Almost Famous

8.0
Dennis Van Dessel - 18 september 2003

118 min. / USA

Waar was u toen u 15 was? Net zoals ik, zat u waarschijnlijk af te geven op uw leerkracht wiskunde, dromend van een opwindend leven... Dat er enkele jaren later ook echt van kwam, dat spreekt voor zich. Niet zo voor Cameron Crowe, die zijn puberteitsjaren grotendeels doorbracht in het gezelschap van dergelijke heerschappen als Neil Young, David Bowie en Lynyrd Skynyrd om interviews af te nemen voor Rolling Stone. 'Almost Famous' gaat over zijn ervaringen tijdens die periode, en het is één van de mooiste films van 2001 geworden.

Crowe's alter ego William, gespeeld door nieuwkomer Patrick Fugit, groeit op onder de hoede van een intellectuele, radicaal alternatieve moeder die 'To Kill A Mockingbird' bespreekt met haar elfjarige zoon en kerstmis viert op een dag in september omdat ze dan zeker is dat het niet "gecommercialiseerd" zal zijn. Williams oudere zus, Anita, houdt het niet langer uit onder de - weliswaar goed bedoelde - bemoeienissen van moeder en rent weg met een vriendje om een stewardess te worden. Hey, dit zijn de late jaren zestig, waarin meisjes er nog van dromen stewardess te worden, oké? Anita laat William achter met een uitgebreide collectie platen ('Tommy' van The Who, onder andere), en een plechtig uitgesproken, zwaar op zijn schouders wegende nalatenschap: someday you will be cool.

Maar die dag lijkt maar niet te willen komen, en tegen de tijd dat hij 15 is, is William nog steeds een mikpunt van spot op zijn school, die schuchter door de gangen flitst en zich uitleeft in zijn droomwereld van muziek. Hij schrijft voor een ondergronds muziekblaadje en wordt opgemerkt door rockcriticus Lester Bangs (een schitterende Philip Seymour Hoffman), die hem opdracht geeft een concert van Black Sabbath te verslaan. Williams aandacht wordt echter meer getrokken door de groep in hun voorprogramma: Stillwater, en wanneer toonaangevend rockblad Rolling Stone hem opbelt, is het Stillwater waarmee hij op tournee wil gaan.

'Almost Famous' is een gedeeltelijk fictieve hervertelling van de jeugd van de schrijver/regisseur, en de persoonlijke band die er bestond tussen de maker en zijn materiaal straalt van elke minuut film af. Crowe weet wie deze mensen zijn, en tegen de tijd dat de film afgelopen is, weten wij het ook. Elk personage heeft - soms onvermoede - dimensies en wordt met veel liefde voorgesteld. Uitschieters zijn Frances McDormand als Williams moeder (don't do drugs!) en Kate Hudson als über-groupie Penny Lane, Williams love interest. Dit was duidelijk een liefdeswerk voor Crowe: liefde voor zijn familie thuis en op tournee, en liefde voor de muziek die alles de moeite waard maakt.

Maar het mooie is net dat je geen specialist van de periode en de muziek moet zijn om van de film te kunnen genieten: tenslotte is dit bij uitstek een door de personages gedreven verhaal, waarin de liefdesdriehoek tussen William, Penny en Russel (gitarist van Stillwater) centraal staat. De muziek is de achterliggende motor en verklaart waarom deze mensen zijn wie ze zijn, maar ook zonder die te kunnen waarderen, blijven de personages voor elke kijker hetzelfde.

Komedies worden steeds uitzinniger; ondingen à la 'Scary Movie' plakken alles op een dusdanig groffe manier in je gezicht dat het uiteindelijk steeds moeilijker wordt om nog gevoelig te blijven voor kleine, maar mooie tragikomische films als deze. De geestige momenten vloeien voort uit de tragische en creëren een goed getroffen ritme. Hier geen wilde ejculaties of genitale doorboringen, maar pareltjes van scènes zoals het I am a golden God-moment. 'Almost Famous' is een film die z'n stem niet hoeft te verheffen om gehoord te worden; heel stilletjes en bescheiden kruipt deze film onder je huid om er te blijven. Het is een immens indrukwekkende prestatie om twee uur lang de dunne lijn tussen emotie en sentiment, tussen humor en tragedie, te blijven bewandelen en nergens uit te glijden. De Tiny Dancer-scène op de bus had aarsvernauwend gênant kunnen zijn, maar het wérkt. En hoe werk je regels tekst als: the only true currency in this bankrupt world is what you share with someone when you're being uncool in je film zonder in meligheid te vervallen? Crowe doet het.

Het mooiste zijn echter de kleine details, die je vaak pas bij een tweede visie opvallen. De manier waarop Jeff Bebe, de zanger van Stillwater, scheercrème in zijn haar doet - gel voor mensen die zich geen gel kunnen permitteren. De uitzinnige T-shirts van Lester Bangs (Detroit sucks!) en ga zo maar door... Op de één of andere manier weet de film een zekere waarheid te treffen, het komt allemaal juist over. Dit is Cameron Crowe's herinneringenalbum aan de beste tijd van zijn leven, en we zijn allemaal uitgenodigd om mee te kijken. Dat kan ik u alvast van harte aanraden.

Almost Famous
Regie: Cameron Crowe
Scenario: Cameron Crowe