nieuwe Fincher als een nieuwe Tarantino in de zalen, en waar mag de gedupeerde ondergetekende z'n waardevolle tijd (nou ja) aan verspillen? Aan een ongelooflijke sof van een chick flick. Normaal kan ik dat soort female onderonsjes eens goed uitlachen met mijn betweterige mannelijkheid, maar zelfs dat zelfbevredigend pleziertje wordt me ontnomen door Susannah Grant, eerder al verantwoordelijk voor de scenario's van 'Erin Brokovich' (ça va) en 'In Her Shoes' (neen, niet ça va). Het trivialer dan triviale 'Catch and Release' sleept zich twee uur lang vooruit en achteruit met banale metaforen (gaat de film nu over vissen of over het leven?), voorspelbare wendingen en kleurloze personages, allemaal onder het wiegelied van een knikkebollende knuffelrock-soundtrack. Wedden dat zelfs de immer sprankelende Flair-brigade zwaar teleurgesteld zal zijn in dit doelloos rondslenterende oestrogeengedoe?

Jennifer Garner, de madam van Ben Affleck zowaar, speelt Gray, een jonge vrouw die het zwaar te verduren krijgt na de plotse dood van haar verloofde (hij wordt begraven op de geplande trouwdag, gezellig). Samen met haar vrienden, de verantwoordelijke Dennis (Sam Jaeger) en de aandoenlijke dikkerd Sam (Kevin 'Silent Bob' Smith) probeert ze de pijnlijke periode te verwerken. Niet eenvoudig, aangezien haar dode lover heel wat geheimen onder zijn bed had verstopt. Zo blijkt dat hij flink naast de pot heeft geurineerd, de deugniet, en een zoontje van acht jaar heeft rondlopen bij een blonde masseuse (een lichtjes irritante Juliette Lewis). Komt daar nog bij dat Gray gevoelens begint te krijgen voor Fritz (Timothy Olyphant grijnst zijn mondhoeken kapot), de losbandige jeugdvriend van haar net overleden aanstaande. Het leven zoals het is volgens Hollywood: een lach, een traan, een levensles, een zucht, een geeuw, en twee uren die je nooit meer terugkrijgt. Vriendelijk bedankt.

Met 'Catch and Release' waagt 'Alias'-ster Jennifer Garner nogmaals haar kans om het romcom-kroontje van Julia Roberts te bemachtigen. Er is wel degelijk een plaats vrij voor een nieuwe leading lady in dat soort wollige vehikels (zowel Sandra Bullock als Reese Witherspoon hebben de interesse laten varen), maar ik vrees dat girl next door Garner over net iets te weinig uitstraling en talent beschikt om het tot de volgende Pretty Woman te schoppen. Vooral in de vroege scènes, waarin ze een tragische weduwe moet spelen, slaagt Jenny er niet in om haar geconstipeerde gelaatsuitdrukking om te zetten in een overtuigende vertolking. En ze heeft nochtans zo haar best gedaan door haar pruillippen even onnatuurlijk te laten opspuiten als ons Julia. Zonde.

Maar het zou oneerlijk zijn om de fletsheid van deze lichtvoetige weepie (je hoort de schakelaar nogal onsubtiel van happy mood naar sad mood klikken) volledig op de elegante schoudertjes van Jennifer te schuiven. Eigenlijk is er maar één echte schuldige voor de pruttelende sufheid die gedurende twee uur langzaam aan de ogen voorbij trekt, en haar naam is Susannah Grant. Duidelijk een echte chick, die er een missie van heeft gemaakt om zoveel mogelijk sterke vrouwen op het bioscoopscherm te krijgen. Eén keer is het haar gelukt, met 'Erin Brokovich'. En daar werd haar made-for-tv-verhaaltje eigenlijk gered door de frisse regie van Soderbergh en de enthousiaste vertolking van Julia Roberts (die prammen!). Voor de rest stak ze Sandra Bullock in een afkickcentrum met het betuttelende '28 Days' en liet ze de girl power iets te geforceerd de pan uitswingen met 'In Her Shoes', ongetwijfeld de vaste meetingfilm van menig vrouwen- en meidenblad.

Maar soit, die schoenenfilm had tenminste nog een beetje pit en ballen (én Cameron Diaz die in een bikini rondtrippelde, uiteraard). Iets wat 'Catch and Release' heeft ingeruild voor slaapverwekkend akoestisch gitaargetokkel op de klankband en een met huilbuien gevuld scenario dat zo soft is dat je het tot een gehaktballetje kan kneden. Een braaf en identiteitsloos verhaaltje (ik vraag me nog altijd af wat het precieze levenslesje is), dat trouwens nergens het delicate evenwicht tussen melodrama en romantische komedie vindt. Serieus bedoelde scènes worden zonder veel gevoel voor timing gesandwiched tussen de zonnige momenten en omgekeerd. Het ene moment ligt Kevin Smith in het ziekenhuis na een zelfmoordpoging, nog geen vijf minuten later staat hij alweer te dansen in zijn comic relief guy-kooitje om de luchtigheid te herstellen. Het falende jongleerspel met de twee tonen maakt van 'Catch and Release' een semi-serieuze romcom die op geen enkel moment grappig, gevoelig of oprecht overkomt.

Dan zijn daar nog de obligate ongeloofwaardigheden en de voorspelbare clichés die als hardnekkige lijm aan dit soort formulefilms blijven vastklitten. Zo wordt het geheime vriendinnetje van de dode geliefde en haar zoon wel bijzonder hartelijk ontvangen in het sitcomhuis waar blijkbaar iedereen nog samenwoont, ondanks het feit dat ze allemaal al ver de dertig voorbij zijn. Het zijn maar details, waar je niet over mag struikelen om de grotere boodschap - "het leven is vallen en opstaan op slaperige emorock-montages" - tot zijn recht te laten komen, veronderstel ik. Om af te ronden zit 'Catch and Release' ook nog eens opgescheept met één van de sufste en meest oninteressante romances uit de geschiedenis van dit Vitaya-genre. Timothy Olyphant mag dan nog zo geweldig zijn in de schitterende post-westernreeks 'Deadwood', hier loopt hij enkel maar inspiratieloos verloren met zijn vastgeroeste tandpasta-glimlach.

Ergens tussen twee banale en betekenisloze scènes door, die ik al lang terug vergeten ben, zegt Jennifer Garner dat haar flirt met Timothy Olyphant less than nothing is, een bekentenis die zo'n beetje perfect de essentie van 'Catch and Release' samenvat. En nu snel naar die nieuwe Fincher.

Catch and Release
VS / 2007
Regie: Susannah Grant