Hitch

4.0
Dennis Van Dessel - 09 maart 2005

Laat ons even eerlijk zijn: niets is zo erg als op een date gaan. Meestal kun je niet zelf kiezen waar je naartoe gaat, je moet letten op je kleding, op je uiterlijk, op wat je zegt, op wat je doet en bovenal op hoe je die dingen zegt en doet. Zo'n hele avond is een strategische poging om jezelf te verkopen aan een ander persoon en alsof dat nog niet erg genoeg is, krijg je overal dan nog eens de vreselijke tip te horen: wees gewoon jezelf. Wees geestig, maar hang niet de clown uit. Wees galant, zonder te zitten slijmen. Jezelf dus. Geen probleem.

Om u alvast een eind verder op weg te helpen, maakte regisseur Andy Tennant 'Hitch', een schadeloos romantisch komedietje waarin Will Smith Alex 'Hitch' Hitchens speelt, een zogenaamde date consultant. Mannen die te verlegen of onaantrekkelijk zijn om de vrouw van hun dromen uit te vragen, komen naar hem toe om de nodige richtlijnen te ontvangen - die broek gaat niet samen met die schoenen, luister naar wat een vrouw te zeggen heeft in plaats van naar haar borsten te staren, als je wilt kussen ga je negentig procent van de weg naar haar toe en je laat haar de laatste tien procent afleggen en bovenal: onthaar je rug af en toe eens. Zelf is Hitch echter een verstokte vrijgezel wat, zoals iedereen weet, een eufemisme is voor een zielepoot die niet aan een lief geraakt (neem dat maar aan van een verstokte vrijgezel).

We volgen Hitch terwijl hij aan het werk gaat met Albert (Kevin James), een nogal mollige, sullige accountant die verliefd is geworden op Allegra Cole (Amber Valletta), een bloedmooie miljonaire voor wie hij de boeken bijhoudt. Hitch leert Albert hoe hij een eerste contact moet leggen en waar hij op moet letten als hij een kans wil maken, maar ondertussen heeft de liefdesdokter het zelf moeilijk met zijn nieuwe vlam, roddelcolumniste Sara (Eva Mendes). Terwijl Albert en Allegra steeds meer voor elkaar gaan voelen, blijft Hitch worstelen met die éne vrouw bij wie z'n trucjes en technieken niet blijken te werken.

Een film als 'Hitch' heeft natuurlijk zeer bescheiden doeleinden: Andy Tennant heeft hier niets anders willen afleveren dan een ietwat charmante first of second date-movie, die achteraf met de eerste fles wijn weer helemaal is doorgespoeld zodat u verderkunt met de avond. Op die manier bekeken veronderstel ik dat de prent nog niet zó slecht scoort: Will Smith zet z'n meest fotogenieke glimlach op en struint moeiteloos door de hele film, zonder ooit naar de hoogste versnelling te moeten schakelen. Het is weer even wennen om Smith in een film te zien opdagen zonder dat er overal auto's en gebouwen de lucht in vliegen, maar dit soort van light comedy is tenslotte het genre waarin hij is opgegroeid en hij kàn dit nog altijd.

Bovendien zitten er, zeker tijdens het eerste uur, een aantal leuke momentjes in 'Hitch': een montage aan het begin waarin we een resem toevallige ontmoetingen zien, uiteraard zorgvuldig geënsceneerd door Hitch zelve. Een chaotisch telefoongesprek tussen Albert en Allegra. Een basketballmatch waar ze samen naartoe gaan. Oké, erg geïnspireerd kun je dat allemaal niet noemen - niemand zal durven beweren dat het warm water hier opnieuw wordt uitgevonden. 'Hitch' is van a tot z voorspelbaar, maar dat is dan ook waar de makers op rekenen: op de vertrouwdheid van de formule. En binnen de grenzen van wat die formule toelaat, is dit een aanvaardbaar filmpje.

Van de vier hoofdacteurs is het vooral Kevin James die een indruk achterlaat: hij speelt hier een sympathieke loser, iemand die er absoluut niet voor gemaakt is om het meisje te krijgen of de romantische held te spelen, maar die nu toch verliefd is geworden en besluit om ervoor te gaan. Right on! Het heeft iets liefs om hem samen met Amber Valletta te zien - in het echte leven zie je nooit zo'n mooie vrouw met zo'n doodgewone, volstrekt middelmatige man rondlopen (of die man moest al bijzonder veel geld hebben), maar daarvoor gaan we naar dit soort films kijken: om te geloven dat het mogelijk is.

Tot zover het goeie nieuws. Het slechte nieuws is dat Eva Mendes verdacht houterig staat te acteren - de relatie tussen haar en Will Smith is lang niet zo interessant als die tussen James en Valletta. Bij het nakijken van haar naam op filmbijbel imdb, merkte ik dat ik nu bezig ben aan m'n zesde bespreking van een film met Mendes, maar niet één keer had ik haar aanwezigheid specifiek opgemerkt of gelinkt aan een optreden in een vorige film. Dat moet een teken zijn, ofwel van mijn slecht geheugen, ofwel van het feit dat Mendes gewoon een onmemorabele actrice is.

Bovendien is 'Hitch' een film die maar liefst 118 minuten aansleept om een verhaaltje te vertellen dat zeer comfortabel op 90 minuten uitgelegd had kunnen worden. Dit soort van vederlichte komedietjes moeten al een heel goede reden hebben om het langer te rekken dan anderhalf uur, en die heeft men hier niet. Het hele laatste half uur van 'Hitch' is enkel een serie voor de hand liggende, immens gevoelige conversaties waarin zielen worden blootgelegd en misverstanden uit de wereld worden geholpen. Hadden ze dat niet een beetje sneller kunnen afhandelen? Tenslotte weet je in dit genre al lang op voorhand hoe het zal aflopen - het minste dat de regisseur kan doen, is dan genoeg respect hebben voor het publiek om dat te erkennen en niet al te veel tijd te besteden aan de meer obligate aspecten van z'n scenario. De ontroerende monoloog op het einde, daar kun je niet buiten, veronderstel ik, je moét die nu eenmaal hebben. Maar als je dat dan weet, haast je dan een beetje om voorbij dat punt te geraken. Tegen de tijd dat het zover is, zit je publiek toch al stilaan te wachten tot ze hun jas mogen aandoen en vertrekken.

'Hitch' is een tamelijk onderhoudend filmpje dat min of meer doet wat het moet doen. Ik vind het een onmogelijke opgave om hier erg enthousiast over te zijn, maar wie weet, met de vrouw/man van uw dromen in het zeteltje naast u, twee handen grabbelend in dezelfde doos popcorn, kan ik mij voorstellen dat u de voorspelbaarheid er gewoon bijneemt.

Hitch