Final Destination 3

4.0
Peter De Backer - 21 maart 2006

Wie had ooit gedacht dat ze van het eenvoudige concept 'tieners komen op volstrekt ongeloofwaardige maar hoogst amusante en bloederige wijze om het leven' een heuse franchise konden maken? Regisseur James Wong slaagde er nochtans in - de 'Final Destination'-serie die hij tot leven riep biedt een keur aan afgehakte lichaamsdelen en andere bizarre overlijdens. Het is verre van grote kunst en de originaliteitsbron begint ook stilaan droog te lopen, maar toch valt er af en toe nog smakelijk te lachen met deze derde aflevering in de reeks.

In deze episode wordt er nog minder moeite gedaan dan in de eerste twee 'Destination'-films om een ietwat degelijke plot en samenhangende verhaallijn voor te stellen. Maar kom, laat ik u de ongelooflijk slimme premisse van deze campy sequel zeker niet onthouden.

In deel één hadden we de vliegtuigcrash (die effectief spannend en eng was), dan kregen we het volledig 'over the top', maar o zo heerlijke kettingbotsing-ongeluk en deze keer trekken we naar de kermis om op een nogal verdacht uitziende achtbaan te springen. Uiteraard loopt het allemaal een beetje fout en nog voor je goed en wel in je zeteltje bent genesteld vliegen de achtbaankarretjes al over het scherm…dolletjes.

De overlevenden, of beter, de tieners die door toeval en door de wijze raad van een wild orakelende brunette niet op de rollercoaster zijn gegaan, hebben al snel door dat je de Dood niet zo makkelijk bij het pietje kan nemen. Er steekt een mysterieus briesje op, de radio verspringt op onverklaarbare wijze naar andere zenders en ons 'zienertje' van dienst staart af en toe vaag in het ijle alvorens ze met een nieuwe aanwijzing voor de wish list van de Dood op de proppen komt. Vindingrijk bloedvergieten is, dat spreekt vanzelf, niet ver af.

De 'Final Destination'-films hebben het nooit moeten hebben van een deftige plot, goed uitgetekende personages of enige vorm van logica. Daarvoor kijk je ook niet naar deze films. Dit zijn conceptfilms: tieners ontkomen met veel geluk hun dood en de Dood zal met veel plezier zijn nalatigheid weer goedmaken door het jonge gepeupel met veel creativiteit naar de andere kant te begeleiden. Eén voorwaarde: het moet vettig en prettig gebeuren. Een echte horrorfilm kan je dit dan ook niet noemen. 'Final Destination 3' kan je nog het best, heel toepasselijk, vergelijken met een rit op de achtbaan. Telkens wanneer iemand het loodje legt krijgen we een overkopje op de rollercoaster. Het is een beetje spannend, een paar seconden misschien wat eng maar het is vooral dolle pret. Ik mag er niet aan denken die pret te vergallen door te zeggen op welke gruwelijk leuke manier de enthousiaste death-cheaters dan toch om het leven komen. Maar laat uw verbeelding maar al eens lustig werken wanneer ik u de woorden 'zonnebank' en 'domme blondjes' toefluister.

Nuja, dit klinkt allemaal misschien wel leuk (en dat is het ook wel als je met de juiste ingesteldheid kijkt), maar dit neemt niet weg dat deze derde 'Final Destination' ook aan vermoeidheidssymptomen begint te lijden. In vergelijking met de eerste twee films komen de tieners toch net iets minder amusant en vernuftig om het leven. De inspiratie begint duidelijk leeg te lopen en voor dit soort film is zoiets fataal. Vooral wanneer regisseur Wong totaal ongepaste verwijzingen naar de eerste film begint te gebruiken valt deze rollercoaster meer dan eens stil. En wie ooit eens een paper moet schrijven over stereotiepe tieners in horrorfilms, moet zeker dit exemplaar onder handen nemen: spierbundels die zich groter dan God en Dood wanen, het verlegen kneusje, de geile viespeuk, de vriend die wel begrijpt dat het allemaal lastig is, een goth-koppel en uiteraard de nu al beruchte domme blondjes. Het mag dan wel allemaal met de knipoog bedoeld zijn, het blijven domme, holle personages waar toch echt wel iets slimmers mee kon gedaan worden.

Is 'Final Destination 3' een goede film? Neen, verre van, maar de makers weten gelukkig maar al te goed dat ze met iets vrij onnozels bezig zijn en die zelfrelativering merk je maar al te goed. Je mag dus met een gerust hart op de dvd wachten. Wanneer je deze film dan toch gaat huren voor een 'splatternight' met vrienden, vergeet dan zeker niet te stoppen bij de lokale nachtwinkel voor bier…je zult het nodig hebben!

Final Destination 3
USA / 2006
Regie: James Wong