Failure to Launch

1.0
Peter De Backer - 24 maart 2006

Soms komt er zo eens een romantische komedie in de zalen waar je uiteindelijk toch door verrast wordt. Je verwacht de meest ergerlijke, zeemzoeterige clichévertoning zoals er al honderden zijn gepasseerd en dan moet je toegeven dat deze eigenlijk aardig meevalt. Het spijt me dan ook heel erg dat ik u moet meedelen dat 'Failure To Launch' niet zo'n film is. Dit is het soort flauwe, totaal ongrappige drek die voor de slechte naam van het romantische comedy genre blijft zorgen. 'Failure to Launch' is het zoveelste inspiratieloze Hollywood-nepproduct dat er van uitgaat dat een vaagweg interessant uitgangspunt en een paar mooie mensen in de hoofdrol voldoende zijn om van een geslaagde romcom te spreken. Niet dus.

Matthew McConaughey speelt Tripp, een gebronsde dertiger die zijn dagen vult met daten, videogames spelen en avontuurlijke uitstapjes met vrienden. De hilarische twist (dat moeten de schrijvers toch gedacht hebben) is echter dat Tripp nog steeds bij zijn ouders woont. Tripp leeft dus een beetje zoals een puber. Ma (Kathy Bates) doet de was en de plas, ze maakt het eten klaar en zorgt ervoor dat hij z'n tussendoortje niet vergeet alvorens hij naar zijn werk vertrekt. De ouders beginnen er echter ook genoeg van te krijgen en huren de professional Paula (Sarah Jessica Parker) in om Tripp het huis uit te verleiden. Zal Paula gevoelens krijgen voor Tripp, zal Tripp een beetje zelfstandiger worden, en hoeveel mensen in de zaal zullen bezwijken onder de karrevracht clichés en voorspelbaarheden? Dat, beste mensen, zijn de prangende vraagstukken die 'Failure To Launch' ons voorlegt.

Conventionele romantische komedies zullen nooit verdwijnen van de lopende Hollywoodband. Ze worden gemaakt met een relatief klein budget en dankzij het veilige karakter trekt het genoeg volk om met de winst minstens twee nieuwe bastaard-romcoms te maken (al dan niet in de vorm van een sequel). Met voldoende talent voor en achter de camera krijg je sporadisch een ontspannend en geslaagd filmpje. Zo viel 'Hitch' opvallend goed mee en ook '50 First Dates' met Barrymore en Sandler was verre van een nucleaire ramp. Deze films blonken misschien niet uit door hun originaliteit maar er was tenminste sprake van wat frisheid, charme en aanstekelijke chemistry tussen de hoofdrolspelers. En dan heb je die andere categorie, de drek, de shit, de dampende fecaliën die zich op de bodem van het cinematisch moeras bevinden. Romantische komedies die nergens moeite doen om de meest voorspelbare cliché's te ontwijken (denk- op eigen risico - maar aan 'Maid in Manhattan', 'The Wedding Date' en 'Two Weeks Notice'). 'Failure To Lauch' past met veel gemak in dat nu al eindeloze rijtje. Alle nummertjes die al eens aan bod zijn gekomen in andere (slechte) romcoms worden hier nog eens opgevoerd. En de makers beseffen maar al te best dat ze hetzelfde liedje voor de zoveelste keer laten afspelen. Feit is dat iedereen na vijf minuten weet hoe deze film zal aflopen en geloof me, de weg naar die voorspelbare ontknoping is saai, traag en lang.

Laten we een paar van de vele problemen in deze film eens onder de loep nemen. Eén, het uitgangspunt. Een enthousiaste dertiger die nog steeds onder het dak van zijn ouders woont. Ik kan begrijpen dat zoiets op papier aardig wat potentieel biedt. Maar het is dan wel de bedoeling dat je dat concept ook uitwerkt. In deze film wordt er zo goed als niets grappig of spitsvondig bedacht bij dat uitgangspunt.

Twee, de personages. Tripp is een normale dertiger waar eigenlijk niks mis mee is. Hij wil gewoon nog wat plezier beleven in het leven. Aan de andere kant is hij dan weer veel te oppervlakkig uitgetekend om echte sympathie te wekken (iets wat Steve Carell met veel gemak wist te bereiken in 'The 40-Year Old Virgin'). McConaughey heeft wel wat uitstraling, maar veel gevoel voor komische timing kan ik onze gebronsde held toch niet toeschrijven. Als je dan nog eens opgezadeld bent met een tam scenario, dan kan je als acteur niet veel meer doen dan lachen en mooi wezen. Hetzelfde verhaal gaat op voor Paula, vertolkt door de lichtjes overschatte Sarah Jessica Parker. Paula wordt verondersteld een berekende, koude tante te zijn die alles onder controle heeft, maar valt al door de mand nog voordat de opening credits afgelopen zijn.

De nevenpersonages zijn gelukkig iets leuker om naar te kijken. Vooral Zooey Deschanel (die we nog kennen uit 'Almost Famous' en 'The Hitchhiker's Guide to the Galaxy') weet te charmeren als de screwy sidekick van Paula.

Een derde (en we zullen het daar dan ook maar bij laten) grote fout van 'Failure To Launch' is de geforceerde manier waarop er komische set-pieces worden aangebracht. De film bevat namelijk een soort running gag waar Tripp tijdens zijn avontuurlijke uitjes steeds wordt aangevallen door dieren. Hij krijgt het aan de stok met een eekhoorn, een hagedis en zelfs een dolfijn. Bizar op z'n minst. De schrijvers waren blijkbaar totaal onbekwaam om iets leuks te doen met het hoofdconcept en zochten dan maar hun toevlucht tot deze compleet misplaatste humorpogingen.

Het enige gewaagde aan 'Failure To Launch' is ongetwijfeld de filmtitel. Met zo'n titel daag je de critici wel heel hard uit om geen flauwe woordspeling boven te halen om de film af te breken. Dat zou bijna even cliché en goedkoop zijn als de film zelf. Bij deze mag u zelf een leuke bedenken. Van een sisser gesproken, niet?

Failure to Launch
USA / 2006
Regie: Tom Dey