2 Fast 2 Furious

1.0
Dennis Van Dessel - 18 september 2003

107 min. / USA

Van de eerste 'Fast and Furious' schreef ik dat ik opgelucht was eindelijk nog eens een actiefilm te zien die zich niet schaamde voor wat hij was, en die ongegeneerd onnozel durfde te zijn, zonder excuses te zoeken. Hetzelfde geldt nog steeds voor de onvermijdelijke sequel - van enige pretentie kun je de makers van deze 110 minuten aan adrenaline en benzine niet beschuldigen. Opgefokte machines razen voorbij, en de mensen die erin zitten, kwetteren niets ter zake doende regeltjes dialoog à la "How do you like them apples?" Dat is het wel zo'n beetje, dat is alles dat '2 Fast 2 Furious' te betekenen heeft. Alleen lijdt dit vervolg aan twee zware handicaps: we hebben deel één al gezien, dus er staan ons geen verrassingen te wachten tijdens de autoscènes. En alle momenten tussen de races door zijn zó lamlendig aangepakt dat het jonge publiek van dit vehikel het risico loopt in slaap te vallen vooraleer er nog eens wordt opgetrokken tot 200.

De plot (dit wordt lachen): agent Brian O'Conner (Paul Walker) werd na het einde van de eerste film ontslagen omdat hij Vin Diesel liet lopen, en vult zijn dagen nu met het rijden van illegale races. Tot hij door zijn ex-collega's wordt opgepakt en de keuze krijgt: ofwel gaat hij de gevangenis in voor de talrijke misdaden op zijn strafblad, ofwel helpt hij de politie om een drugsdealer de bak in te krijgen.
Die drugdealer heet Carter Verone (Cole Hauser), en de flikken weten dan wel hoe hij de dope Florida binnenkrijgt, maar niet hoe hij zijn geld vervoert. Vraagje: als je al weet hoe een drugdealer met z'n spul omgaat, wat kan het je dan nog schelen wat hij met z'n geld aanvangt? In ieder geval, O'Conner krijgt opdracht te infiltreren in het team van Verone om op die manier deel te kunnen nemen aan het volgende geldtransport. Hij krijgt daarbij hulp van zijn obligatoire komische side-kick, Roman Pearce (gespeeld door de achternaamloze Tyrone).

Wie geen verdere details van de plot wil weten, kan beter nu ophouden met lezen, maar hey, laten we nu eens even eerlijk zijn: wat doet de plot ertoe in een film als deze? Wel dan. Verone is van plan om O'Conner en Pearce een enorme lading cash van ergens in de Keys tot naar Miami te laten brengen, in twee behoorlijk opgefokte wagens, tegen een gemiddelde snelheid van 200, 210 km per uur. Hij weet dat de hele politiemacht van Florida onmiddellijk achter hen aan zal zitten, dus bedreigt Verone een corrupte politie-agent ermee zijn vrouw en kinderen op te laten vreten door een hongerige rat (!), indien deze O'Conner en Pearce geen 15 minuten voorsprong geeft.

Lees die laatste alinea nu nog eens, en besef dat ik hier geen woord van verzin. Niemand met een gram gezond verstand zou die plot ooit kunnen verzinnen. Dames en heren, is dit een volslagen van de pot gerukt verhaal of niet? De manieren waarop dit ding absurd is, zijn niet te tellen. De enige vraag die ik me de hele tijd stelde, was waar de tijd naartoe was toen criminelen er nog alles aan deden om hun illegale transacties zo te plannen dat de hele politie niét gegarandeerd achter je kont zal zitten. Had Verone nu gewoon een onopvallende, roestige Honda Civic in de strijd gegooid, zo'n ding dat doodsgereutel laat horen als je het waagt naar vijfde versnelling op te trekken, dan had hij z'n poen óók gehad, en hij had zichzelf een bespottelijk ingewikkeld plan kunnen besparen.

Tja, maar dat is dan buiten de logica van de producers van dit verhikel gerekend, die het uiteraard niet te doen was om plot of logica of enige vorm waarin deze twee gecombineerd zouden kunnen worden. Waar het om gaat, zijn de achtervolgingen - en net als in de eerste film, zal het een knappe zijn die kan ontkennen dat de scènes in kwestie goed in elkaar gestoken zijn. De climactische race met de wet is wellicht de omvangrijkste chase sinds 'The Blues Brothers', met tientallen sportkarretjes die tegen ruwweg lichtsnelheid vluchten voor evenzoveel politiewagens, terwijl de lucht ook nog eens volhangt met politie- en nieuwshelikopters. Af en toe wordt er gecut naar de personages in de wagens - de menselijke kant van het verhaal moet nu eenmaal bewaard blijven - en zien we hen kraaiend, gillend en randdebiele opmerkingen kwelend zitten genieten.

'2 Fast 2 Furious' is een film gemaakt voor mensen die zich graag mogen vergapen aan snelle, luide dingen die "vroem" doen, en die lak hebben aan elke vorm van scenario, acteerprestaties of echte regie, voor zover het regisseren van een film het praktische niveau van het in elkaar steken van een actiescène overstijgt. De scènes tussen de achtervolgingen door zijn volslagen levensloos, en dienen enkel om een kader te bieden aan die sequensen. Had regisseur John Singleton (die het al even lamentabele 'Shaft' maakte) gekund, hij had waarschijnlijk niets anders dàn races gefilmd. Gezien de onvoorstelbare verveling die tussendoor toeslaat, was dat misschien niet eens een slecht idee geweest.

In feite is dit helemaal geen film, maar hooguit de live-action versie van een videogame. Wanneer u een videogame speelt, kijkt u dan al die segmenten waarin het verhaal wordt uitgelegd, helemaal uit? Welnee, je slaat dat gedeelte gewoon over en je begint te spelen, gaandeweg zul je wel merken waar het over gaat, als iemand anders het je al niet heeft verteld. Dezelfde neiging heb je met '2 Fast 2 Furious' - telkens wanneer de personages hun mond opendoen, weet je dat er zeer domme dingen uit gaat komen en zou je willen dat ze gewoon hun smoel hielden en in hun wagens kropen om er vandoor te sjezen. Dat is waar we voor gekomen zijn.

'2 Fast 2 Furious' is grensverleggend idioot, en ook de actiescènes hebben een gedeelte van hun schwung moeten afstaan aan het feit dat dit in essentie de tweede keer is dat we ze zien - deel één toonde ons grotendeels dezelfde trucjes, alleen worden ze hier opgeblazen tot grotere proporties, zoals het een sequel betaamt. Maar de fans zullen er ongetwijfeld in drommen op afkomen, en ervan kunnen genieten. Wie ben ik dan om hen te komen melden dat dit eigenlijk niet eens met recht en rede een film genoemd kan worden? Het leven is er te kort voor, en kan er, gezien de gemiddelde fanbasis van dit soort prent, enkel maar korter op worden als je dat waagt.

2 Fast 2 Furious
Regie: John Singleton
Scenario: Michael Brandt; Derek Haas; Gary Scott Thompson