Amores Perros

8.0
Dennis Van Dessel - 19 september 2003

De openingsscène doet sterk denken aan die van 'Reservoir Dogs' - twee mannen rijden tegen een waanzinnige snelheid doorheen de straten van een vuile grootstad, schreeuwen hysterisch tegen elkaar. Op de achterbank ligt iemand dood te bloeden. In 'Reservoir Dogs' was dat Tim Roth, hier is het een hond. Verschil moet er nu eenmaal wezen.

alt

De wagen behoort toe aan Octavio, een jongeman die in één van de vele sloppenwijken van Mexico City woont, samen met zijn moeder, broer en schoonzus. Zijn broer, Ramiro, is een winkelbediende die wel eens een overvalletje durft te plegen en zijn echtgenote, Susanna, af en toe een pak slaag geeft. Octavio houdt echter van Susanna, en ze spreken af dat hij zal proberen aan genoeg geld te komen om er samen vandoor te kunnen gaan. Om dat geld te verzamelen, gaat hij met zijn hond deelnemen aan de talrijke hondengevechten in de stad.

Dat is het eerste verhaal van 'Amores Perros', dat eindigt met de voornoemde auto-achtervolging en een gigantische crash. Achter het stuur van de andere betrokken wagen zat een beroemd fotomodel, die samenwoont met de redacteur van een goedlopend tijdschrift. De redacteur liet zijn vrouw en kinderen in de steek om met het fotomodel samen te gaan wonen, en net toen hun geluk compleet leek, gebeurt dit ongeval, dat haar schoonheid voor eeuwig verwoest. De gemoederen binnen het koppel komen tot een explosie wanneer het schoothondje van het fotomodel in een gat in de vloer dondert en er enkele dagen lang niet meer onderuit geraakt.

In het derde deel van de film worden de losse eindjes aan elkaar geknoopt via het verhaal van "El Chivo", een huurmoordenaar die als een zwerver op straat leeft met een roedel honden. We zien hoe hij achtervolgd wordt door de geesten van het verleden - de vrouw en het kind dat hij achterliet, vele jaren terug. Hij is getuige van het ongeval aan het begin van de film, en verpleegt de gewonde hond van Octavio. Vanaf dat moment komt er een verandering in zijn leven, en hij wil het moorden en het zwerversbestaan vaarwel zeggen.

alt

Structureel zijn er duidelijke gelijkenissen met het werk van Quentin Tarantino, en dan vooral met 'Pulp Fiction'. Drie verhalen worden door elkaar verteld, met tussenin een tekst die ons aankondigt wiens verhaal we nu gaan volgen. Geweld speelt een grote rol, hoewel het geweld in deze film grotendeels met dieren te maken heeft - de hondengevechten zijn smaakvol gemonteerd, en een tekst aan het begin van de film verzekert ons dat er geen dieren mishandeld werden tijdens het maken, maar ik kan mij voorstellen dat de gemiddelde GAIA-activist hier een paar slapeloze nachten aan zal overhouden.

Het is echter een ode aan de vindingrijkheid en het talent van regisseur Alejandro Gonzales Innaritu, dat 'Amores Perros' meer is geworden dan een zoveelste Tarantino-ripoff; visueel gezien lijkt de film soms eerder gemaakt volgens de Dogma-principes. Een bibberig met de hand vastgehouden camera die lak heeft aan alles wat naar mise-en-scène riekt, en improvisatorisch klinkende dialogen, geven deze film een realistische urgentie.

Let er ook op hoe de stad wordt gebruikt - als 'Amores Perros' één hoofdrolspeler heeft, dan is het wel Mexico City, die wordt voorgesteld als een vuile, groezelige stad, opgetrokken uit vuilbruine kleuren en nauwelijks in te ademen smog. Een stad waarin zowel de diepste armoede en de meest schaamteloze rijkdom terug te vinden zijn.

Het is over die distinctie dat de film voor een groot gedeelte gaat - arm en rijk, en dan nog iemand die in armoede leeft hoewel dat eigenlijk niet nodig is. Alle personages worden aan elkaar gebonden via hun gezamenlijke liefde voor honden, en hoe die dieren hun dromen al dan niet kunnen doen uitkomen, een doel kunnen geven aan hun leven.

alt

Is de boodschap van 'Amores Perros' dan een hoopvolle stem die zegt dat het allemaal in orde kan komen, of een cynische die gewoon aanduidt dat we allemaal op een sneltrein naar de verdoemenis zitten? Geen idee, ik denk eerder dat de film erg pragmatisch is over de menselijke conditie. Inarritu probeert ons gewoon te tonen voor wat we zijn, en dan mogen we zelf onze conclusies trekken. En wat zijn we dan? Vechtende honden, die elkaar afmaken als ze de kans krijgen - maar die ook in staat zijn om liefde en vreugde te voelen en te brengen.

Amores Perros
MEX / 2000
Regie: Alejandro Gonzales Innaritu