Fracture

4.0
Peter De Backer - 08 mei 2007

Het is alweer een tijdje geleden dat er nog eens een zenuwslopende legal thriller in de bioscopen werd uitgebracht. Van die sensationele rechtbankdrama's die in de jaren negentig ontzettend populair werden toen Hollywood over het werk van John Grisham struikelde in de bibliotheek. Nerveus geritsel in archiefkasten, corrupte zakenmannen met een geheime agenda en rechtbanktirades die vreemd genoeg altijd goed gebekte oneliners bevatten. Eén van de betere uitstapjes binnen het genre was 'Primal Fear' van Gregory Hoblit, al was het maar voor de fenomenale vertolking van Edward Norton. Een dikke tien jaar later gooit Hoblit de deuren van de rechtbank nog eens open met 'Fracture', een thriller die waanzinnig graag slim en strak wil zijn, maar nooit verder raakt dan de shouderophalende middelmatigheid. En dat terwijl Anthony Hopkins nog zo zijn best doet om het publiek te plezieren met zijn meest demonische Hannibal Lecter-grijns. Zet de Chianti maar snel terug in de kelder.

Rising star Ryan Gosling ('Half Nelson') speelt Willy Beachum, een succesvolle assistent van de openbare aanklager in Los Angeles. Hij staat op het punt om carrière te maken bij een gereputeerde firma en is helemaal klaar voor het leven in de fast lane. De laatste zaak voor zijn vertrek is een makkie. Ingenieur Ted Crawford (Anthony Hopkins als Hannibal Lecter light) heeft zijn vrouw (Embeth Davidtz) neergeschoten en doet geen enkele moeite om het te ontkennen. Half met zijn gedachten bij zijn nieuwe droomjob (en tussen de lakens van z'n nieuwe bazin), begint Willy aan de zo goed als afgesloten rechtzaak. Maar dan neemt de sluwe Crawford de proceduretouwtjes in handen. Wat volgt is een gezellig kat-en-muisspelletje tussen Willy en Crawford. Wie is er slimmer, de oude rot of de jonge leeuw?

Voor z'n genre heeft 'Fracture' best wel een intrigerende opzet: een rijke ingenieur schiet z'n overspelige vrouw door het hoofd en daagt vervolgens een arrogante knaap uit om het te bewijzen. Niet bepaald uit het leven gegrepen, maar als uitganspunt voor een simpele maar efficiënte gerechtsthriller zou het wel eens kunnen werken. Twee zaken zijn van levensbelang: de geloofwaardigheid van de acteurs en een plot die slim genoeg is om de kijker tot het einde in de ban te houden. Hopkins en Gosling duelleren enthousiast, maar de plannen van het evil genius zijn zo doorzichtig en slordig dat zelfs een dementerende Matlock na tien minuten zou doorhebben hoe de vork in de steel zit.

Structureel valt 'Fracture' terug te brengen tot de eenvoudige premisse 'Hopkins vs. Gosling'. Een gegeven waarbij je als acteur verdomd sterk uit de hoek zal moeten komen om een verfijnde klassebak als Hopkins in de touwen te krijgen. En daar weet 'Fracture' een verrassende troef uit te spelen door getalenteerd baasje Ryan Gosling in de ring te plaatsen. De jongen is dan wel een beetje ongelukkig doorgebroken met de bakvisklassieker 'The Notebook', maar heeft zijn reputatie ondertussen grotendeels hersteld door op te vallen in het onderschatte 'Stay' en een Oscarnominatie binnen te halen met zijn ijzersterke downer-rol in de leraar-aan-de-drugsprent 'Half Nelson'. Hier wordt hij een beetje afgeblokt door het zwakke verhaal (de plot moet bijna letterlijk wachten tot Hopkins nog eens iets interessant doet), maar zodra hij oog in oog komt te staan met zijn tegenspeler, borrelt het acteerplezier van de man spontaan op. Hopkins steelt dan wel de show met zijn verwaterde Hannibal Lecter-trucjes (soms lijkt hij wel tegen Clarice Starling te praten, let maar op de eierschaal-monoloog), maar het is Gosling die de sympathie wint met zijn steeds radelozer wordende procureur die voor het eerst in zijn carrière dreigt te verliezen (hoe meer hij in het hoekje wordt gedreven, hoe zenuwachtiger hij over zijn kortgeschoren kopje begint te wrijven). Punt is, Gosling is een meer dan waardige tegenpartij voor Hopkins en samen maken ze het spel van 'Fracture' stukken spannender, interessanter en dynamischer dan het eigenlijk maar is.

Want zo degelijk de acteurs zijn, zo verdomd lauw en geforceerd is het verhaal, dat bulkt van de ongeloofwaardige ontwikkelingen. 'Fracture' hangt niet aan elkaar met degelijk uitgewerkte verhaallijnen, maar hoopt gewoon dat de kijker niet aandachtig genoeg is om de clou te doorzien. En wanneer de onthulling dan toch geïntroduceerd wordt (gelukkig geen belachelijke twists), dan moet de kijker al heel hard zijn best doen om bepaalde zaken door de vingers te zien. De ontknoping is veel te goedkoop, totaal niet waterdicht en ook een vervelende anticlimax na de opbouw van de film. Een thriller die zijn clevere mechanismen en krullende mysteries zo in de kijker zet, kan het zich echt niet permitteren om met zo'n flauwe oplossing op de proppen te komen. In een aflevering van een doordeweekse politieserie raak je daar misschien mee weg, maar van een high profile langspeelfilm verwacht je toch net iets meer intelligentie en plausibiliteit. En de futloze regie van Hoblit (we hebben één vermeldenswaardig shot gevonden: de tuimelende camerabeweging bij de crime scene) verdoezelt nu ook niet bepaald de zwaktes van het scenario.

En dan zitten we nog met het probleem dat de cast nogal dunnetjes uitgewerkte personages heeft gekregen. Vooral Gosling zit opgezadeld met een overbodige nevenplot omtrent z'n nieuwe bazin (niet bijster overtuigend vertolkt door icy blondine Rosamund Pike). Uiteraard bedoeld om de thematiek en de moraal van zijn personage interessanter te maken (wat wordt het, een carrière of rechtvaardigheid?), maar het klikt niet, net omdat de personages weinig meer zijn dan radertjes in de machinale plot. Zelfs de immer betrouwbare David Strathairn kan daar weinig verandering inbrengen met zijn veel te kleine bijrolletje.

'Fracture' is een aanvaardbaar maar ogenblikkelijk vergeetbaar wegwerpfilmpje dat vooral zal scoren bij de liefhebbers van het genre. Het is bijlange niet zo slim (de affiche spreekt van een super intelligent thriller, juist ja) als het denkt te zijn, maar de hoofdrolspelers doen hun best om er toch nog iets van te maken. Maar dan nog kunt u gerust wachten op de dvd, waar deze wisselvallige 'Fracture' zich veel meer thuis zal voelen dan op het veel te grote bioscoopscherm.

Fracture
VS / 2007
Regie: Gregory Hoblit