Shrek 2

6.0
Dennis Van Dessel - 20 juni 2004

In de VS is het commerciële succes nu al zo overweldigend dat delen drie en vier alvast het groene licht hebben gekregen, en vanaf deze week kunt ook u uw jengelende kroost weer anderhalf uur stil krijgen: 'Shrek 2', de allicht onvermijdelijke sequel op het monstersucces uit 2001, is gearriveerd. De gevaren die aan een dergelijk project verbonden waren, spreken voor zich: hoe hou je het concept fris voor een tweede keer? Hoe vermijd je herhalingen? Hoe geef je het publiek al die dingen die ze leuk vonden in de eerste film, zonder dat het ontaardt in plagiaat? Voor het grootste deel hebben de regisseurs (Andrew Adamson, Kelly Asbury en Conrad Vernon) deze tweede horde met stijl genomen - er zijn problemen met de film, ja, maar niets dat niet gemakkelijk vergeten wordt eens de prent op kruissnelheid komt en de grappen elkaar beginnen op te volgen. Ik begin me alleen stilletjes vragen te stellen of het met nóg eens twee vervolgen wel zo goed zal aflopen.

Aan het einde van de eerste film zagen we Shrek (Mike Myers) en prinses Fiona (Cameron Diaz) de zonsondergang tegemoet rijden na hun huwelijk, om nog lelijk en gelukkig te leven. Na hun huwelijksreis komen ze echter thuis om een uitnodiging te vinden van Fiona's ouders - de koning en koningin van Far, Far Away willen hun nieuwe schoonzoon wel eens ontmoeten. Dik tegen zijn zin laat Shrek zich meesleuren naar zijn schoonouders (stemmen van John Cleese en Julie Andrews), met op z'n hielen natuurlijk de onvermijdelijke Donkey (Eddie Murphy). De confrontatie met het koninklijke paar is bepaald geen succes, maar het voedselgevecht dat Shrek uitvecht met de koning, is nog niets vergeleken met Fiona's achterbakse, tirannieke Fairy Godmother (stem van Jennifer Saunders). Deze dame, die grossiert in toverdrankjes en een voorliefde heeft voor chauffeurs met een lekker kontje en fast-food, is namelijk de moeder van Prince Charming (zo héét die kerel gewoon), een door z'n eigen uiterlijk geobsedeerde, narcistische fat die net te laat was om Fiona zelf uit haar toren te redden. De Fairy Godmother krijgt de koning zover om een plan te beramen Shrek te vermoorden, zodat Fiona alsnog met Prince Charming kan trouwen.

Eén van de zwaktes van 'Shrek 2', is dat dit verhaaltje in principe weinig voorstelt - in plaats van opnieuw te beginnen met een heel nieuw avontuur dat losstaat van wat we zagen in de eerste film, lijkt 'Shrek 2' eerder een epiloog aan het vorige verhaal. De plot van 'Shrek' was eenvoudig, een klassiek 'ridder gaat dame in nood helpen'-verhaal, met dan natuurlijk de twist dat de ridder groen was en aartslelijk. Maar het kon dienen - het was een strak gestructureerd verhaal, dat van punt a naar punt b ging. En hoeveel grappen en komische situaties er ook werden ingebouwd, je had steeds het gevoel dat de film in beweging bleef, dat het allemaal ergens naartoe ging. In het geval van 'Shrek 2' had ik dat gevoel minder - de structuur was minder sterk, het duurt te lang voordat je echt weet wat nu bedoeling is en waar de filmmakers ons heen willen leiden.

Bovendien lijdt de film enigszins onder het feit dat Shrek zelf plots veel aaibaarder is geworden - in de eerste film was hij een knorrige rotzak die van niemand iets moest weten. Nu is hij een lieverdje geworden, die niet langer handelt uit zelfbelang (al die sprookjesfiguren uit z'n moeras wegkrijgen), maar... tja... uit liefde voor Fiona. Heel mooi voor hem, maar dat slecht karakter was wat Shrek ànders maakte dan alle andere animatiehelden, zijn originaliteit hing daar voor een groot deel mee samen.

Dat is het slechte nieuws. Het goeie nieuws is dat 'Shrek 2', ondanks de problemen met het verhaal en het hoofdpersonage, nog steeds een bijzonder geestige film is. Nog meer dan in het origineel, krijgen we hier een massa aan filmreferenties ('Lord Of The Rings', 'From Here To Eternity', 'Mission: Impossible' en ga zo maar door), gekoppeld aan vaak erg spitsvondige verwijzingen naar het Amerika van vandaag. Far, Far Away is bijvoorbeeld een kloon van Beverly Hills, Shrek en Donkey worden opgepakt door de ordediensten (een stel ridders) en worden gefilmd voor een tv-programma getiteld: 'Knights' en het bal dat wordt ingericht ter ere van Shrek en Fiona wordt live uitgezonden op het E-Channel, met commentaar van een hese dame die verdacht veel gelijkenissen vertoont met Joan Rivers.

En zo gaat dat dan: 'Shrek 2' is een bombardement aan grappen, sommige recht in de roos, sommige net ernaast, doorspekt met onophoudelijke referenties aan de popcultuur. Hoewel producerende studio Dreamworks de venijnige grapjes richting Disney ditmaal beperkt houdt (de kleine zeemeermin wordt wel opgevreten door haaien, maar voor het overige houden ze het nogal binnen de perken), blijft de humor van 'Shrek 2' regelmatig op het randje van wat je kunt doen in zo'n tekenfilm - Pinokkio blijkt een vreemde voorliefde te hebben voor damesondergoed. Tijdens de finale wordt de Gingerbread Man de lucht in geworpen - hij zweeft onder de rokken van de Fairy Godmother heen, kijkt naar boven en reageert: 'I see Paris, I see France...' Benieuwd hoe ze dié gag hebben vertaald voor de Nederlandse versie. Dat soort van momentjes zul je tot voor een paar jaar niet hebben gezien in de gemiddelde Amerikaanse tekenfilm, maar hier worden ze vrijwel naadloos in de film verwerkt. Voor volwassenen bieden ze een reden om zelf van de prent te genieten, voor kinderen gaan ze zo snel dat ze vaak niet eens zullen worden opgemerkt.

Wat het stemmenwerk betreft profiteert 'Shrek 2' van twee notenswaardige nieuwkomers: Antonio Banderas heeft de leukste rol als de Gelaarse Kat (Puss In Boots) - een meedogenloze huurmoordenaar, maar ook een schattig poesje. En Jennifer Saunders is vaak hilarisch als de Fairy Godmother: "Assepoester, Doornroosje, Roodkapje, Rapunzel, Hans en Grietje, Pretty Woman... Weet je wat die allemaal gemeen hadden? Er deden géén ogers in mee!" Kijk, dat vind ik dus grappig.

Als film heeft 'Shrek 2' dus zeker z'n problemen, maar dit soort van prent heeft in de eerste plaats natuurlijk de functie om grappig te zijn, daarvoor bestaat hij. En grappig is het. Of het dat ook zal blijven voor nog eens twee films, is nog maar de vraag.

Shrek 2
Regie: Adrew Adamson; Kelly Asbury; Conrad Vernon
Scenario: J. David Stern; Joe Stillman; David N. Weiss