Fantastic Four

2.0
Dennis Van Dessel - 25 juli 2005

'Fantastic Four' is een film die de stelling bewijst dat rip-offs zowaar beter kunnen zijn dan het bronmateriaal. Stan Lee creëerde het comic book in 1961, twee jaar voor de 'X-Men' eraan kwamen en slechts enkele jaren na de geboorte van Brad Bird, de regisseur van 'The Incredibles'. Voor 'X-Men' recycleerde Stan Lee zelf het concept van een ensemble aan superhelden met elk hun eigen bovennatuurlijke krachten, in 'The Incredibles' ging Bird vrolijk de speciale vermogens van zijn hoofdpersonages bij de Four jatten. En toch wisten die beide films, ook al waren ze dan (op z'n minst gedeeltelijk) rip-offs, een levendigheid en intelligentie te tonen die hier ver te zoeken is. Regisseur Tim Story, eerder verantwoordelijk voor 'Barbershop' en de Amerikaanse remake van 'Taxi' (films die u natuurlijk allemaal hebt gezien en waar u immens van hebt genoten), neemt hier een premisse waar hij potentieel een fantastisch crap-o-rama van had kunnen maken, en laat die vervolgens over de loop van twee uur volledig leegbloeden. Je moet het maar kunnen.

De plot (dit wordt lachen): Reed Richards (Ioan Gruffudd, een man waarvan ik gewoon wéét dat z'n naam een anagram is van iets, maar ik kan er maar niet achterkomen van wat) is een wetenschapper die bij z'n oude studiemakker Victor Von Doom (Julian McMahon) geld gaat afbedelen om een expeditie te organiseren naar de ruimte. Daar zal immers binnenkort een soortement radioactieve wolk passeren die aangewend kan worden voor het welzijn der mensheid - Richards hoopt blijkbaar via die wolk geneesmiddelen te vinden tegen kanker, aids en Hugo Coveliers, zoiets. In ruil voor een flinke portie van de opbrengst gaat Von Doom akkoord en samen met de pragmatische Ben Grimm (Michael Chiklis), de mooie Sue Storm (Jessica Alba, die erin slaagt om het meubilair niet omver te lopen) en haar heethoofdige broer Johnny (Chris Evans) verlaten ze dit aards tranendal om irritant te gaan wezen in de ruimte.

Daar komen ze echter op nogal hardhandige manier in aanraking met de wolk, die, zo blijkt achteraf, "hun DNA-structuur fundamenteel verandert". Eens de vijf fotogenieke wetenschappers weer op aarde zijn, blijkt Richards zichzelf immers tot in het oneindige te kunnen uitrekken (hallo, Elastigirl uit 'The Incredibles'), kan Sue zich onzichtbaar maken en een beschermend krachtveld genereren (krék Violet uit diezelfde film), heeft Johnny de kracht om zichzelf in brand te steken (ik herkende vaag Cyclops uit 'X-Men') en is Grimm veranderd in een supersterk stenen monster (de enige parallel die ik hier kon opmerken, was die met de Stone Eater uit 'The Neverending Story'). Victor Von Doom, op zijn beurt, verandert langzaam maar zeker in een man van staal. Uit de naam "Von Doom" leidt u echter, zonder gebruik te maken van externe hulplijnen of toevallig aanwezige familieleden, af dat hij: a) een goeie; b) een slechte is. Antwoorden op deze meerkeuzevraag worden tot 1 augustus 2005 aanvaard via e-mail. Een onschuldige hand zal de winnaar trekken, die in aanmerking komt voor een gratis lobotomie.

In vergelijking met recent uitgekomen comic book-movies als 'Batman Begins' en 'Sin City' (hoewel die laatste film eigenlijk hors catégorie is), komt 'Fantastic Four' al gauw over als een haastig afgeraffeld secundair werkje. De acteurs zijn - op hun best - b-list; de grootste ster van de show is Jessica Alba, en hoeveel mensen hadden van hààr gehoord voordat ze haar middenrif toonde in 'Honey' en haar décolleté in 'Sin City'? Voor het overige krijgen we voornamelijk veel tv-acteurs die hier proberen een overstap naar het grote scherm te forceren, zonder echt blijk te geven van een noemenswaardige dosis talent. Ioan Gruffudd (en dat kan toch onmogelijk een échte naam zijn?) komt er nog het meest bekaaid vanaf - hij heeft de ondankbare rol van straight man, de ernstige wetenschapper die onder alle omstandigheden het hoofd koel houdt, en bijgevolg is hij een doodsaai personage om naar te kijken. Chris Evans is ronduit ergerlijk als de arrogante Johnny Storm (een superheld met de persoonlijkheid van zo'n vreselijke macho-twintiger die elk weekend naar een vunzige discotheek trekt in de hoop een griet te scoren, u kent het type wel) en Jessica Alba bewijst hier dat haar acteerprestaties makkelijker te verteren zijn wanneer ze onzichtbaar is. Blijft daar Michael Chiklis, die moedig probeert om de meubelen te redden door als enige een beetje menselijkheid in z'n rol te leggen.

Ook het scenario verraadt het feit dat dit haastig werk was - Tim Story besteedt de helft van z'n film aan een oneindige set-up, en eens de personages en hun krachten dan toch op hun plaats zitten, slaagt hij er niet in om een aannemelijke vijand te bedenken voor zijn helden. Victor Von Doom is in essentie niets meer dan een gefrustreerde zakenman die een slechte dag op de beurs heeft meegemaakt en dan maar zijn frustraties afreageert door iedereen neer te bliksemen die zijn pad kruist. Over 'Batman Begins' kloeg ik dat er teveel verhaallijnen waren, teveel schurken met teveel motivaties, maar het gebrek aan dat alles in 'Fantastic Four' is belachelijk. Er lijkt nauwelijks iets op het spel te staan, er is geen enkele ontwikkeling. Het lijkt wel alsof de scenaristen de film hadden geschreven tot op het punt waarop alle helden geïntroduceerd zijn, om vervolgens tot de vaststelling te komen dat ze nog een veertigtal minuten te vullen hadden. Waarna ze dan maar snel iets in elkaar geflanst hebben waarvan ze hoopten dat het goed genoeg zou zijn. Niet dus. Dat één van die scenaristen Mark Frost is, ooit samen met David Lynch de schrijver van het fantastische 'Twin Peaks', is ronduit onrustwekkend.

Blijft daar nog een montage die soms de onsterfelijke omschrijving "kut met peren" oproept ("Blij dat we door dat politiekordon zijn geraakt," horen we één van de personages zeggen, terwijl we absoluut niet hebben gezien hoé ze dat hebben gedaan), en dialogen die om te gillen zijn. "Johnny is altijd al een heethoofd geweest," zegt Sue Storm over haar broer, kort nadat die weer eens in vlammen is uitgebarsten. Làchen, mensen, làchen!

Ik zal wel weer de gebruikelijke reacties krijgen van mensen voor wie ik "m'n verstand op nul moet zetten en gewoon genieten" en blablabla. Whatever. Als 'Spider-Man', 'X-Men' en zelfs 'Batman Begins' erin slagen om degelijk amusement te bieden waarvoor je je hersenen niét in de koelkast moet stoppen, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn voor 'Fantastic Four'? Zelfs van comic book movies mag je nog minimale verwachtingen hebben.

Fantastic Four
Regie: Tim Story
Scenario: Mark Frost; Michael France