King Kong

3.0
Dennis Van Dessel - 16 december 2005

Even een korte voorspelling van wat de nabije toekomst zal brengen (ik laat al eens graag het orakel in mijzelf los): 'King Kong', het nieuwe extravaganza van 'Lord of the Rings'-regisseur Peter Jackson, zal tijdens de komende weken massa's volk lokken. Zoveel zelfs, dat elke kleinere film die zich een plaatsje in de multiplex wist te veroveren, ervoor zal moeten verdwijnen - ze zullen eens voor twintig man 'Le Temps Qui Reste' blijven vertonen terwijl er tweeduizend klaarstaan voor deze. Wég gevariëerde programmering, dus. Op imdb zullen fanboys van overal ter wereld de film binnen de kortste keren in de top 20 stemmen en eens de reuzenaap de bioscoop eindelijk verlaten heeft, zullen we eerst een vanilla-dvd krijgen, dan een special edition, dan een extended special edition, dan een ultimate extended edition en dan een ultimate extended special edition. Allemaal verkrijgbaar mét en zonder action figure. Jaja, de marktwaarde van deze 'Kong' is enorm, maar ik vraag me maar af hoe lang het zal duren voordat er iemand achter komt dat de keizer geen kleren aan heeft.

Het verhaal is in principe onveranderd gebleven sinds 1933, toen Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack hun origineel maakten. Jack Black speelt Carl Denham, een megalomane regisseur die dik in de problemen zit met z'n laatste productie: zijn leading lady is het afgetrapt, hij heeft geen script en de studio wil nog het liefst de hele film schrappen. Denham zelf ziet het echter groots: hij heeft een kaart gevonden naar Skull Island, een mysterieus eiland waarvan nog nooit iemand levend is teruggekeerd. Andere mensen zouden dat een rationele reden vinden om ervan weg te blijven, maar Denham wil er zijn magnum opus gaan draaien. Hij onmoet Ann Darrow (Naomi Watts), een vaudeville-actrice die zonder werk zit en rekruteert haar om vierklauwens naar Skull Island te vertrekken. Ook aan boord van het schip is Jack Driscoll (Adrien Brody), de schrijver van de film. En nu mag u drie keer raden wat voor een beest er op Skull Island blijkt te wonen en op wie dat beest verliefd wordt.

Inhoudelijk is er dus maar weinig nieuws onder de zon. Wat wél nieuw is, is dat Peter Jackson voor ditzelfde verhaaltje, dat Cooper en Schoedsack op 100 minuten verteld kregen, maar liefst drie uur nodig heeft. Je hoeft geen specialist te zijn in de narratologie om te begrijpen dat de plot van 'King Kong' in feite uit drie grote delen bestaat, drie bewegingen: de set-up van het verhaal in New York, inclusief de reis naar Skull Island. Dan het hele segment op het eiland. En tenslotte de terugkeer naar de VS, waar Kong op de Empire State Building mag kruipen om daar spectaculair ten onder te gaan. Dat is alles dat er in essentie gebeurt in het verhaal van 'King Kong', dat is de reis die de personages meemaken. Om aan elk van die delen een half uur (of misschien iets meer) te spenderen, is redelijk. Als je er telkens een uur mee bezig bent, dan mag je zeker zijn dat je érgens over de schreef bent gegaan.

En hier is dat bij de actiescènes. Peter Jackson doet dat graag, actiescènes filmen, en het valt eraan te merken - er zit er namelijk geen enkele in die korter dan vijf minuten duurt, en meestal bevinden we ons in de regionen van de tien minuten of nóg langer. Kong die vecht met drie dinosaurussen tegelijk, Adrien Brody die Naomi Watts uit zijn harige knuist gaat redden, de finale in de straten van New York... Akkoord, dat zijn allemaal verplichte nummers, maar waarom moet je daar iedere keer zo lang mee bezig zijn? 'The Lord of the Rings' had ook zo z'n langdradige segmenten, maar op z'n minst had je nog het gevoel dat je naar een verhaal van epische proporties aan het kijken was, met veel personages en een hele serie verschillende plotlijnen. 'King Kong' daarentegen, is zo rechtlijnig als het maar kan worden en er zijn al bij al maar drie belangrijke personages. De enige reden waarom deze film drie uur duurt, is omdat Jackson niet wilde (of niet kón) ophouden met z'n actiescènes. Nóg een dinosaurus, nóg wat gore insecten, nóg wat auto's die aan gort worden geslagen, nóg, nóg, nóg. Het gevolg is dat je 't na pakweg twee uur stilaan beu begint te worden. Peter Jackson moest zich na z'n successen met de 'Rings'-films tegenover niemand nog verantwoorden en heeft zich dan ook net zoveel zitten uitleven achter z'n computer als hij zelf wilde. Ergens had een bekwame monteur hem moeten vertellen dat less is more.

Overigens zijn die fel gelauwerende digitale effecten niet altijd even naadloos in de film verwerkt. Kong zelf ziet er geloofwaardig uit, ja, maar een scène waarin Jack Black, Adrien Brody en enkele nevenfiguren op de loop moeten gaan voor een op hol geslagen kudde dino's, is dan weer heel andere koek. Dat is misschien een probleem dat te wijten is aan de vooraf bepaalde release dates: Jackson wist nog voor hij begon te draaien wanneer z'n film moest uitkomen, en dan mocht iedereen op z'n kop gaan staan, de film moést op 14 december de zalen in. Die dino-scène is daar duidelijk een slachtoffer van.

Van personages is er nauwelijks sprake: Naomi Watts speelt hier een gillend en krijsend decorstuk, van wie we enkel te weten komen dat ze aan het begin van de film honger heeft en dat aan het einde haar kapsel nog steeds in model ligt, ondanks de wind bovenop de Empire State. Adrien Brody is dan weer een schrijver die... euhm... wel ja, die schrijft en daarna de held uithangt in een onderlijveke. De enige die iets interssanter is, is Jack Black als charlataneske filmregisseur, gewoon omdat hij een slecht karakter heeft. Het probleem met de personages is niét dat de acteurs het slecht spelen - wel in tegendeel, ze doen allemaal moedig hun best - maar wel dat er daar gewoon geen rollen zijn. Andy Serkis, die eerder al Gollem speelde in 'Lord of the Rings', heeft zijn lichaam deze keer ter beschikking gesteld als blauwdruk voor de digitale aap, en eigenlijk heeft hij daarmee de rol met de meeste emotionele diepgang. Kun je nagaan.

Ach ja, het zal vast wel weer reacties régenen van mensen voor wie 'King Kong' het hoogtepunt van het cinemajaar betekent, maar mij doet dit niks. Het is een veel te lang uitgesponnen speciale effectenshow met af en toe een zeer mooi plaatje (de openingsmontage doet nog het beste vermoeden) en af en toe eens een leuke grap (Kong die op het einde elke blondine op straat vastgrijpt en achteloos weggooit wanneer het Watts niet blijkt te zijn). Ik troost mij met de gedachte dat dit soort film doorgaans na een paar jaar wel wordt ontmaskerd voor wat het echt is: gebakken lucht.

King Kong
USA-NZ / 2005
Regie: Peter Jackson